dhanjel skrev:
Ja, den har inte fullt stöd. Men dyker upp "fint" som en enhet.
[bild]
Takhögtalare??
Vad har du kopplat in där? Och hur styr du det?
 
Den wall-plugen sitter bara innan en förgreningsdosa till min multikanalsförstärkare och mina 6 Airport express.
Kan inte styra det mer än så än så länge men hoppas kunna bygga en musik-Proxy av en raspberry pi.
 
Blir helt galen på att arbeta med Veran och PLEG. Har hela tiden en känsla av att vissa ändringar man gör inte slår igenom. Helt plötsligt triggas inte conditions man tycker borde triggas osv. Förmodligen logiska fel i mina uttryck men möjligheterna att debugga eländet är exakt noll. Visst, man kan slå på notifieringar men det är extremt omständigt att hålla på att binda sådana till alla uttryck och triggers. Alternativt är sophögen till logg från LuaUPnP som är fylld med dynga och dessutom trunkeras i takt med att minnet i Veran börjar ätas upp.

Någon som hittat något knep där man inte blir galen, dvs man får överblick på vad som händer när, hur ofta man måste spara ändringarna (sparar nu efter varje ändring i PLEG då jag inte litar på skiten, tar ju lätt 10 sekunder varje gång)?
 
Kanske har varit uppe och jag har missat det, men om jag vill sätta upp en enkel knapp/brytare vid tex ingången för att kunna styra "hemma/borta", "larm på/av" eller tex i sovrummet med "vaken / sover"? Vad är den bästa batteridrivna lösningen som inte kräver att man pillar på väggarna?
 
Konstigt. Jag kan vandra mellan inputs, conditions och actions. Lägga till flera stycken. Jag sparar när jag är klar och har aldrig varit med om att saker försvinner.
Sedan att de logiska uttrycken inte känns helt logiska när man arbetar med dom är en annan sak. Har dock på det stora hela besparat mig mycket programmering. Oftast finns det en förklaring till varför uttryck triggas som man inte tycker borde göra det då hela uttrycket evalueras om om någon ingående variabel förändras.

Sedan att PLEG gränssnittet ser ut som s**t får man nog leva med då allt är byggt på frivillig basis herr Shaefer.

Sug på detta uttryck som tog mig mycket nära ett nervöst sammanbrott innan jag fick till det.

Inputs:

ArmStatusPowermax statusDetailedArmMode2013-10-14 08:05:05.360Disarmed
PanelStatusDataPowermax Alarm PanelPanelStatusData2013-10-14 08:05:05.418Disarm / Fob 01

Conditions:

ArmedArmStatus eq "Armed"2013-10-13 11:15:59.218false
DisarmedArmStatus eq "Disarmed"2013-10-14 08:05:05.377true
ArmedHomeArmStatus eq "Stay"2013-10-13 20:52:24.421false
DisarmedFromArmed(ArmedHome; Armed; Disarmed)2013-10-13 12:02:00.792false
XXXXKeyfobDisarmPanelStatusData eq "Disarm / Fob 02"2013-10-13 12:02:00.883false
HenrikKeyfobDisarmPanelStatusData eq "Disarm / Fob 01"2013-10-14 08:05:05.452true
HenrikHomeDisarmedFromArmed AND (09:00:00; DisarmedFromArmed; 22:00:00) AND HenrikKeyfobDisarm AND (DisarmedFromArmed; FrontDoorOpened < 1:00)2013-10-09 18:18:31.520false


Facit: Ger en signal när en viss person larmat av huset mellan 09-22 och öppnar ytterdörren inom en minut. Och den skall INTE ge signal när man larmar av från hemmaläge.
 
Säkert bara skit bakom spakarna från min sida. Saknar dock lite vettiga textfiler for konfiguration, vim och en vettig logg :)
 
Redigerat:
dhanjel skrev:
Kanske har varit uppe och jag har missat det, men om jag vill sätta upp en enkel knapp/brytare vid tex ingången för att kunna styra "hemma/borta", "larm på/av" eller tex i sovrummet med "vaken / sover"? Vad är den bästa batteridrivna lösningen som inte kräver att man pillar på väggarna?
Jag kör med en vanlig Nexa tryckknapp (http://www.nexa.se/LWST-615-Vaeggsaendare-1-kanal.htm), men det kräver ju en RFXtrx433 kopplad till Veran så man också kan använda 433 MHz-enheter.

Vill man köra Z-Wave så verkar
Düwi ha en batteridriven tryckknapp som fungerar som fjärrkontroll: http://adino.se/index.php?route=product/product&product_id=83
 
Redigerat:
n0ir skrev:
Jag kör med en vanlig Nexa tryckknapp ([länk]), men det kräver ju en RFXtrx433 kopplad till Veran så man också kan använda 433 MHz-enheter.

Vill man köra Z-Wave så verkar
Düwi ha en batteridriven tryckknapp som fungerar som fjärrkontroll: [länk]
Hur lång fördröjning får du med Nexa-brytaren?
 
n0ir skrev:
Jag kör med en vanlig Nexa tryckknapp ([länk]), men det kräver ju en RFXtrx433 kopplad till Veran så man också kan använda 433 MHz-enheter.

Vill man köra Z-Wave så verkar
Düwi ha en batteridriven tryckknapp som fungerar som fjärrkontroll: [länk]
Düwi:n verkar vara det jag letar efter, tackar!
 
Skulle behöva lite hjälp, har en aeon labs multisensor (tror jag frågat om detta innan, men har gjort det till ett script istället) utanför dörren, jag vill ha en notis när någon är där.
Problemet är om någon rör sig lite där så får jag mängder med notiser. Hur fasen ska man lösa det?

Så här ser scriptet ut:
--[[
%% properties
13 value
%% globals
--]]
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (tonumber(fibaro:getValue(13, "value")) > 0)
then
local msg = "Det är någon vid ytterdörren. Temperaturen ute är " .. tostring(fibaro:getValue(14, "value")) .. " grader.";
fibaro:debug(msg);
--fibaro:call(20, 'sendPush', msg);
fibaro:call(21, 'sendPush', msg);
end
 
Någon som monterat temperatursensorer i fibaros dörrsensor?

Jag får det inte att fungera.

Monterar den med den platta sidan i de vänstra tre hålen om man håller sensorn framför sig med batteriet nedåt.
Den blinkar till lite ibland när man monterar den men efteråt är den helt död.
 
Loggar DataMine till NAS:et som ofrivilligt bootade om imorse. Sedan dess har DataMine 0 kanaler konfigurerade.

All data ligger kvar på NAS:et men misstänker att något blivit korrupt. Ser att det finns backupfiler, kan man återläsa på något sätt? Hade gärna räddat logdatat.
 
Freddan101 skrev:
Loggar DataMine till NAS:et som ofrivilligt bootade om imorse. Sedan dess har DataMine 0 kanaler konfigurerade.

All data ligger kvar på NAS:et men misstänker att något blivit korrupt. Ser att det finns backupfiler, kan man återläsa på något sätt? Hade gärna räddat logdatat.

Hut löser ni detta med att logga allt till era NASar?
 
Jag måste vara dum på riktigt (ja, jag lider). Hur kan följande PLEG-uttryck triggas true klockan 17:51 genom att XWindowTurnedOff triggas?

(NOT (01:00:00;XWindowTurnedOff;19:00:00)) OR (NOT (01:00:00;YWindowTurnedOff;19:00:00)) OR (NOT (01:00:00;ZWindowTurnedOff;19:00:00))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.