dhanjel skrev:
Någon som monterat temperatursensorer i fibaros dörrsensor?
Om du redan hade dörrsensorn i ditt Z-Wave nätverk så måste du exkludera den först och sedan lägga till den igen när sensorn är monterad.

/Martin
 
Hittade det till slut, och att jag hade vänt dom fel. Vesternet hade en bättre beskrivning.

Nu har jag bara en som trilskas och inte vill vakna upp, men annars så :)
 
Freddan101 skrev:
Hur lång fördröjning får du med Nexa-brytaren?
Jag kör också RFXtrx som brygga till Veran. Använder alla olika typer av Nexabrytare, fjärrkontroller, nyckelringar etc för att styra enkilda lampor eller trigga scener.

Fördröjningen är kanske en halv sekund. Man märker det, men knappt.

En annan variant på temat är att jag köpt en Sonyericsson NFC-tagg och monterat den vid sänglampan och som när jag för den nära telefonen via "Smart Connect-appen" och sen AutHomation-appen triggar en scen (tex "Natt") och då även sätter telefonen i ljudlöst om detta sker mellan 21-03.
 
Redigerat:
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
mrquick skrev:
Jag kör också RFXtrx som brygga till Veran. Använder alla olika typer av Nexabrytare, fjärrkontroller, nyckelringar etc för att styra enkilda lampor eller trigga scener.

Fördröjningen är kanske en halv sekund. Man märker det, men knappt.

En annan variant på temat är att jag köpt en Sonyericsson NFC-tagg och monterat den vid sänglampan och som när jag för den nära telefonen via "Smart Connect-appen" och sen AutHomation-appen triggar en scen (tex "Natt") och då även sätter telefonen i ljudlöst om detta sker mellan 21-03.
En Nexa-knapp låter ju helt klart som en bra option. Har för mig att dom också är i "Trend"-stil så det passar hos oss.

Jag hade på två ställen i garaget tänkt att byta från enkel knapp till dubbel och styra ljuset med ena knappen och garageporten med andra. Där jag har ljusknapp idag är det inga problem men i knappen för garageporten har jag ingen vettig spänning för att driva Fibaron så där får jag isf. försöka leda fram nåt. Kanske blir en Nexa där istället så sätter jag Fibaron uppe vid motorn.

Snyggt med NFCn. Nästa telefon får ha stöd för detta . :)
 
Du borde kunna "tidsstämpla" senaste skickade meddelande (dvs ha en variabel med tiden för senast skickade mdeeelande). Så gör du en if-sats. Om ett meddelande är skickat inom den senaste minuten eller vad du nu väljer. Så skickas inget nytt.
 
phl skrev:
Jag måste vara dum på riktigt (ja, jag lider). Hur kan följande PLEG-uttryck triggas true klockan 17:51 genom att XWindowTurnedOff triggas?

(NOT (01:00:00;XWindowTurnedOff;19:00:00)) OR (NOT (01:00:00;YWindowTurnedOff;19:00:00)) OR (NOT (01:00:00;ZWindowTurnedOff;19:00:00))
Därför att hela uttrycket evalueras om när XWindowTurnedOff triggas. Så troligtvis blir någon av dom andra OR-uttrycken sanna.

Att negera ett tidsbegränsat event känns mysko.. Funkar det ens? Du kanske kan minska ner uttrycket en aning och testa bara en OR-gren.
 
Freddan101 skrev:
Hur lång fördröjning får du med Nexa-brytaren?
Mina 433 MHz-enheter är i princip omedelbara. Märker ingen skillnad på responstiden mellan dom och Z.-Wave-grejerna.
 
hek skrev:
Därför att hela uttrycket evalueras om när XWindowTurnedOff triggas. Så troligtvis blir någon av dom andra OR-uttrycken sanna.

Att negera ett tidsbegränsat event känns mysko.. Funkar det ens? Du kanske kan minska ner uttrycket en aning och testa bara en OR-gren.
Negeringen kommer på rekommendation av PLEG-författaren i något av hans foruminlägg. Detta eftersom det inte fungerar att låta en tidsbegränsning sträcka sig över midnatt.

Hur som helst trillade poletten ner nu, de andra triggrarna ([YZ]WindowTurnedOff) har ju givetvis kvar sin senaste tidsstämpel vilken kan uppfylla tidbegränsingen och evaluera som sant.

Frågan är hur man sätter upp ett uttryck för att få önskad effekt, dvs ett uttryck som evalueras till sant om någon av de tre triggrarna (strömbrytare som slagits till läge av) under det senaste tidsintervallet 19:00-01:00.
 
pb76 skrev:
Du borde kunna "tidsstämpla" senaste skickade meddelande (dvs ha en variabel med tiden för senast skickade mdeeelande). Så gör du en if-sats. Om ett meddelande är skickat inom den senaste minuten eller vad du nu väljer. Så skickas inget nytt.
Vad det svar på min fråga? Så var min första tanke isåfall, men ahr inte skapa en variabel som håller ett datum.
 
dhanjel skrev:
Kanske har varit uppe och jag har missat det, men om jag vill sätta upp en enkel knapp/brytare vid tex ingången för att kunna styra "hemma/borta", "larm på/av" eller tex i sovrummet med "vaken / sover"? Vad är den bästa batteridrivna lösningen som inte kräver att man pillar på väggarna?
Düwi är helt ok om man gör en direktassociation, vilket är bra om man ska dimmra en lampa. Jag har en för sänglampan (som jag ändå vill ha dimmer på då jag älskar solljus pluginen).

Dock tror jag inte att orginal Düwin kan styra scener i Veran, det var dock i ui4 som jag försökte att få igång detta, kanske funkar bättre nu.
Ska komplettera men några batteribrytare till, och då blir det dessa: http://www.hashop.nl/Webwinkel-Product-12244413/Z-Wave.Me-Wall-Controller-Set-met-Everlux.html
Dvs Düwi med zwave.me firmware.
 
n0ir skrev:
Är det någon som har lyckats installera Everspring HAN02 ([länk])?

Köpte fem begagnade och förstår inte hur jag ska koppla in dom. Manualen är säkert tillräcklig ([länk] alt. [länk]) men jag begriper inte vilka kablar som ska kopplas till de fyra olika uttagen (N, N, L, LS)?
Crap. HAN02-brytaren fungerar inte om man som jag bara har två kablar vid strömbrytarna (http://www.byggahus.se/forum/el/222584-hur-koppla-fjarrstrombrytare.html#post1843212).

Hur gör ni andra som har äldre hus med elsystem där man bara har fas och tändtråd och saknar neutral? Finns det NÅGRA Z-Wave puckar eller kompletta väggströmbrytare som fungerar, förutom Fibaros dimmerpuck?
 
Drar fram nolla ;)
 
OpiMaza
Hej
Har idag en raspberry pi med Domoticz och en RFXtrx433, kan man lägga till en razberry och köra bägge systemen parallellt?
Är razberry kompatibelt med mina gamla 433mhz prylar ?
 
Lite surt att allt som har med z-wave är så dyrt. Om man bara vill mäta temperaturen, är det billigaste då en fibaro door sensor på runt 350?

Velar med lite över en beställning av vägguttagsbrytare. Behöver 10st.
10 st Everspring kostar 3290kr
10 st Fibaro wall plug kostar 5090kr

Är det värt prisskillnaden för Fibaro, får man några egentliga mervärden om man bara ska styra lampor? (Mer än att de är smidigare till formatet).
Förbrukning känns ointerssant, även en lysande ring. Plus att man inte kan få lika tydliga "on" "off" knappar i HC2 vad jag vet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.