T TreeView skrev:
Men koderna finns ändå lagrade lokalt i låset även efter connect eller slutar det att funka om strömmen eller wifi går ner?
"Mastern" är ju koderna som finns i appen och så är det även på Verisure som jag har. När man synkar ihop allt så förs koderna ner och lagras i låset även om andra koder funnits lokalt i låset tidigare.
 
Jaha, idag ville inte mitt V2N öppna sig, får bara felmeddelande. Har startat om det, bytt batterier men varken kod eller bricka öppnar det nu. Det går att nödöppna det inifrån. Nästa steg?
Känns inte speciellt kul att det bara funkade i några månader, står i valet att ta bort det faktiskt. :confused:
 
Verkar som låset frusigt. Det sitter under 1 m taksprång men jag hittade is i låset när jag tog bort det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Verkar som låset frusigt. Det sitter under 1 m taksprång men jag hittade is i låset när jag tog bort det.
Kondens, värme från insidan och kyla från utsidan kan orsaka många olika problem även manuella lås är utsatta.
Kontrollera att packlingen/listen sluter tätt och täcker urtagen för låscylinder och trycke i dörren väl.
Om du har panel eller ojämnheter i dörren så kan det påverka listens tätningsförmåga.
 
Kan det hjälpa att ha varmare i rummet inifrån? Jag har två likadana lås i lika dörrar på samma ställe och det som frös är ju garagedel som bara håller 10 grader medans det andra är bostaden.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kan det hjälpa att ha varmare i rummet inifrån? Jag har två likadana lås i lika dörrar på samma ställe och det som frös är ju garagedel som bara håller 10 grader medans det andra är bostaden.
Det kan hjälpa men även andra faktorer kan påverka.
 
Vad säger ni, vilket lås ska man satsa på?
v2n eller L3 ?
 
C crazytok skrev:
Vad säger ni, vilket lås ska man satsa på?
v2n eller L3 ?
Beror på ditt behov men personligen hade jag valt L3 som har en högra klassning kl3 istället för kl2A.
Sedan har L3 fler funktioner och klarar fler användare.
 
  • Gilla
Stenströhm.p
  • Laddar…
Vårt dorrman L3 strular. Ungefär 1/3 av gångerna man skall låsa upp inifrån så fungerar det inte. Man kan naturligtvis "forcera" genom att trycka ned handtaget men det känns inte så bra.

Video på beteendet:
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
Jag hade något snarlikt. Det uppstod eftersom kläppen inte hade helt fri lejd, på grund av isolering i dörren. Jag hade kunnat lösa det genom att byta till ett annat bleck som var justerbart. Men när jag bytte låset tog jag till med stämjärnet och fick kistan att passa bättre. Inte säker på att det är ditt problem dock.

hek hek skrev:
Vårt dorrman L3 strular. Ungefär 1/3 av gångerna man skall låsa upp inifrån så fungerar det inte. Man kan naturligtvis "forcera" genom att trycka ned handtaget men det känns inte så bra.

Video på beteendet:
[media]
 
R rockthelobster skrev:
Jag hade något snarlikt. Det uppstod eftersom kläppen inte hade helt fri lejd, på grund av isolering i dörren. Jag hade kunnat lösa det genom att byta till ett annat bleck som var justerbart. Men när jag bytte låset tog jag till med stämjärnet och fick kistan att passa bättre. Inte säker på att det är ditt problem dock.
Vad menar du med "kläppen"? Ingen isolering i vår dörr.
 
hek hek skrev:
Vad menar du med "kläppen"? Ingen isolering i vår dörr.
Jag menar den krokformade regeln. Det som låser dörren till karmen. Den kunde inte löpa fritt pga isoleringen. Nu slutet dörren lätt och regeln flyger upp och ner utan besvär.
 
R rockthelobster skrev:
Jag menar den krokformade regeln. Det som låser dörren till karmen. Den kunde inte löpa fritt pga isoleringen. Nu slutet dörren lätt och regeln flyger upp och ner utan besvär.
Ah, ok. Det konstiga är att det alltid fungerar att låsa upp utifrån. Om det var kläppen som hade svårt att ta sig ur karmblecket borde det ju strula även vid upplåsning utifrån kan man ju tycka.
 
hek hek skrev:
Vårt dorrman L3 strular. Ungefär 1/3 av gångerna man skall låsa upp inifrån så fungerar det inte. Man kan naturligtvis "forcera" genom att trycka ned handtaget men det känns inte så bra.

Video på beteendet:
[media]
så här har vi det med. Ska byta ut mitt i veckan. Just vredet på insidan känns som boven.
Ibland går även sabotage-larmet.
Man kan prova att öppna dörren trycka in den överta piggen, prova att låsa och låsa upp. Även då får vi samma fenomen när hakregeln är fri från dörrkarmen
 
1 123abc skrev:
Beror på ditt behov men personligen hade jag valt L3 som har en högra klassning kl3 istället för kl2A.
Sedan har L3 fler funktioner och klarar fler användare.
Fel, V2N har säkerhetsklass 3 om de är tillverkade innan 2020-06-26, de tillverkade efter har KL2a. Det är fortfarande exakt samma lås oavsett klassning det är bara en ändrad klassning på papperet och är helt oväsentlig.

Dessutom är detta eftersträvande av klassade lås helt irrelevant om man inte ser över resterade låsning på altandörrar, fönster m.m., detta har tagits upp flertalet ggr i gruppen. Det är ytterst sällan klassade lås ens är ett krav. Vem skulle ens låsa sitt nya L3 lås med bortasäkring när man är hemma för att uppnå KL3?? Jag gör det endast när jag åker hemifrån en längre tid på mitt V2N.
https://smartliving.yale.se/stories/de-vanligaste-myterna-kring-digitala-las/



Under 3:e kvartalet 2020 kommer Yale Doorman V2N under en övergångsperiod finnas i handeln med två olika certifikat från SBSC (Svensk brand och säkerhets certifiering) mot SSF 3522. (Stöldskyddsföreningen)

  • Ett äldre. Certifikat nr 10-583 utfärdat mot SSF 3522 utgåva 1.
  • Ett nyare. Certifikat 20-19 utfärdat mot SSF 3522 utgåva 2.
Skillnaden mellan SSF 3522 utgåva 1 och utgåva 2 ligger i huvudsak i nya strängare krav på kryptering i kommunikationen mellan låsenhetens olika delar.

Produkten Yale Doorman V2N är oförändrad men flyttas efter förändringen till låsklass 2a. Lås producerade fram till 2020-06-26 är låsklass 3 och lås producerade efter 2020-06-26 är låsklass 2a.

Låsklassen som anges på förpackningen gäller oavsett inköpsdatum.

Är Yale Doorman V2N fortfarande ett bra lås?

Ja. Produkten är oförändrad och har fortfarande certifikat enligt SSF 3522 låsklass 2a. I normvärlden för lås och beslag ger inte uppdaterade krav en ny, högre, klass. Låsklassen behåller sin siffra och i vissa fall får befintliga produkter en ny klassning som i fallet med Yale Doorman V2N

Klass 2a är lägre än klass 3. Kan jag använda ett klass 2a lås i min bostad?

Ja. Låsklass 2a introducerades av SSF i senaste utgåvan. 2a beskriver lås för bostäder där skyddet från utsidan är lika klass 3 men det går att öppna från insidan med vred. I klass 3 måste det vara låst från ut och insidan. Det kallas bortasäkring.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.