LED list i badrummet behöver jag några stycken - men hur sjutton får jag till en godkänd matning (transformator) som är godkänd för badrumsbruk. Hur har ni andra gjort, och gärna varifrån ni köpt det?
 
Luup på min Vera Lite startar om hela tiden och innan jag kontaktar support tänkte jag testa att ta en backup och blåsa allt för att sedan läsa tillbaka.

Ser att det går att ta backup av både Vera och Z-Wave Network (UI5). Ska man göra både och eller hur funkar det?
 
Bamsefar skrev:
LED list i badrummet behöver jag några stycken - men hur sjutton får jag till en godkänd matning (transformator) som är godkänd för badrumsbruk. Hur har ni andra gjort, och gärna varifrån ni köpt det?
Kolla längst ner på länkad sida. Kanske någon av dessa funkar.

http://www.malmbergs.com/frmProductList_new.aspx?family=X&group=5201
 
Freddan101 skrev:
Luup på min Vera Lite startar om hela tiden och innan jag kontaktar support tänkte jag testa att ta en backup och blåsa allt för att sedan läsa tillbaka.
Min VeraLite startar om luup en gång per dygn. Om du har system monitor installerad och loggar ledigt minne i datamine så ser du ett mönster. När det blir för lite minne ledigt blir det en luup restart. Jag vet inte om det beror på plugins eller open-wrt, men något läcker minne.
 
Clabbefix skrev:
Min VeraLite startar om luup en gång per dygn. Om du har system monitor installerad och loggar ledigt minne i datamine så ser du ett mönster. När det blir för lite minne ledigt blir det en luup restart. Jag vet inte om det beror på plugins eller open-wrt, men något läcker minne.
Luup startade tidigare om varje dygn efter att heal körts. Tydligen körs heal så fort man har en batteridriven device. En feature som jag fattat det.

Men nu startar istället Luup om varje minut vilket gör Veran helt oanvändbar. CPU ser ut att jobba hårt. Jag måste snabbt testa något eftersom detta påverkar både termostater och ljusautomatik.

Tänkte att en reset är det bästa men måste vara säker på att jag tar backup korrekt.
 
Freddan101 skrev:
Tydligen körs heal så fort man har en batteridriven device. En feature som jag fattat det.
Jag torr att resonemanget är sådant att man aldrig kan vara säker på att en batteridriven enhet alltid ligger på samma ställe. Därför körs en heal per dygn för att lokalisera den av den händelse att den skulle flyttat på sig.
 
Freddan101 skrev:
Luup startade tidigare om varje dygn efter att heal körts. Tydligen körs heal så fort man har en batteridriven device. En feature som jag fattat det.

Men nu startar istället Luup om varje minut vilket gör Veran helt oanvändbar. CPU ser ut att jobba hårt. Jag måste snabbt testa något eftersom detta påverkar både termostater och ljusautomatik.

Tänkte att en reset är det bästa men måste vara säker på att jag tar backup korrekt.
Vete17 om heal körs bara för att man har batteripryttlar? Det har jag inte märkt av iaf.
Dock; om Vera inte får kontakt med någon enhet när den provar, då körs heal, och batteriappar är ju lite mer sparsamma på att prata, så kanske är det större risk med batteridrivna? Man kan även konfa bort sig, så att det blir heal jämt o ständigt. Eller om man drar ur en pluginmanick för att man inte använder den.

Dock; jag brukar bara ta tillbaka den autmatiska backup:en som sparas varje dygn, det har alltid funkat fin-fint.
 
Låter bra. Så den där Z-wave Network backupen kan man lämna därhän? Vad innebär den?
 
Tänkte kolla lite om det finns någon här som kör med TKBHome väggknappar TZ66D
i så fall hur har ni använt den högra knappen... Själv skulle jag velat trigga en scen, men verkar inte
riktigt funka så ju :(
 
Freddan101 skrev:
Låter bra. Så den där Z-wave Network backupen kan man lämna därhän? Vad innebär den?
Du kan ju ta tillbaka den om det inte hjälper att backa dom vanliga. Jag är inte hundra på vad den innhåller, men jag gissar nätinfo/uppbyggnad - men det ska ju inte starta om lua i tid o otid, tycker man.
 
Gjorde en reset + restore men ingen skillnad förutom att jag fick 0 kanaler i dataMine. Fail. Tog bort tre Sonos devices som inte är kritiska och det verkade hjälpa upp läget. Luup har inte startat om på 10 min.

Har nu 51 devices och det verkar som jag nått taket. Har ett helt gäng dimmers som ska in men tror inte jag vågar installera dessa nu. Vad ska man göra? En Vera Lite till eller en Vera 3? Eller ska man gå över till Fibaro? Börjar bli jäkligt trött på att lirka med Veran men samtidigt är det ju alla plugins och stödet för larm som gjorde att jag valde Vera framför Fibaro från början.

Men först och främst. Vad gör jag för att få dataMine att lira igen? Loggar till NAS och provade att döpa om "dataMineConfig.json.Wed Apr 9 21-00-17 2014.backup" till dataMineConfig.json och startade om hela Veran via Net & Wi-Fi / Reboot. Får dock fortfarande bara 0 kanaler. Tittar jag på första konfigurationssidan i dataMine rapporteras total disk, ledig disk etc. så ser ut som monteringen funkar som den ska.
 
Det står ju att Z-wave backup endast behöver göras om man förändrat något me Z-wave prylarna (fysiskt). Det gör man i så fall innan en backup. Som jag fattat det är det infon om Z-waves egna routing etc.
Det går snabbt att köra så varför inte samtidigt ändå om det var ett tag sedan.

Listan på vilka backuper Micasa har har varit tom sedan min Vera blev knäpp i Januari. Jag lagra mina backuper lokalt.
 
Freddan101 skrev:
Gjorde en reset + restore men ingen skillnad förutom att jag fick 0 kanaler i dataMine. Fail. Tog bort tre Sonos devices som inte är kritiska och det verkade hjälpa upp läget. Luup har inte startat om på 10 min.

Har nu 51 devices och det verkar som jag nått taket. Har ett helt gäng dimmers som ska in men tror inte jag vågar installera dessa nu. Vad ska man göra? En Vera Lite till eller en Vera 3? Eller ska man gå över till Fibaro? Börjar bli jäkligt trött på att lirka med Veran men samtidigt är det ju alla plugins och stödet för larm som gjorde att jag valde Vera framför Fibaro från början.

Men först och främst. Vad gör jag för att få dataMine att lira igen? Loggar till NAS och provade att döpa om "dataMineConfig.json.Wed Apr 9 21-00-17 2014.backup" till dataMineConfig.json och startade om hela Veran via Net & Wi-Fi / Reboot. Får dock fortfarande bara 0 kanaler. Tittar jag på första konfigurationssidan i dataMine rapporteras total disk, ledig disk etc. så ser ut som monteringen funkar som den ska.
Har du provat att göra en unmount och därefter en mount igen. Jag gissar lite nu, men vill minnas att jag behövde göra det för att dataMine skulle läsa in uppsättningen igen när jag höll på o bytte mellan olika kataloger och lagringsplatser ett flertal gånger. Ja, kan väl inte skada o testa om du inte redan gjort det.

//mtq
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
mtq skrev:
Har du provat att göra en unmount och därefter en mount igen. Jag gissar lite nu, men vill minnas att jag behövde göra det för att dataMine skulle läsa in uppsättningen igen när jag höll på o bytte mellan olika kataloger och lagringsplatser ett flertal gånger. Ja, kan väl inte skada o testa om du inte redan gjort det.

//mtq
Tack för att du fick mig in på rätt väg. Det visade sig att CIFS-modulen försvunnit när jag nollställde Vera. Ganska självklart så här i efterhand. Nu visar dataMine 43 loggade kanaler igen. :)

Såg att info om loggning till NAS har kopierats till en dedikerad tråd här.
 
51 Devices i en Vera Lite skall den klara utan problem - lite småsegt kanske men det skall fungera. Innan jag böt till Fibaro HC2 så toktestade jag gränsen för just antal enheter, och inkl virtuella och lite annat så var jag förbi 100 stycken. Men dåååååå var det seeeeeegt. Men det fungerade, om man startade om Vera Lite varje natt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.