Det handlar ju inte om vad som är fastskruvat eller inte, utan om vad som är tillbehör till fastigheten eller inte. Ett dörrhandtag/lås hör definitivt till fastigheten. En elbilsladdare är inte lika glasklart tycker jag, tillhör laddaren fastigheten eller bilen? Jag tror att ju fler som skaffar elbil, desto mer självklart blir det att en sådan laddare ses som en självklar del av fastigheten. I dagsläget tycker jag att det känns som lite gråzon.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Det handlar ju inte om vad som är fastskruvat eller inte, utan om vad som är tillbehör till fastigheten eller inte.
Baserat på vilken princip då?

M MartinP666 skrev:
Ett dörrhandtag/lås hör definitivt till fastigheten.
Baserat på vilken princip då?

M MartinP666 skrev:
En elbilsladdare är inte lika glasklart tycker jag,
Nu ägnar du dig åt tyckande. Men det har inget värde.
Eller tänker du dig att domstolen skall ringa dig i alla mål och fråga vad du tycker?
Och döma därefter.

Nej. Det måste finnas principer att luta sig mot.
Att något är fastskruvat är en vettig princip. Men den räcker kanske inte.
 
D daVinci skrev:
Baserat på vilken princip då?


Baserat på vilken princip då?


Nu ägnar du dig åt tyckande. Men det har inget värde.
Eller tänker du dig att domstolen skall ringa dig i alla mål och fråga vad du tycker?
Och döma därefter.

Nej. Det måste finnas principer att luta sig mot.
Att något är fastskruvat är en vettig princip. Men den räcker kanske inte.
Baserat på jordabalken. Att allt som är fastskruvat tillhör fastigheten vore ju förvisso enkelt, men det stämmer inte.

Här står lite om detta, men jag tycker det framgår ganska tydligt att det inte finns en tydlig gräns för exakt vad som ingår, som ofta är fallet inom juridik. Däremot finns det ett antal saker som normalt alltid ingår, och vice versa.

https://fmf.se/fast-och-los-egendom/

Att ägna sig åt tyckande är väl ok så länge man är tydlig med att det inte är hårda fakta.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Baserat på jordabalken. Att allt som är fastskruvat tillhör fastigheten vore ju förvisso enkelt, men det stämmer inte.

Här står lite om detta, men jag tycker det framgår ganska tydligt att det inte finns en tydlig gräns för exakt vad som ingår, som ofta är fallet inom juridik. Däremot finns det ett antal saker som normalt alltid ingår, och vice versa.

[länk]

Att ägna sig åt tyckande är väl ok så länge man är tydlig med att det inte är hårda fakta.
Om porttelefon anses tillhöra fastigheten så får nog dörrhantag/lås också göra det.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Om porttelefon anses tillhöra fastigheten så får nog dörrhantag/lås också göra det.
Ja? Jag skrev ju att jag ser det som en självklarhet.
 
M MartinP666 skrev:
Ja? Jag skrev ju att jag ser det som en självklarhet.
Säger inte emot dig, konstaterade bara att porttelefon anges i din länk och det borde analogt kunna jämföras med ett Yale lås.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett litet knepigt ärende för drygt 10 år sen.
Anten och parabol är ju fastighetstillbehör och skulle sitta kvar enligt mäklaren.
Jag ringde Canal Digital för att beställa en ny i god tid, men de protesterade.
"Box och parabol är från oss på ditt abonnemang, det är våra saker som vi ska ha tillbaka när om avtalet sägs upp, du får inte ge bort den. Om nya ägaren vill ha Canal Digital får den en ny parabol av oss"
Och så vart det, jag fick ta med mig parabolen.
 
  • Gilla
LadyS och 2 till
  • Laddar…
Av denna anledningen tänker jag nog, om jag någon gång säljer huset, skriva ”Säljs som det står”.
Innan försäljningsracet drar igång plockar jag ut det jag vill ha med, kanske kylskåp, soffan, überdyra elektroniska låset, gubben osv, och lämnar det jag inte vill ha med, som dammråttor, gammel bröte och nån vällagrad ost.
 
F Fordd skrev:
Lite märklig attityd från en säljare att käbbla om några tusenlappar (värdet av sakerna hen vill ta med sig) när det gjorts ett husköp för någon eller några miljoner kronor. Tycker det är lite varningssignal på säljaren och bäst att kolla upp lite mer detaljer om huset kanske. Den attityden brukar sällan bara beröra en sak, utan visar snarare på vilken typ ni har att göra med.
Om du visste hur gnidna en del kan vara, spadar o krattor o sånt skit ska en del ha betalt för när de säljer hus för 4 miljoner, ibland undrar man
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Känns som en både moralisk och juridisk fråga. Alla som säger att svaret är självklart - i just det här fallet - har garanterat fel,

Det är bara att titta efter liknande frågor i olika juridikspalter så ser man att "riktigt så enkelt är det inte".

Juridiskt uppstår egentligen "självklarhet" först efter en dom i något rättsfall. Det gäller speciellt i ett sådant här fall där det verkligen inte i lagen står explicit att en viss sak faktiskt "ingår" i en fastighet vid försäljning.

2 kap. 2 § Jordabalken är inte glasklar i alla tillämpningar - det är lagar sällan. Det är därför vi behöver jurister och domstolar.

Moraliskt, och även avtalsrättsligt, är det eventuellt enklare. Som köpare har man all rätt i världen att anta att sådant som tillhör huset och som är monterat vid visning och kontraktsskrivning också ingår i köpet. Vill säljaren undanta något (och det händer ganska ofta) så är det ju enklast att ta ner det före visningen - men med en laddbox kan det i många fall vara lite komplicerat - speciellt om man vill ladda sin bil under försäljningen. Då ser man i stället till att det i prospektet tydligt anges att laddbox och Doorman inte ingår.

I just det här fallet vet si inte vad det är för laddbox. Det finns en hel del laddboxar som i princip är portabla och som ansluts med 3-faskontakt. ingen skall komma till mig och säga att det är självklart hur en sådan skall hanteras förrän det har avgjorts i rätten.

Jag har stött på säljare som, efter kontraktsskrivning, vill ta med sig "mormors äppelträd" - så det finns verkligen människor av alla typer.

Att som säljare ens föra fram sådana tankar - efter kontraktsskrivning - känns girigt på gränsen till bedrägligt.

Som köpare skulle jag svara "aldrig i helvete" - låset och boxen tillhör fastigheten - och sedan skulle jag hålla inne med betalning vid tillträdet om inte säljaren gav med sig.

Vill man krångla till det ännu mer kan man fundera på när äganderätten till en fastighet faktiskt övergår från säljare till köpare. Inte heller det är nämligen självklart:(
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Som köpare har man all rätt i världen att anta att sådant som tillhör huset och som är monterat vid visning och kontraktsskrivning också ingår i köpet.
Men detta är ju grundproblemet här. Tillhör laddboxen huset eller inte? Det är ju själva tvistefrågan som det uppenbarligen finns olika åsikter om.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men detta är ju grundproblemet här. Tillhör laddboxen huset eller inte? Det är ju själva tvistefrågan som det uppenbarligen finns olika åsikter om.
Exakt och den frågan är inte så lätt att besvara - det var väl det jag skrev? Jag avsåg inte - med just den skrivningen (det trodde jag framgick) - den juridiska situationen utan den mänskliga och moraliska.

Jag skulle utan någon som helst tvekan tycka att ett doorman och en laddbox (speciellt om laddboxen var fast monterad) skulle ingå i köpet om jag var spekulant på ett hus.

vad som är juridiskt rätt vet vi inte - om inte någon hittar ett aktuellt rättsfall...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
ett doorman och en laddbox (speciellt om laddboxen var fast monterad) skulle ingå i köpet om jag var spekulant på ett hus.
När det gäller dörrlåset tror jag de flesta är överens om att ett lås till ytterdörren är ett självklart byggnadstillbehör som ingår i fastighetsöverlåtelsen, vare sig man ser det ur juridisk eller mänsklig och moralisk synpunkt. Hade låset vissa kvalitéer och egenskaper på visningen, ska ett likvärdigt lås ingå vid överlåtelsen.

När det gäller laddboxen tycker jag inte svaret är självklart ur någon aspekt, varken den juridiska eller den mänskliga och moraliska.

Vad är egentligen den principiella skillnaden mellan en fastskruvad laddbox och en fastskruvad TV? Ingen alls påstår jag. Möjligen har TVn stickpropp och laddboxen fast elektrisk anslutning, men vi har tidigare avfärdat stickproppens betydelse i denna fråga. I övrigt är båda lösa prylar som egentligen inte har med fastigheten att göra utan som anskaffats av någon helt för dennes "privata" användning, utan koppling till fastighetens användning.

Den enda relevanta skillnaden som jag ser mellan dessa apparater är att det utvecklats en praxis som säger att TVn inte ingår. Någon sådan praxis avseende laddboxar finns nog ännu inte. Jag skulle gissa att de kommer att ses ungefär som fast monterade motorvärmaruttag, det vill säga att de ingår. Helt självklart är det dock antagligen inte. Sen kan man ju fundera på om svaret på frågan beror på hur laddboxen anskaffats. Är det skillnad om den köpts separat och är generell för många bilmodeller jämfört med om det är en specifik bilmodellsanpassad box som följde med bilköpet? Nu vet jag inte om sådana existerar men otänkbart är det inte.
 
  • Gilla
Elon Musk och 2 till
  • Laddar…
"Ja, men självklart kan ni ta med er låset med era koder och byta ut det mot ett nytt likadant, det blir bra. Angående elbilsladdaren behöver jag inte köpa någon av er då jag har en i mitt nya hus jag precis köpt".
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Skumpe
T TechChad skrev:
Hade med glädje swishat dig 20 spänn, köper du mitt hus till marknadsvärde så? Vi kan till och med säga 40 spänn!
Är du inte nöjd med ditt boende rekommenderar jag dig att flytta. Man ska trivas hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.