P
Z Zodde skrev:
Ska vi börja spekulera i att folk skriver ned koder sp blir hela diskussionen för abstrakt å imho meningslös.
6 siffror ger 990tusen mer alt än 4siffrig.
Ingen i familjen har bytt kod på 10år sp risk för att nån obehörig ska ta sig in är obefintlig.
Du får nog läsa på lite, två decimala siffror ger 100 kombinationer, så man får 100 fler kombinationer med 6 siffror, jämfört med 4 siffror, totalt en miljon kombinationer med 6 siffror (000000 - 999999) ;)
 
  • Haha
Serafim Dahl och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Föräldrarna har skaffat Yale Doorman då min far börjar bli lite senil och förlägger nyckeln, glömmer låsa osv. De är mycket nöjda.

Jag har istället Danalock, som jag personligen tycker är en bättre lösning. Den har dock en del "issues" även den. Vi har en nyckel gömd ifall låset skulle strula, det var en del av min kravbild. Ingen använder dock nyckel till vardags utan alla använder en app i telefonen,mtill en början var detta jobbigt för det ena barnet (som då använde nyckel) men även detta barn tycker numera att appen är smidigare.

Största nackdelen är att man måste byta batterier, så jag har köpt uppladdningsbara batterier som byts ut varje kvartal för att inte köra slut på dem. De räcker klart mer än ett halvår, men man vill inte behöva byta batterier när man är stressad någon gång. Ett annat problem är att vi tvingades byta lås nyligen, motordrivningen nötte ut det gamla (dålig kvalitet på det som följde med dörren, gick bara att låsa/låsa upp från utsidan).
Håller helt med dig. Danalock har nu kommit ut i ny tappning under namnet Tedee.
Lätt montage som man gör själv på en kvart, Ingen ombyggnad av dörren. Man behåller befintlig cylinder, så dörren gå alltid att låsa upp från utsidan om Tedee´n skulle krångla. Låser upp med platsfunktionen om man vill. Laddas med usb-kabel och för mig behövs det typ 3 gr per år. Fungerar både för ASSA-lås eller de Europeiska låsen av Mottura typ med Europa-cylinder. Enligt min åsikt är det en mycket bättre och billigare lösning än Yale Doorman.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du får nog läsa på lite, två decimala siffror ger 100 kombinationer, så man får 100 fler kombinationer med 6 siffror, jämfört med 4 siffror, totalt en miljon kombinationer med 6 siffror (000000 - 999999) ;)
Hur tänker du nu?
6 siff = 1 miljon combo
4 siff = 10000 combo.

1 mille - 10000 = 990000 fler combos
 
  • Gilla
Vervain och 5 till
  • Laddar…
F
P Peter787 skrev:
Du får nog läsa på lite, två decimala siffror ger 100 kombinationer, så man får 100 fler kombinationer med 6 siffror, jämfört med 4 siffror, totalt en miljon kombinationer med 6 siffror (000000 - 999999) ;)
och hur många kombinationer blir det då med 4 siffror om vi applicerar din bländande slutledning?

1000000-100 = 999900 kombinationer. Bra jobbat med 4 siffror måste jag säga. ;)
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Hur tänker du nu?
6 siff = 1 miljon combo
4 siff = 10000 combo.

1 mille - 10000 = 990000 fler combos
Är din fråga retorisk? Det finns bara ett svar….. INTE ALLS.
 
  • Haha
  • Gilla
Serafim Dahl och 3 till
  • Laddar…
N
F fsn skrev:
Nu handlade väl denna tråden inte om dina behov och vad du behöver? Det är rätt tragiskt (eller kanske komiskt) att du verkar tro att allt handlar om att övertyga dig om nåt och att du inte har förmågan att ta in att just ett sånt här lås kan vara värt jättemycket för andra.
F fsn skrev:
Nu handlade väl denna tråden inte om dina behov och vad du behöver? Det är rätt tragiskt (eller kanske komiskt) att du verkar tro att allt handlar om att övertyga dig om nåt och att du inte har förmågan att ta in att just ett sånt här lås kan vara värt jättemycket för andra.[/QUOTE
Hoppas du är nöjd med den otrevliga ton du lyckades få till. Tycker du skall ligga lågt med tal om "tragiskt" (komisk är du definitivt inte).

Sedan kan du läsa de sista meningarna i mina två inlägg (nr. 11 och 13 i tråden) och se om du kan ta in vad jag skrev där.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Hoppas du är nöjd med den otrevliga ton du lyckades få till. Tycker du skall ligga lågt med tal om "tragiskt" (komisk är du definitivt inte).

Sedan kan du läsa de sista meningarna i mina två inlägg (nr. 11 och 13 i tråden) och se om du kan ta in vad jag skrev där.
Jodå, jag har också läst #18, #20 och #26 där du fortsätter mala på om dina behov, nåt du gjorde klart redan i inlägg 11. Grattis.

Och tyckte du det var otrevligt så har du levt inlindad i bomull.
 
  • Gilla
  • Haha
JM19 och 2 till
  • Laddar…
En sexsiffrig kod ökar risken dramatiskt att koden blir födelsedatum för någon i familjen för den är lätt att komma ihåg.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Ska vi börja spekulera i att folk skriver ned koder sp blir hela diskussionen för abstrakt å imho meningslös.
6 siffror ger 990tusen mer alt än 4siffrig.
Ingen i familjen har bytt kod på 10år sp risk för att nån obehörig ska ta sig in är obefintlig.
Att det kommer en bandit och prövar sig fram är väl rätt orimlig, det är betydligt rimligare att nån kommit över en kod på nåt sätt. Däremot att det endast är enstegsverifiering är en säkerhetsrisk. På min jobbdator kan jag inte logga in om jag inte verifierar mig på min telefon samtidigt men i mitt hus går jag in endast med en 6-siffrig kod. Dock så ligger larmet med kaneror separerat.
 
N
F fsn skrev:
Jodå, jag har också läst #18, #20 och #26 där du fortsätter mala på om dina behov, nåt du gjorde klart redan i inlägg 11. Grattis.

Och tyckte du det var otrevligt så har du levt inlindad i bomull.
Vad vinner du på att hela tiden hålla en så otrevlig ton i dina inlägg som du gör?
Onödigt och omoget!

Vad gäller mina inlägg så är de nummer du anger svar på andras inlägg.

Ägnar inte dig en minut ytterligare av min tid men ha en fortsatt trevlig helg nu!
 
  • Gilla
  • Haha
LasseLusidor och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att ett sånt lås är som det mesta annat, grejer behöver omtanke.
Man måste ha känsla för att det går som vanligt, låter som vanligt. När nått blir ovanligt måste man kolla vad det är innan det slutar fungera.
Behöver dörren justeras ??
Nått smörjas ??
Har jag koll på batteriet ??
Hur gör jag i situationer när det inte funkar ?? Har jag skaffat mig kunskapen ??
I TS fall verkar det vara en sommarstuga.
Har man kollat upp om det är ett lämpligt lås att ha oanvänt i flera månader ??
 
  • Gilla
peterv8 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Att det kommer en bandit och prövar sig fram är väl rätt orimlig, det är betydligt rimligare att nån kommit över en kod på nåt sätt. Däremot att det endast är enstegsverifiering är en säkerhetsrisk. På min jobbdator kan jag inte logga in om jag inte verifierar mig på min telefon samtidigt men i mitt hus går jag in endast med en 6-siffrig kod. Dock så ligger larmet med kaneror separerat.
En fysisk nyckel ör också enstegsverifiering. Mer sannolikt imho att en bandit kommer över en nyckel/ fått kopiera en, än att han tar min 6-siff kod.
 
F
N Nalleman64 skrev:
Vad vinner du på att hela tiden hålla en så otrevlig ton i dina inlägg som du gör?
Onödigt och omoget!

Vad gäller mina inlägg så är de nummer du anger svar på andras inlägg.

Ägnar inte dig en minut ytterligare av min tid men ha en fortsatt trevlig helg nu!
Vad är din anledning att fortsätta, gång efter gång att upprepa dina saknade behov av ett elektroniskt lås när folk försöker förklara att det helt uppenbarligen finns väldigt många som har andra behov och tydligt redogjort för fördelarna? Trots det fortsätter du att rapa. Och hellre lite otrevlig än mycket obegåvad.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
peterv8 och 2 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
En fysisk nyckel ör också enstegsverifiering. Mer sannolikt imho att en bandit kommer över en nyckel/ fått kopiera en, än att han tar min 6-siff kod.
Nej, det är fel antagande. Är din nyckel borta så kommer du att märka det, troligtvis redan samma dag. Sannolikheten att du tappar din nyckel är oändligt större än att du tappar din kod. Däremot så vet inte upphittaren vilken dörr nyckeln öppnar.

En kod kan nån komma över och använda veckor eller månader senare. Det är också svårt att veta om nån utomstående har koden eller inte. Att en bandit skulle spana sig till koden på en ”standard” villa utan nåt speciellt att sno är rätt långsökt men tex sannolikheten att nån kompis till ungarna ser deras kod är rätt påtaglig.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
N Nalleman64 skrev:
Har aldrig förstått vitsen med att ens ha dem.
installerade
Jag har två stycken och skulle aldrig byta tillbaka.:)

Stickan
 
  • Gilla
Chris100se och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.