OpiMaza
Qunaki skrev:
Universalsensorn är tyvärr inte gjord för batteridrift (önskar den kunde haft det som parameterval). Den knäcker ett 9-volt batteri på någon dag (vilket jag själv bittert erfarit innan jag visste det).
Fortfarande ligger mina två här och skräpar, vilket lär bli än mer permanent när Heks sensorer kommer på plats.

Mina första 3.3-voltare anlände idag, men ingen nano till gw:n ännu. Prylarna från Ebay har varit snabbare än Ali, och för första gången har jag två paket som inte kommit fram från Ebay.

Köper en sensor av dig om du är sugen på o sälja
 
Hur fungerar "sleep" kommandot jag ser många använder i sina LUA koder?
Är det just den scenen som pausar i en viss tid istället för att köras varje sekund? Eller är det hela HC2 som pausar på något vänster?
Behöver "sleep" stå som sista kommando för att hela scenen ska köras och sedan pausas? Vad händer om man skriver ett "sleep"-kommando mitt i en scen, pausar den då bestämd tid innan den fortsätter med resterande del av scenen?
 
Ingen som gjort en liknande knapp för att ställa en global variabel?


mr/mrs smith skrev:
HC2:
Jag har några scener som tänder/släcker lampor när jag är bortrest.
För att dessa scener inte ska aktiveras när jag är hemma har jag skapat en global variabel "hemma".
if hemma=0 och if tiderna för resp. lampa på/av infaller körs scenerna. If hemma=1 så uppfylls alltså inte båda kriterierna för att scenerna ska aktiveras.

mitt problem:
jag försöker göra en virtuell knapp som helt enkelt sätter hemma=1 eller hemma=0 beroende på om man trycker på knappen "hemma" eller "borta".

jag har skapat en virtuell enhet och lagt till två knappar.

Knapp 1: Label: hemma (valet Main är ikryssad):
--[[
%% globals
--]]

fibaro:setGlobal("hemma", "1");
end

Knapp 2: Label: bortrest (valet Main är inte ikryssad):
--[[
%% globals
--]]

fibaro:setGlobal("hemma", "0");
end


Det verkar som att det fungerar för det mesta. Men ibland tänds en lampa hemma och när jag går in i variabelpanelen ser jag att hemma=0 trots att jag inte valt det.
Jag har satt en ikon till resp. knapp. Men när variabeln ändrats till 0 har den virtuella knappen hoppat tillbaka till sin ursprungliga ikon (den blå genomskinliga lådan).

Ett annat problem jag har är att om man snabbt byter mellan hemma/bortrest och sedan tillbaka så blinkar några lampor till. Ibland blir någon lysande och man måste stänga av den normalt.

Har jag missförstått hur man skapar virtuella knappar helt? Är min LUA kod för resp knapp helt fel?
Vad är det som är galet?

Tack på förhand
 
mr/mrs smith skrev:
Är det just den scenen som pausar i en viss tid istället för att köras varje sekund? ...
Behöver "sleep" stå som sista kommando för att hela scenen ska köras och sedan pausas? Vad händer om man skriver ett "sleep"-kommando mitt i en scen, pausar den då bestämd tid innan den fortsätter med resterande del av scenen?
Ja, Nej, Ja
 
Uppgradera INTE till 1.6 !!!
Gjorde misstaget att gå in på Veras hemsida och leta uppgraderingar. Där fanns en uppgradering och snabbt så började den installeras. Nu är min VeraLite tegelstenad, död, borta, ej kontaktbar! 1.6 är en betaversion som alla har problem med. Denna har lagts ut utan någon varning. Är i kontakt med supporten som ska försöka hjälpa mig.
 
JonasBrot skrev:
Uppgradera INTE till 1.6 !!!
Minst sagt konstigt att dom lagt ut en version som fungerar så dåligt.
 
Som jag fattat det är alla ny Vera som säljs är just i version 1.6.
Som för att (beta)testa av det innan det släpps till den stora skaran.
 
Också testat 1.6. Katastrofdålig! Och det var nog ett par mån sedan. De är inte snabba...
 
Hej! Finns det nu fungerande stöd för att mounta ett nas via cift så att dapamine kan spara direkt på nas?
Något särsklikt som krävs mer än en uppdaterad vera lite (ui6)?

Med vänliga hälsningar, Daniel
 
danielu skrev:
Hej! Finns det nu fungerande stöd för att mounta ett nas via cift så att dapamine kan spara direkt på nas?
Något särsklikt som krävs mer än en uppdaterad vera lite (ui6)?

Med vänliga hälsningar, Daniel
Jag kör 1.5.622 (vilket väl är ui5? Eller?) och logging till NAS funkar finfint.
 
Låter bra! Jag ska testa att logga luftfuktighet och temperatur med en oregon-sensor som kommunicerar med Veran genom en RFXtrx433 USB 433.92MHz receiver + transmitter

Med vänliga hälsingar, Daniel
 
Redigerat av moderator:
Har själv just en sådan, fast en asbillig temp- och fuktgivare (99kr tror jag, på clas ohlson). Ska nog byta den mot en Oregon, måste ha precisionskoll humidoren!
 
  • Gilla
Powermange
  • Laddar…
Akahigi
Måste säga att min egenfipplade ventilationsstyrning har funkat grymt så här långt. Receptet är:

Fibaro HC2
Takfläkt från Soliduct
Lampdimmer z-wave till fläkten
Universalsensor i badrummet

Låter fläkten gå på 30% som grund, och gå upp till 60% om fuktigheten går över 59% i badrummet.

Funkar fruktansvärt bra. Luften är grymt bra i huset och fukten drar aldrig ut från badrummet längre. Har även brandvarnare, ett par lampdimmrar till mm.
 
Akahigi skrev:
Måste säga att min egenfipplade ventilationsstyrning har funkat grymt så här långt. Receptet är:

Fibaro HC2
Takfläkt från Soliduct
Lampdimmer z-wave till fläkten
Universalsensor i badrummet

Låter fläkten gå på 30% som grund, och gå upp till 60% om fuktigheten går över 59% i badrummet.

Funkar fruktansvärt bra. Luften är grymt bra i huset och fukten drar aldrig ut från badrummet längre. Har även brandvarnare, ett par lampdimmrar till mm.

Vad för fläkt från soliduct kör du då???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.