iSnobben skrev:
Jag stod ut med mina Nexaprylar i en månad innan jag gick över till Z-wave och HC2. Jag skulle inte lägga pengar på 433MHz grejer och allra helst inte om du inte redan har grejer där.
Håller med. Jag hade redan massa brytare som jag inte ville byta ut på ett bräde. Det 433 verkligen är användbart för är temp/fuktgivare. Finns inte jättemånga bra alternativ om man vill ha en liten och smidig Z-wave tempgivare.
 
iSnobben skrev:
Är det en LED-lampa du ska dimra? Om det är det har du installerat en dimmer bypass?
Nej, det är vanliga halogenlampor (4 st) kopplade via en konventionell transformator.
 
Freddan101 skrev:
Det låter som du kan ha kopplat fel ingång/utgång i tryckknappen. Dubbelkolla att kopplingen verkligen stämmer och prova ev. alternativ koppling.
Skumt. Nå, jag har kontrollerat och jag har kopplat in Sx och S1 som det visas i manualen.
FGD211.jpg
 
MagnusJonsson skrev:
En fråga från en newbie:

Har just installerat en FGD211 i arbetsrummet och den lirar fint med min Vera 3. Jag kan dimma, slå på och av, dvs det jag förväntar mig.
Däremot så beter sig min monostabila (återfjädrande alltså) väggströmställare lite underligt. Den dimmar mellan ca 100% och ca 10% och jag kan inte för mitt liv begripa vilken parameter jag ska sätta för att slippa denna dumhet. (Det går alltså inte att slå av lampan via strömställaren men väl via App i mobilen eller via webbläsare)

I min värld så ska en kort tryck tända och släcka, medan ett långt tryck ska dimma upp / ner till önskad nivå.
Kikar i manualen för dimmern och har pillat med lite olika värden i Device Options (Configuration Settings) men får inte till det. Detta beteende borde väl vara standard "out-of-the-box" eller ?
Vad har ni andra satt för parametrar ? Just nu är det nämligen väldigt lågt WAF på min installation... :confused:

Jag har 15 fibarodimmrar hemma och ingen av dem har uppvisat det du beskriver. Man kan sätta en parameter som anger ändvärden för dimningen, t.ex. om man inte vill att det skall gå att dimma upp till 100%, men från fabrik skall dessa inte vara satta, åtminstonde inte på de jag köpt.
 
Qunaki skrev:
Men är det någon som har något bra/dåligt om RFXcom? Är det fel att satsa på den? Jag har inga Nexa-prylar tidigare så jag har inget sådant som jag vill spara på. Är det rätt väg eller inte?
Jag kör både Z-wave och RFX (Nexa). Detta då jag hade mycket Nexa-prylar. Så jag sakta kan fasa ut dessa mot Z-wave.
När det kommer till ljusstyrning (vilket är det jag har mest av) så är det inte jättestor skillnad. Dock är det skönt att veta om lampor verkligen släckts/tänts, när man inte är hemma. Den funktionen får man inte med Nexa (RFX).

Om du inte har Nexa sedan tidigare är jag inte säker på om det är värt att börja köpa, RFX och Nexa. Det kanske blir billigare. Men di förlorar en del funktionalitet. Exempelvis att signalen kan hoppa mellan noderna i Z-wave, 2-vägs kommunikation. Parameterinställningar, mm.
 
Kan någon som har Everspring ringklocka (den som säljs på mn.nu tex) bekräfta om den fungerar för att trigga scener i Vera?
 
En newbie-fråga:
Låt oss säga att jag har gjort en "scene schedule" och den är aktiv, avbryts den då om jag via strömbrytaren släcker lampan?
En annan fundering jag har är om jag har led spotlight som jag styr med en befintlig dimmer (ratt) kan jag fortfarande montera en puck bakom och använda mig som vanligt med "ratten"? Jag har bara läst om vanliga strömbrytare med fjäder bakom. Men så vill jag inte ha det.
 
pb76 skrev:
Jag kör både Z-wave och RFX (Nexa). Detta då jag hade mycket Nexa-prylar. Så jag sakta kan fasa ut dessa mot Z-wave.
När det kommer till ljusstyrning (vilket är det jag har mest av) så är det inte jättestor skillnad. Dock är det skönt att veta om lampor verkligen släckts/tänts, när man inte är hemma. Den funktionen får man inte med Nexa (RFX).

Om du inte har Nexa sedan tidigare är jag inte säker på om det är värt att börja köpa, RFX och Nexa. Det kanske blir billigare. Men di förlorar en del funktionalitet. Exempelvis att signalen kan hoppa mellan noderna i Z-wave, 2-vägs kommunikation. Parameterinställningar, mm.
iSnobben, Freddan101. pb76.
Tack för alla era svar och synpunkter. Det handlar ju som sagt inte att tända/släcka utan att detektera (1-vägs kommunikation). Men pb76 har ju en sak jag inte tänkt på - hopp mellan noder. Å andra sidan öppet här.
Termometrar finns ju mängder i 433, men endast en i Z-wave (förutom alla prylar med termometer i som då hamnar lite här och där). Den termotetern tror jag inte ens rapporterar sina värden (för att spara ström), förrän den nårsina gränsmått - till för att kunna skapa styrning.
Lägre frekvens ger ju längre räckvidd så 433 klarar sig ju lite längre (vet ej hur mycket), medan högre frekvenser kan sända mer info inom samma tidsram.
Ja inte tusan blir man klok på detta förrän man provat olika alternativ.

Just nu är min Vera piss-kass, seg som tjära och många scener som inte tänder alla lampor. Så man kan ju å andra sidan fundera på vad dessa ack är värda när det är så.
 
Nybygget18 skrev:
Kan någon som har Everspring ringklocka (den som säljs på mn.nu tex) bekräfta om den fungerar för att trigga scener i Vera?
Hej,
Nu har jag ingen sådan ringklocka. Men den borde väl kunna trigga, hur skall den annars kunna göra (sig hörd)?
Klarar den inte scen kan man nog köra den genom PLEG, virtual swtich etc som kan trigga. Så till 99,9&% så klarar den nog et du vill. Om sedan bara ringklockan i sig är tillräckligt bra.
 
Wik83 skrev:
En newbie-fråga:
Låt oss säga att jag har gjort en "scene schedule" och den är aktiv, avbryts den då om jag via strömbrytaren släcker lampan?
Det där beror ju helt på vad dina scener gör.
Lampa är tänd. Du släcker manuellt, och din scen släcker senare - då blir lampan släckt i båda fallen (och vise versa).

En scen är inte aktiv, den utför bara ett jobb: Tänd 1 eller flera lampor. Sedan får man ha en ny scen, Släck 1 eller flera lampor.

Wik83 skrev:
En annan fundering jag har är om jag har led spotlight som jag styr med en befintlig dimmer (ratt) kan jag fortfarande montera en puck bakom och använda mig som vanligt med "ratten"? Jag har bara läst om vanliga strömbrytare med fjäder bakom. Men så vill jag inte ha det.
Vad jag vet finns inga vridpottar i Z-wave. Du kan sätta en switch innan din dimmer, men kan då givetvis bara tända/släcka.
Det är återfjädrande tryckknappar som gäller (tur det, så man slipper rattarna som är olika övriga brytare).
 
Qunaki skrev:
iSnobben, Freddan101. pb76.
Tack för alla era svar och synpunkter. Det handlar ju som sagt inte att tända/släcka utan att detektera (1-vägs kommunikation). Men pb76 har ju en sak jag inte tänkt på - hopp mellan noder. Å andra sidan öppet här.
Termometrar finns ju mängder i 433, men endast en i Z-wave (förutom alla prylar med termometer i som då hamnar lite här och där). Den termotetern tror jag inte ens rapporterar sina värden (för att spara ström), förrän den nårsina gränsmått - till för att kunna skapa styrning.
Lägre frekvens ger ju längre räckvidd så 433 klarar sig ju lite längre (vet ej hur mycket), medan högre frekvenser kan sända mer info inom samma tidsram.
Ja inte tusan blir man klok på detta förrän man provat olika alternativ.

Just nu är min Vera piss-kass, seg som tjära och många scener som inte tänder alla lampor. Så man kan ju å andra sidan fundera på vad dessa ack är värda när det är så.
Vad gäller tempsensorer är en annan fördel att de via RFXtrx visar decimaler i Vera. Det gör inte Z-wave-sensorer (som jag fattat det).
 
Redigerat:
Qunaki skrev:
iSnobben, Freddan101. pb76.
Tack för alla era svar och synpunkter. Det handlar ju som sagt inte att tända/släcka utan att detektera (1-vägs kommunikation). Men pb76 har ju en sak jag inte tänkt på - hopp mellan noder. Å andra sidan öppet här.
Termometrar finns ju mängder i 433, men endast en i Z-wave (förutom alla prylar med termometer i som då hamnar lite här och där). Den termotetern tror jag inte ens rapporterar sina värden (för att spara ström), förrän den nårsina gränsmått - till för att kunna skapa styrning.
Lägre frekvens ger ju längre räckvidd så 433 klarar sig ju lite längre (vet ej hur mycket), medan högre frekvenser kan sända mer info inom samma tidsram.
Ja inte tusan blir man klok på detta förrän man provat olika alternativ.

Just nu är min Vera piss-kass, seg som tjära och många scener som inte tänder alla lampor. Så man kan ju å andra sidan fundera på vad dessa ack är värda när det är så.
Kan ju villigt erkänna att jag själv var inne på det här med termometrar på 433MHz. Jag velade länge mellan Vera + RFXcom/Zipabox med inbyggd 433Mhz och HC2. Valet föll till slut på HC2 så därmed är jag låst till Z-wave vilket jag tror är bra för mig. Då riskerar jag inte att bli dumsnål 😉 Nu kan jag inte svara för hur termometrar visar sina grader när det gäller Z-wave då jag än så länge inte har någon dedikerad termometer. Däremot två Fibaro Smoke Sensor som rapporterar temperatur och de visar decimaler. Möjligt att Vera begränsar via mjukvara?

Jag har förresten beställt vad som ska bli mina första termometrar i form av en Fibaro Universalsensor och 10st sensorer från EBay. Totalkostnad inkl frakt 470:- Nu kan jag visserligen bara koppla in fyra sensorer i en Universalsensor men det går ju att skaffa fler 😉

Till en början har jag tänkt följande användningsområden:
Temperaturövervakning av två rum i garaget så att ingenting fryser.
Utetemperatur
Poolvattentemperatur

Utetemperaturen ska sedan få styra motorvärmaren istället för Yahoovädret som jag använder nu. Det fungerar visserligen fullt tillräckligt men har man en egen mätning vill man ju såklart använda den. Garagetemperaturen ska övervakas och larma om temperaturen sjunker under fem grader.

Sen finns det ju väderstationer som laddar upp data till internet som man om man är kunnig kan plocka ner och använda med hjälp av virtuella enheter. Hämtar själv väderdata från flygplatsen som ligger här i närheten då jag tänker att deras grejer förmodligen är ganska bra 😃
 
Redigerat:
Nej det är lite z-jukt att de bara kör med hel grad.
Å ena sidan finns det ju mätfel säkert upp till -/+1 gr, men med decimaler så ser man ju ändå i vilket härad det är.
21 gr kan ju vara allt mellan 20,6 eller 21,5. Men visas 21 gr jag vet ju inte om den snart når 22 eller 20, vilket är mer sannolikt att vet med 0,1 gr visning (även med mätfel).

Så visst finns det fördelar med RFXcom oxå. Det var ju lite det jag ville veta. Men med alla bra svar så är jag precis lika velig på vad jag skall välja som när jag började ställa frågan.
 
  • Gilla
pethson
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Nej det är lite z-jukt att de bara kör med hel grad.
Å ena sidan finns det ju mätfel säkert upp till -/+1 gr, men med decimaler så ser man ju ändå i vilket härad det är.
21 gr kan ju vara allt mellan 20,6 eller 21,5. Men visas 21 gr jag vet ju inte om den snart når 22 eller 20, vilket är mer sannolikt att vet med 0,1 gr visning (även med mätfel).

Så visst finns det fördelar med RFXcom oxå. Det var ju lite det jag ville veta. Men med alla bra svar så är jag precis lika velig på vad jag skall välja som när jag började ställa frågan.
Kör en AEON Multisensor och den avrundar alltid uppåt så är det 2,1C ute tycker den det är 3C. Dock har, som du säger, alla sensorer mätfel och det är ju inte alltid man bryr sig om decimalen. Men jag tror ändå många av oss labbar med olika styr- & reglerprylar och då kan det vara intressant att se den där decimalen.
 
iSnobben skrev:
Valet föll till slut på HC2 så därmed är jag låst till Z-wave vilket jag tror är bra för mig.

Möjligt att Vera begränsar via mjukvara?

Till en början har jag tänkt följande användningsområden:
Temperaturövervakning av två rum i garaget så att ingenting fryser.
Utetemperatur
Poolvattentemperatur
Vad jag fick för mig så skulle väl RFXcom passa även till HC2, men inget jag kollat då jag har Vera.

Ja visst är det en sné begränsning i Veran. Fattar inte att man kunde bygga på 1 gr, för det enda som händer är att man kommer få pilla och ändra längre fram. Bättre att göra rätt från början.

Jo en universalsensorn (US) fixar ju 4 st tempprobar, men det skall ju då både till trafo till Universalsensorn och sedan skall det dras tråd till alla senroerna (vIlket ju passar i vissa fall).
En 433 termometer är idag en mogen produkt som kan ha en display (trevligt) och sända värdet till Vera/HC2.
Z-vawe prylar i detta fall är klumpiga och dyra saker, eller som i US-fallet är super där den passar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.