@hek

Jag orkar inte läsa hela tråden igen =)
Jag ska byta från en Vera Lite till en Vera 3 på måndag... Vet att du gjort samma sak, var det smidig...Behövde du aktivera alla brytare på nytt?
 
@wirsen
Jag hade ju oturen att min Vera Lite kraschade (hårdvarufel) så jag kom inte åt den mer. Jag var tvungen att kontakta supporten för att få tillbaka en backup.

Så spara ner en backup på din dator från Vera Lite. Gör sedan en restore på Vera 3 och klicka i "Restore Z-Wave network" för att dina z-wave bindningar skall följa med (= du slipper springa runt och inkludera allt igen).
 
Hej! Jag har läst igenom tråden en del och måste även jag ställa in mig i ledet av "troende".
Däremot så tvekar jag lite vad gäller min kunskap så någon kunnig, vänlig själ får väldigt gärna rätta om det behövs :)

Först och främst, Vera3 Smart Home Controllern med den här controllern behöver jag INTE ha någon internetanslutning kopplad vare sig till controllern eller överhuvudtaget i huset?(eller torpet i mitt fall)

Sedan har jag tänkt att använda mig utav Fibaro dörr/fönstersensor, men enligt komplett.se så fungerar inte den sensorn med något annat än Fibaro HC2, korrekt eller inte? Har för mig att jag sett dig Hek använda dig utav dessa men du kör väl lite/vera3?

Sedan Dessa Fibaro wall plugs, dessa har jag tänkt använda då jag har utanpåliggande el i torpet, men OM det får plats i de dosor jag har (tvivlar på det men ska kontrollera iaf), går det lika bra att byta ut dessa mot Fibaro insatsbrytare och få i princip samma funktion?

Hur funkar det med kameror? Behöver det vara några specialare eller fungerar det med vilka kameror som helst, bara dvr'en är kopplad till controllern?

Tack för grymt bra inspiration och framförallt motivation btw! :)
 
hoppah skrev:
Först och främst, Vera3 Smart Home Controllern med den här controllern behöver jag INTE ha någon internetanslutning kopplad vare sig till controllern eller överhuvudtaget i huset?(eller torpet i mitt fall)
Skillnaden mellan Vera3 och lite är mer minne, två USB (istället för en), i en annan burk och så har den ett Wifi-nät i sig. Det är nog det du kopplar ihop att du inte behöver internet. Men en 4G-router och en 3G/4G sticka kan väl vara lösningen om du inte har internet där. Utan internet kommer du ju inte åt den och den kan heller inte larma dig.
Zipabox har å andra sidan en 3G-modul (samt batteribackup). Så med den skulle man kanske kunna klara sig utan internet (hör i Zipa-tråden). Fast du måste se till att ha Internet, iaf. när du är vid stugan, för alla inställningar i Zipan görs i molnet, då den inte har en egen web-server i sig.

hoppah skrev:
Sedan har jag tänkt att använda mig utav Fibaro dörr/fönstersensor, men enligt komplett.se så fungerar inte den sensorn med något annat än Fibaro HC2, korrekt eller inte? Har för mig att jag sett dig Hek använda dig utav dessa men du kör väl lite/vera3?
Jag har inte sett att dessa inte skulle fungera med Veran. Men tänk på att de har ett specialbatteri som gör att iaf jag väljer hellre Philios dörrsensor med CR123 batteri (lättare att ha en batterityp mindre att slåss med). Å andra sidan vet jag inte om de fungerar ännu (Fibaro smoke funkar inte förrän det nya UI6/7 kommer). Aeons helt infällda sensor tycker jag är klart snyggast.

hoppah skrev:
Sedan Dessa Fibaro wall plugs, dessa har jag tänkt använda då jag har utanpåliggande el i torpet, men OM det får plats i de dosor jag har (tvivlar på det men ska kontrollera iaf), går det lika bra att byta ut dessa mot Fibaro insatsbrytare och få i princip samma funktion?
Har du plats så fungerar det likadant, förutom energimätning. Vill du ha det så kör med Aeon switchar (klarar 10 A), med de kan man sätta till en liten brytare på uttaget (för de kräver inte 230 på tändsidan).

hoppah skrev:
Hur funkar det med kameror? Behöver det vara några specialare eller fungerar det med vilka kameror som helst, bara dvr'en är kopplad till controllern?
I kamerapluginen kan man ange web-adress, så i princip skall alla kameror fungera. Men PTZ-funktioner kan det vara lite värre med. Har en Foscam-kamera på test och den fungerar i Vera. Har dock inte (tyvärr) pillat med rörelsedetektering ännu.
Nej controllern är inte kopplad till DVRn. Pluginen anropar kameran själv.

Hoppas detta vara lite svar på dina frågor.
 
Redigerat:
Tack för ett mycket informativt svar!

Jo det ska införskaffas en 3g/4g sticka, det jag får kolla upp är väl då om jag verkligen behöver en Vera3, kanske räcker med en Lite för att täcka mina behov.

Ang dörrsensorer får jag nog kolla upp de olika tillverkarna då det verkar finnas ett par, håller med om fördelen där med standardbatteri, hittar däremot inget när jag söker efter vad jag antar du menar, Philips dörrsensor?
Aeons har jag läst att en hel del använder sig av så de får jag nog kolla upp också!

Kanske lika bra att jag satsar på någon plugin istället för en som behöver installeras då jag är tämligen säker på att jag inte ens får in någon, däremot blev jag lite förvirrad av vad du skrev ang förbrukning, för om jag förstod det rätt så kan man läsa av förbrukningen med både Fibaros och Aeons? eller yrar jag nu igen kanske :p

Sweet info om kamerorna, verkar som att det här kan bli riktigt bra, synd att man inte upptäckte det här fenomenet lite tidigare bara!

Tack igen för ett väldigt givande svar!
 
Jag har försökt att söka i forumet hur man gör associationer i Vera 3 med Fibaros dimmer FGD-211 men inte riktigt hittat något som passar en newbie. (Det är inte tillåtet att söka på S2 i forumet)

Förutsättningar:
En i sovrummet monterad FGD-211 med en monostabil dubbelbrytare inkopplad till S1 samt S2. S1 fungerar perfekt med taklampan såklart. (I övrigt finns det ytterligare en FGD-211 i arbetsrummet samt ett antal Fibaro Wall plugs)

Min tanke var att ingång S2 tex. skulle kunna släcka övriga rum om klockan är över xx.yy eller tända något om frugan ska gå på toaletten mitt i natten eller något liknande.

Om någon orkar med att plita ner några enkla steg så hade det varit väldigt uppskattat. :)
(Det är säkert busenkelt, men jag är tydligen inte på rätt bana riktigt än :surprised:)
 
Magnus: Det finns nog flertalet lösningar,men t.ex. en scen som triggas av brytaren som stänger av lampor. Men då må du skriva nödvändig Lua kod för klockslagstest. Eller så får du skapa en PLEG aktivitet som gör detta åt dig. Men några enklasteg nja. Möjligen PLEG då men du måste ju då installera PLC och PLEG, och programmera allt. Inte något svårt igentligen, jag har massivt mera komplexa regler. Men beskriva i några enkla steg,nej det går inte....
 
Fibaros fönster och dörrsensor fungerar perfekt med Vera Lite iallafall. Jag har två stycken som fungerar grymt bra.
 
Tack Bamsefar för tips. Jag är inte rädd för att skriva kod, men det låter ju som om en strategi är att börja med att skapa scenen och få det att lira för att sedan bygga ut den med Lua kod allt eftersom !!
:)

En dum fråga dock. Hur kommer jag åt den andra brytaren (den som jag har inkopplad via S2) ?
 
Redigerat:
Nu först ser jag att det är dimmern du har. Sorry men den har ingen S2 såvitt jag vet, iallafall ingen som du kommer åt från veran. Det fungerar såvitt jag vet enbart på de som är rena brytare dvs on/off.
 
Dimmern har en "virtuell" knapp. Går denna ej att styra från Vera, krävs HC2?
 
Freddan101 skrev:
Dimmern har en "virtuell" knapp. Går denna ej att styra från Vera, krävs HC2?
Du kan inte styra knappen. Den är en ingång. Man styr utgångar.
 
Såhär ser det ut i en Vera Lite som har dels en brytare (1*3kW) och en dimmer - båda är Fibaro's enheter. Brytaren har två brytare, men enbart den ena bryter strömmen - den andra kallad offline i detta fallet kan ses som en virtuel switch om man så vill. Den 3e enheten, till höger på bilden nedan, är en dimmer. Den har bara en enhet i Vera'n.

Vera_Fibaro_dimmer_och_switch.jpg

Således jag vet inget sätt att komma åt S2 på dimmern. På 1*3kW brytande fibaron så kan man nyttja S2 som virtuell switch (och trigga på den i t.ex. scenarie).
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om man vill titta på ett mera ja komplexed scenarie i PLEG så kanske detta duger:

Vera_exempel_mera_avancerad_PLEG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.