L Linus1868 skrev:
Hur beter sig låset om du försöker låsa med dörren öppen och samtidigt håller den övre knappen intryckt? Fungerar det i detta läge behöver du se över om det är något i installationen som felar.
det är samma problem där, handtaget behöver dras uppåt,
 
L Lydén skrev:
Jag hade precis samma fel för 2-3 år sedan med ett lås köpt på Bauhaus. Kontaktade supporten som konstaterade att jag hade fått en typ som inte ens såldes i Sverige. Tog väldigt lång tid att få igenom bytet eftersom de skickade fel delar hela tiden. Slutade med att jag köpte ett nytt lås. Jag såg ingen uppenbar skillnad på de två olika låsen men det "nya" fungerade korrekt och det andra var man tvungen att lyfta handtaget för att det skulle låsa vilket var väldigt irriterande eftersom autolåsning inte fungerar då.
okay, intressant att höra att fler haft samma problem. Jag Beställde låset från Elgiganten. Kontaktade du supporten på Yale eller på Bauhaus?
 
Jonazz80 Jonazz80 skrev:
okay, intressant att höra att fler haft samma problem. Jag Beställde låset från Elgiganten. Kontaktade du supporten på Yale eller på Bauhaus?
Först Yale (ASSA) för felsökning, det var dom som konstaterade att det var fel modell. Själva bytet var tvunget att gå via Bauhaus kundtjänst.
 
Mitt lås ville inte låsa idag igen, gick tillslut på typ 20e försöket, lite trött blir man ändå. Vad tror vi är felet när det ibland inte vill låsa. Händer som oftast på morgonen efter en kall natt, men funkar när det är konstant temperatur
 
L
L Lydén skrev:
Först Yale (ASSA) för felsökning, det var dom som konstaterade att det var fel modell. Själva bytet var tvunget att gå via Bauhaus kundtjänst.
Skumt har samma fel. Det tog ett tag innan jag fattade att jag var tvungen att hålla uppe handtaget för att låsa. Hade bråkat ett tag med detta. Nu inser jag att det aldrig går att använda appen för att låsa om man inte hållit uppe handtaget innan. Reklamation tolkar jag det som att det är som gäller.
 
Jag har lite problem med att dörren inte kommer i stängt läge, man får trycka till lite så funkar det.
Nån som har tips på justering
 
Vi har samma problem @nino och har provat att byta slutbleck (som det har tipsats om här), men det har tyvärr inte hjälpt. Får alltid dra till hårdare (inifrån) eller trycka på hårdare (utifrån) för att dörren ska stängas/låsas. Lite irriterande eftersom barnen och min sambo ofta har problem med det, och jag då får en notis om misslyckad låsning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vi har samma problem @nino och har provat att byta slutbleck (som det har tipsats om här), men det har tyvärr inte hjälpt. Får alltid dra till hårdare (inifrån) eller trycka på hårdare (utifrån) för att dörren ska stängas/låsas. Lite irriterande eftersom barnen och min sambo ofta har problem med det, och jag då får en notis om misslyckad låsning.
Ja det får jag också, så jag plockade bort automatisk låsning så den ska slippa hålla på att prova låsa

Ska åka i morgon å se om jag kan göra nåt åt det
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
L
L Lewdis skrev:
Skumt har samma fel. Det tog ett tag innan jag fattade att jag var tvungen att hålla uppe handtaget för att låsa. Hade bråkat ett tag med detta. Nu inser jag att det aldrig går att använda appen för att låsa om man inte hållit uppe handtaget innan. Reklamation tolkar jag det som att det är som gäller.
gick vägen om låsbutiken och de trodde det kunde vara skruvarna som håller uppe handtaget. Provade att bara röra handtaget väldigt lite upp och det räckte för att få bort problemet. Så tog isär handtaget och spände skruvarna så är allt bra igen
 
L Lewdis skrev:
gick vägen om låsbutiken och de trodde det kunde vara skruvarna som håller uppe handtaget. Provade att bara röra handtaget väldigt lite upp och det räckte för att få bort problemet. Så tog isär handtaget och spände skruvarna så är allt bra igen
Jag måste dra handtaget upp tills det tar stopp, annars låser den inte. Har också spänt skruvarna som håller tryckena men det gjorde ingen skillnad. Sitter det nån givare i låskistan som känner av handtagets läge?
 
Redigerat:
L
Jonazz80 Jonazz80 skrev:
Jag måste dra handtaget upp tills det tar stopp, annars låser den inte. Har också spänt skruvarna som håller tryckena men det gjorde ingen skillnad. Sitter det nån givare i låskistan som känner av handtagets läge?
Då kanske vi inte hade precis samma problem ändå. Efter besöket hos låsbutiken testade jag att röra lite på handtaget. Då visade det sig att för min del räckte det att putta några millimeter för att det skulle bli bra. Då tog jag bort innerdelen och höll upp handtaget ytterst lite. Sedan skruvade jag åt skruvarna ordentligt. Som jag förstod det sitter en givare där inne. Sannolikt där ditt problem ligger då.
 
Ska den övre trekanten gå in i blecket eller ska den ligga mot metallen
 
nino nino skrev:
Ska den övre trekanten gå in i blecket eller ska den ligga mot metallen
Förreglingen ska ligga mot metallen.
Vad hade du för slutbleck tidigare?
Är det rätt plösmått?
 
Pratade med Yale och en grej måste jag rätta till, vredet inne ska fjädra tillbaka till kl12 det för det inte nu, får vrida tillbaka det.

Förra blecket var till ett Assa 2000 tror jag dom heter, dörren är 5-6år

Plösmått vet jag inte vad är :thinking:
 
nino nino skrev:
Pratade med Yale och en grej måste jag rätta till, vredet inne ska fjädra tillbaka till kl12 det för det inte nu, får vrida tillbaka det.

Förra blecket var till ett Assa 2000 tror jag dom heter, dörren är 5-6år

Plösmått vet jag inte vad är :thinking:
Jo den måste fjädra tillbaka, frågan är varför den inte återfjädrar.
Kanske vredpinnen är för lång.
Vad står det på det gamla slutblecket? t.ex 1887-1
Om det inte står något så fotografera slutblecket.
Det kan vara olika plösmått och att du ska ha ett annat slutbleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.