KumlaEkeby skrev:
Nån som vet vad som skiljer på Fibaros rullgardins moduler FGR221/FGRM222 ?
Hehe, rätt kul faktiskt. Jag frågade exakt samma sak för ett tag sedan och fick detta svar förutom att FGRM är en nyare enhet.:

The FGRM222 has:

- power metering,
- work with positioning the blind hes electronic limit switch.

The main different between FGRM222 and FGR221 is possible positioning the blind with electronic and mechanical limit switch. I mean that the module FGR221 works the positioning, when the blind motor has only mechanical limit switch.
 
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
Dum fråga, men måste ändå ställa den; :surprised:
Flera sensorer har ju även en LUX-mätare (en ljussensor).
Tanken är man kan använda de som en skymningsdeckare. Men hur påverkas värdet om ljuset tänds i rummet eller utomhus?
Om jag inte missminner mig så ser min gamla skymningsdeckare skillnad på solljus och lampljus, men jag kan ha fel.
 
Tjena Markis! :)

Ljussensorerna gör inte skillnad på sol- och lampljus. Dock påverkas luxen inte så mycket av lampljus inomhus/utomhus så har man lite marginal i sina regler funkar det bra. Jag tänder ex. några av mina lampor vid <=20 lux och släcker vid >=25 lux.

Sen kan man försöka placera sensorn en bit ifrån starka ljuskällor för att minimera påverkan.
 
  • Gilla
markis
  • Laddar…
Dags för mig att ta mig an våra trappkopplingar i huset. Vi har 2 st 2-vägs och 1 st 3-vägs. Min plan är att montera Fibaro insatsdimmers för att styra både fysisk lampa samt virutell enhet. Framför varje insatsdimmer kommer jag därför byta ut befintlig 1-knapps väggbrytare mot en 2-knapps (benämning dubbeltrapp förmodar jag?).

Min initiala frågeställning är om det räcker med att montera en (1) insatsdimmer per trappkoppling bakom valfri väggbrytare och för övriga väggbrytare komplettera med en fjäder? Om jag tänder/släcker på en annan brytare än där insatsdimmern sitter, kommer dimmern förstå detta och skicka vidare till kontrollern?
 
Freddan101 skrev:
Dags för mig att ta mig an våra trappkopplingar i huset. Vi har 2 st 2-vägs och 1 st 3-vägs. Min plan är att montera Fibaro insatsdimmers för att styra både fysisk lampa samt virutell enhet. Framför varje insatsdimmer kommer jag därför byta ut befintlig 1-knapps väggbrytare mot en 2-knapps (benämning dubbeltrapp förmodar jag?).

Min initiala frågeställning är om det räcker med att montera en (1) insatsdimmer per trappkoppling bakom valfri väggbrytare och för övriga väggbrytare komplettera med en fjäder? Om jag tänder/släcker på en annan brytare än där insatsdimmern sitter, kommer dimmern förstå detta och skicka vidare till kontrollern?
En dimmer per ljuskälla, har du dubbelbrytare får du ha två puckar - en på varje ljuskälla. Ja, en dimmerpuck klarar sedan trappkopplingen. Har man fjädrar och puck klarar man sig faktiskt med kronbrytare, men jag hade ändå köpt dubbeltrapp (för att kunna återställa).
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Angående lux på en utegivare. Vid vilka lux tycker ni att det skall tända och släcka?
Jag brukar även ge en tid mellan tänd och släck då regeln är spärrad (enligt bild) vilket inte gör att huset inte kan bli som ett flipperspel.
Hur har ni det ?
Man kan ju även köra astrour men personligen tycker jag det är ganska stor skillnad mellan en mulen dag och en med strålande sol.

lux.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Man kan ju även köra astrour men personligen tycker jag det är ganska stor skillnad mellan en mulen dag och en med strålande sol.
Jag har programmerat ett astrour. Det är med handen på hjärtat inte skitsmart. Precis som du säger så är det rätt markant skillnad på ljuset inomhus vid solnedgången en sommardag och vid solnedgången en mulen höstdag.

En annan irriterande sak är att all min mysbelysning tänds på samma trigger. Helt plötsligt säger det klick och så badar hela huset i mysljus.
 
Tomas Andersson skrev:
Angående lux på en utegivare. Vid vilka lux tycker ni att det skall tända och släcka?
Jag brukar även ge en tid mellan tänd och släck då regeln är spärrad (enligt bild) vilket inte gör att huset inte kan bli som ett flipperspel.
Hur har ni det ?
Man kan ju även köra astrour men personligen tycker jag det är ganska stor skillnad mellan en mulen dag och en med strålande sol.

[bild]
Utomhusbelysning tänder jag vid <=230 lux. Har denna lux nåtts låter jag det vara tänt tills det släcks för natten.

Fönsterbelysning inomhus låter jag också styras av min ljussensor ute. Tänds vid <=350 lux. Låter ett tidsschema se till att den tänds först på eftermiddagen. Har inte haft problem med att ljuset går på-av-på-av utan tycker mig ha hittat en bra nivå.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Qunaki skrev:
En dimmer per ljuskälla, har du dubbelbrytare får du ha två puckar - en på varje ljuskälla. Ja, en dimmerpuck klarar sedan trappkopplingen. Har man fjädrar och puck klarar man sig faktiskt med kronbrytare, men jag hade ändå köpt dubbeltrapp (för att kunna återställa).
Har bara enkelbrytare idag, ville byta till dubbel för att kunna utnyttja den "virtuella" knapp man får med Fibaros insatsdimmer.

Då satsar jag nog på att köpa dubbla kronbrytare. Dessa är ju lite billigare och återställer jag huset sätter jag tillbaks de trappbrytare som sitter där idag.

Finns säkert vettiga kopplingsscheman att söka upp men är det någon som sitter på ett för att lösa min tänkta koppling får ni gärna posta det här.
 
Jag undrar över Fibaro RGBW controller. Har jag förstått det rätt att den har 4 analoga ingångar utöver att det går att styra RGBW-LED-slingor?
Jag tänkte ha den för att kombinera följande funktioner med samma puck: LED-belysning utomhus, koppla på en temp-kabel på en ingång samt koppla ett tungelement (fönster-/dörröppnar funktion) på en annan ingång.
Går det?
 
markis skrev:
Jag undrar över Fibaro RGBW controller. Har jag förstått det rätt att den har 4 analoga ingångar utöver att det går att styra RGBW-LED-slingor?
Jag tänkte ha den för att kombinera följande funktioner med samma puck: LED-belysning utomhus, koppla på en temp-kabel på en ingång samt koppla ett tungelement (fönster-/dörröppnar funktion) på en annan ingång.
Går det?
Det stämmer att den har 4 ingångar, jag använder dessa fyra att få information från mitt Siemens SPC-larm om olika saker. Däremot är jag osäker om det går att blanda ingångarna mellan av/på, RGB och temp ... Detta låter jag vara osagt. Under inställningarna så väljer man vad man ska styra och om vilken kanal som ska vara in- respektive utgång.
Skärmavbild 2014-10-26 kl. 08.59.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle ni rekommendera att köpa sina första Fibaroprylar på m.nu, Gröna Hus eller Interaktivahem (eller någon annanstans?)?
 
Jag har bara positiva erfarenheter av m.nu.
 
Tomas Andersson skrev:
Angående lux på en utegivare. Vid vilka lux tycker ni att det skall tända och släcka?
Jag brukar även ge en tid mellan tänd och släck då regeln är spärrad (enligt bild) vilket inte gör att huset inte kan bli som ett flipperspel.
Hur har ni det ?
Man kan ju även köra astrour men personligen tycker jag det är ganska stor skillnad mellan en mulen dag och en med strålande sol.

[bild]
lux.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu blev det rätt bild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.