Har en fråga angående Duwis plugin-switch. Propageras det ett event till kontrollern när man trycker på knappen på dem eller är det bara en lokal funktion för att slå av och på lasten? Kom just på att det kan vara trevligt att på plats kunna slå av några fönsterlampor, något som blir svårt med Fibaros plugin-switch.
 
Går det att ge vera lite ström va PoE med/utan breakout cable? Nån som vet dylikt?
 
Powermange skrev:
Går det att ge vera lite ström va PoE med/utan breakout cable? Nån som vet dylikt?
Veran ska ha den ström som specas. Om du hämtar den via annan källa eller inte är upp till dig. Men ingången är densamma.
 
phl skrev:
Har en fråga angående Duwis plugin-switch. Propageras det ett event till kontrollern när man trycker på knappen på dem eller är det bara en lokal funktion för att slå av och på lasten? Kom just på att det kan vara trevligt att på plats kunna slå av några fönsterlampor, något som blir svårt med Fibaros plugin-switch.
Möjligen är jag seg så här på lördagsmorgonen. Men det är väl just det som z-wave och t ex Fibaro är starka på, dvs 2-vägs-kommunikation.
Tänker du på trådade brytare på en "lampsladd"? Ja, det är ett bekymmer utan impulstråd. Sök i detta ämne så hittar du hur andra har löst detta. Det går..... :)
/J
 
phl skrev:
Har en fråga angående Duwis plugin-switch. Propageras det ett event till kontrollern när man trycker på knappen på dem eller är det bara en lokal funktion för att slå av och på lasten? Kom just på att det kan vara trevligt att på plats kunna slå av några fönsterlampor, något som blir svårt med Fibaros plugin-switch.
Jag har inte någon Düwi plugin-switch, men väl deras dimmer, och den rappar inte ändringen, så det är risk att switchen inte heller gör det, om du inte kan få den med zwave.me firmwaren. zwave.me är 100 gånger bättre än Düwis originalfirmware (och på vissa punkter bättre än Fibaro).

Men om du ska ha switchar, är väl egentligen fibaro ett bättre val hur som - dom har ju knapp, även om den är lite diskret.
 
Powermange skrev:
Går det att ge vera lite ström va PoE med/utan breakout cable? Nån som vet dylikt?
Jadå, jag matar veran med PoE. Men man behöver en PoE splitter, då Vera tyvärr inte har PoE inbyggt.
Kör själv med en tplink-splitter, men det går nog med vilken som helst gissar jag.
 
BjF skrev:
Ber om ursäkt om detta redan är besvarat men har problem med att konfa min EZ-motion 3 in 1 sensor korrekt.
Det verkar som själva rörelsesensorn somnar in, alltså den rapporterar endast rörelse om den är vaken, vad jag förståår på dokumentationen skall rörelsesensorn naturligtvis alltid vara aktiv

Nån som har något tips?

Den somnar in om den rapporterat rörelse. Dvs springande röd gubbe i veratrynet. När veran visar stående grön gubbe, så skall den rapportera direkt, så snart rörelse detekteras.
 
hek skrev:
PLEG (Program Event Generator) och tillhörande Program Logic core är ett nödvändigt tillskott till veran för att kunna göra vettiga saker med veran utan att programmera.

Finns ett helt delforum här med hjälp att komma igång:

[länk]
Tackar, då är jag med. Där var Google inte till nån hjälp för en gångs skull...
 
vespaman skrev:
Men om du ska ha switchar, är väl egentligen fibaro ett bättre val hur som - dom har ju knapp, även om den är lite diskret.

Jaså det har de, kollade inte så noga. Beställde en dröse Fibaro- pluggar så då var det ju löst.
 
Hur gör man smartast för att styra ett uttag utomhus som ska användas till motorvärmare?
Det är ju för kallt för de flesta pluggar (tex fibaro wall plug) att ha utomhus.

Lite av nyfikenhet med, hur mycket har ni lagt ut på era z-wave lösningar?
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Jag håller precis på med detta. Har handlat en liten mikrobrytare ( [länk] ) och försöker passa denna i blecket för att känna kolven. Har kopplat det till en Fibaro Universalbrytare.
Kablar framdragna för mikrobrytare och ringklockknapp. Det svåra är nu att passa in brytare exakt i blecket. Jobbar med häftmassa för att göra avtryck.

Berätta gärna hur det går för dig och hur du har tänkt att presentera informationen. Jag tänker mig en surfplatta i sovrummet som visar status på kolvar, magnetbrytare och rörelsekameror utomhus.

Här är en bild på min koppling: [länk]

/J
Jag är inne på samma lösning men vill ha det så att systemet säger ifrån om en dörr inte är låst när man släcker för natten eller liknande med ett meddelande "altandörr ej låst"
Jag har kopplat ihop larmet med en universal sensor och vill utveckla det vidare.
 
Jag har tidigare läst hela denna tråd och har till minne (sökte men hittade inte inlägget) att det var någon som skrev att S2 funkar likadant på Fibaros 3kW relä och deras dimmer modul, dvs att man kan använda den till att trigga scener med (scenactivation - parameter 41). Detta funkar mycket bra för mig på flera dimmers. Köpte en 3kW modul till några ej dimbara led-lampor med avsikt att använda S2 för scenkontroll men jag hittar inte någon liknande parameter för detta som dimmern har. Är det nån här som har lyckats att köra scenkontroll från S2 eller kan förklara vad som ska fungera, så jag kan utesluta att jag gjort något fel..
 
Då jag inte har fått något svar här så har jag googlat runt lite men en fråga har jag inte hittat något svar på.

Kan jag hantera två controllers med en och samma android app eller iPad app? Jag kommer ha en controllers i stugan och en hemma i lägenheten och jag måste ju kunna hantera båda från telefonen. Så behövs ett eller flera konton.
 
Har två Vera Lite och kan kontrollera båda med appen Vera Mobile i min iPhone och iPad.
 
Är de på samma nät eller kopplade på olika routrar?

Såg att man även kunde brygga dem. Vet du hur det är med säkerheten om allt hanteras via konto på deras web. Hade tänkt använda kopplingen mot Visonic larmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.