1 123abc skrev:
Där har det suttit en dörrspärr tidigare ser jag.
Hoppas du blir nöjd med Linus.
Haha ja(y).
Första saken jag tog bort när jag flyttade in. Såg sådär ut:surprised: och kom åt ”knoppen” på sidan hela tiden med jackan.
Håller på och går igenom alla inställningar nu. Lite meck att få in Connect i appen men gick efter ett par reset. Anslöt först allt ok men varnade för ingen ble koppling till låset mm. Men sen hoppade det igång.
 
putte22 putte22 skrev:
Haha ja(y).
Första saken jag tog bort när jag flyttade in. Såg sådär ut:surprised: och kom åt ”knoppen” på sidan hela tiden med jackan.
Håller på och går igenom alla inställningar nu. Lite meck att få in Connect i appen men gick efter ett par reset. Anslöt först allt ok men varnade för ingen ble koppling till låset mm. Men sen hoppade det igång.
Vissa routrar är smarta väljer 5GHz automatisk om enheten har en viss % styrka och då brukar man få svartlista Yale Connect i routern så den alltid använder 2,4GHz.
I övrigt brukar det fungera bra.
 
1 123abc skrev:
Vissa routrar är smarta väljer 5GHz automatisk om enheten har en viss % styrka och då brukar man få svartlista Yale Connect i routern så den alltid använder 2,4GHz.
I övrigt brukar det fungera bra.
Jo jag va medveten om just det. Och testade utan att stänga av 5Ghz på comhem routern och det funkade.
 
1 123abc skrev:
Vilken temperatur är det på insidan av dörren?
Sitter den i ett mindre uppvärmt utrymme?
I informationen står det att Yale Doorman fungerar mellan temperaturerna insida 0 till +50° och utsida -25 till +70°.
Utsidan fungerar ofta vid kallare gradantal medan insidan ofta börjar strula vid +5° vilket beror på begränsningar för alkaliska batterier.
Om det är kallare på insidan så kan man testa litium batterier men dom bör bytas var år då dom inte varnar när batteriet blir dåligt, om det inte är kallt på insidan så använder ska alkaliska batterier användas.
Kontrollera även att vredet fjädrar tillbaka fullt så vredet inte står snett.
Tack för bra svar!
Det sitter på vår ytterdörr till huset, så det är runt 19-21 grader på insidan av dörren.
Kanske är något med batterierna? Senaste gångerna (då det inte har varnats något) har vi satt i Icas alkaliska batterier. Kanske är skitbatterier?
Jag är ganska säker på att vredet fjädrar tillbaka fullt, men jag ska dubbelkolla för säkerhets skull.
 
Kan man att ta bort ett lås i appen access?
 
A A.G skrev:
Kan man att ta bort ett lås i appen access?
Om du har kvar låset ja. Om du tex lämnat tillbaka det i butik behöver du skriva ner serienumret, och maila det till supporten så tar de bort det.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
R rockthelobster skrev:
Om du har kvar låset ja. Om du tex lämnat tillbaka det i butik behöver du skriva ner serienumret, och maila det till supporten så tar de bort det.
hur gör man om man har kvar låset.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Tack för bra svar!
Det sitter på vår ytterdörr till huset, så det är runt 19-21 grader på insidan av dörren.
Kanske är något med batterierna? Senaste gångerna (då det inte har varnats något) har vi satt i Icas alkaliska batterier. Kanske är skitbatterier?
Jag är ganska säker på att vredet fjädrar tillbaka fullt, men jag ska dubbelkolla för säkerhets skull.
Nu mer brukar samtliga alkaliska batterier vara bra men det kan ju vara värt att testa andra batterier för att se om problemet försvinner.
Med den temperaturen på insidan ska det inte vara några problem.
I tidiga Doorman fanns det problem med skruvar som kunde kortsluta kretskortet så dom käkade batterier men du hade väl V2N.
Om vredet inte fjädrar rätt så kan dom börja förbruka batterier.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Har sökt men hittar tyvärr inte hur jag tar bort komponenter knutna till mitt verisure konto. Tänkte jag skulle sälja mina tre doorman-moduler och micr0enheten. Misstänker att de först måste kopplas bort från mitt konto.
Hittar hur jag sätter dom i renoveringsläge men tyvärr inte mer.
 
Redigerat:
putte22 putte22 skrev:
Gällde det doorman eller Linus eller båda? En mkt skönt funktion. Mao så borde den väl låsa automatiskt när man går oxå!!! Men då är låset släppt iaf.
För info så på Linus låser dörren automatiskt när man stänger den (om man aktiverat autolåsning). Sen auto upplåsning så har jag vissa tveksamheter på funktionen ibland så hinner den låsa upp innna framme vid dörren men oftast får man stå och vänta på att låset ska reagera så då går det fortare att låsa upp med nyckeln:mad:
 
Kul att se att tråden jag startade när jag blev nyfiken på låset när det var nytt för snart 10 år sedan fortfarande lever och har mer än 2000 inlägg!

Vet inte om jag riktigt vågar berätta att jag själv inte skaffat låset än... :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
A Stenberg och 18 till
  • Laddar…
Har en problem som gör mig galen när det gäller Yale Doorman. Installerat och funkar men eftersom jag hade problem med att jag måste ge dörren ett extra knyck för att kunna låsa så bytte jag slutbleck till 1487-1 med större plösmått. Men nu blir dörren inte riktigt tät i nederkant på dörren istället. Någon som haft samma problem och löst det på bra sätt?
 
H Hellberg79 skrev:
Har en problem som gör mig galen när det gäller Yale Doorman. Installerat och funkar men eftersom jag hade problem med att jag måste ge dörren ett extra knyck för att kunna låsa så bytte jag slutbleck till 1487-1 med större plösmått. Men nu blir dörren inte riktigt tät i nederkant på dörren istället. Någon som haft samma problem och löst det på bra sätt?
1487-1 har mindre plösmått tror jag du tänkte skriva.
Antingen så justerar du slutblecket tills det passar bättre eller så köper du ett justerbart slutbleck.
 
  • Gilla
davidbackman
  • Laddar…
J jockz0rz skrev:
Jag kör med unifi med men har fått det att funka med en like workaround. Kör med Unifi AP:s och pfSense som brandvägg/router. Jag stängde ner mitt vanliga wifi och satte upp ett identiskt samma SSID och lösenord fast från en annan router som är äldre. Då fick jag allt och funka. Sen stängde jag ner den gamla routen och starta mitt vanliga då anslöt Connect till mitt vanliga wifi (Samma SSID och lösenord som gamla routen hade) och har funkat felfritt från dess. Har kört hela denna veckan utan problem.
Fantastisk! Efter en kväll och morgon med otrolig frustration (jag VET ju att det ska fungera) så hittade jag hit. Fram med en gammal Asus-router jag som tur är inte sålt/skänkt bort), stänger ner Unifi-systemet, på med Asusen och hejhopp - det funkar!

Magiskt - men samtidigt: Vad f-n Yale

TACK för hjälpen!
 
  • Gilla
jockz0rz
  • Laddar…
Hej

Det går inte läsa 135 sidor och vill gärna veta om Yale Doorman V2N går att koppla till HomeAssistant relativt enkelt och om ja finns det nån guide?

Eller ska man helst titta på annat lås t.ex. ID Lock 150 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.