T tobiast skrev:
Folk som köper "smart"-konceptet är idioter. Som statusprylar är de som vem som kan skrika högst i Gökboet. Om ni till äventyrs har sett den filmen. Gör det, en perfekt bild av Sverige, dess ledarskap och folk.
”Smart” prylar funkar fint om man förstår hur man ska använda dom. Vi har haft larm-integrerad Yale Doorman i 10+ år och är supernöjda.
 
  • Gilla
Sofriko och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
T tobiast skrev:
Folk som köper "smart"-konceptet är idioter. Som statusprylar är de som vem som kan skrika högst i Gökboet. Om ni till äventyrs har sett den filmen. Gör det, en perfekt bild av Sverige, dess ledarskap och folk.
Vad är smart konceptet enligt dig?
Smart etiketten som du finner provocerande är ju bara marknadsmumbojumbo. Man får ju göra en funktionsutvärdering innan köp, och det gäller ju även icke smarta prylar.

Vidare har olika folk har olika behov. Att du inte kan sätta dig in i andras situation säger mer om sig.
 
  • Gilla
Sofriko och 9 till
  • Laddar…
Föräldrarna har skaffat Yale Doorman då min far börjar bli lite senil och förlägger nyckeln, glömmer låsa osv. De är mycket nöjda.

Jag har istället Danalock, som jag personligen tycker är en bättre lösning. Den har dock en del "issues" även den. Vi har en nyckel gömd ifall låset skulle strula, det var en del av min kravbild. Ingen använder dock nyckel till vardags utan alla använder en app i telefonen,mtill en början var detta jobbigt för det ena barnet (som då använde nyckel) men även detta barn tycker numera att appen är smidigare.

Största nackdelen är att man måste byta batterier, så jag har köpt uppladdningsbara batterier som byts ut varje kvartal för att inte köra slut på dem. De räcker klart mer än ett halvår, men man vill inte behöva byta batterier när man är stressad någon gång. Ett annat problem är att vi tvingades byta lås nyligen, motordrivningen nötte ut det gamla (dålig kvalitet på det som följde med dörren, gick bara att låsa/låsa upp från utsidan).
 
P
Z Zodde skrev:
6 siffrig kod är säkrare än PIN till ditt bankkort.
Har aldrig varit en issue. Koden är dessutom kopplat till larmet så du larmar av/på med koden på dörren
Det är det verkligen inte, eftersom du behöver både kortet och PIN, även om PIN bara är 4 siffror.
Antar att systemet inte låser knappsatsen efter ett antal felaktiga koder heller, och det går att se vilka knappar som senaste användaren slagit (med lite förberedelse...)
 
P Peter787 skrev:
Det är det verkligen inte, eftersom du behöver både kortet och PIN, även om PIN bara är 4 siffror.
Säkrare ÄN PIN till bankkort skriver jag.
6 siffrig kod är säkrare än 4 siffrig alla dar i veckan.
 
  • Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Säkrare ÄN PIN till bankkort skriver jag.
6 siffrig kod är säkrare än 4 siffrig alla dar i veckan.
Helt fel tänkt av dig, eftersom PIN koden är helt värdelös utan kortet.
 
  • Gilla
Orsk och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Helt fel tänkt av dig, eftersom PIN koden är helt värdelös utan kortet.
Tänker inte fel, du tolkar fel.
Jag jämförde 4 siffrig pin vs 6 siffrig. Vad man behöver utöver det har jag inte diskuterat.

Sen är nog sannolikheten större att hitta ett bankkort på gatan än att på några försök knäcka en 6 siffrig kod. (Om vi nu ska diskutera oväsentligheter)
 
T
]
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är smart konceptet enligt dig?
Smart etiketten som du finner provocerande är ju bara marknadsmumbojumbo. Man får ju göra en funktionsutvärdering innan köp, och det gäller ju även icke smarta prylar.

Vidare har olika folk har olika behov. Att du inte kan sätta dig in i andras situation säger mer om sig.
Jag finner inget provocerande, snarare underhållande. Vi fick oss ett gott morgonskratt här hemma, så jag är bara tacksam egentligen. Men samtidigt är det intressant att peta på vår tids föreställningar och se vad som händer.
 
  • Gilla
Box of rain
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Tänker inte fel, du tolkar fel.
Jag jämförde 4 siffrig pin vs 6 siffrig. Vad man behöver utöver det har jag inte diskuterat.

Sen är nog sannolikheten större att hitta ett bankkort på gatan än att på några försök knäcka en 6 siffrig kod. (Om vi nu ska diskutera oväsentligheter)
Du kan inte bryta ut en del av en säkerhetslösning och tro att lösningen är dålig för att den delen inte har maximal säkerhet.
Ett av mina bankkort har koden 1619, vad nytta kan någon ha av den uppgiften ?
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Nej jag har inga som helst planer på att lägga tusentals kronor på något jag klarar mig alldeles förträffligt bra utan.
Däremot lägger jag mer än gärna pengar på något jag tycker är kul/har nytta av. T.ex. utrustning för satellit-TV. Där har det slunkit iväg åtskilliga tusenlappar under årens lopp. Dock inte en spänn på dyra abonnemang. Finns så mycket bra helt gratis.
Liksom nytt avlopp (inte lika kul men nödvändigt), ny luftvärmepump (bytt i förebyggande syfte då den gamla funkade men var 11 år).
Och inte minst - att betala av alla mina lån (klart för 20 år sedan) och därigenom bo mycket billigt.

Så det gamla ASSA:t får hänga med ett tag till. :)
Nu handlade väl denna tråden inte om dina behov och vad du behöver? Det är rätt tragiskt (eller kanske komiskt) att du verkar tro att allt handlar om att övertyga dig om nåt och att du inte har förmågan att ta in att just ett sånt här lås kan vara värt jättemycket för andra.
 
  • Gilla
  • Haha
Chris100se och 6 till
  • Laddar…
såja gubbar slås så får ni cigg..

Men håller med yale´s doorman är något specielt pillat på ett engång iden är god MEN teknik med AA batterie nja... direktmatad 12v ala industrimodel har man noterat "funkar" lite bättre... men lås är för att hålla hederligt folk på utsidan

nya grannen har en doorman på grovköksdörren ska fråga honom inom något år om haft problem ^^
 
  • Gilla
Tune
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du kan inte bryta ut en del av en säkerhetslösning och tro att lösningen är dålig för att den delen inte har maximal säkerhet.
Ett av mina bankkort har koden 1619, vad nytta kan någon ha av den uppgiften ?
Jag gjorde en jmf mellan en 4 å 6 siffrig PIN, thats it, släpp det nu..,
 
  • Gilla
karllindmark
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Jag gjorde en jmf mellan en 4 å 6 siffrig PIN, thats it, släpp det nu..,
Fast nu handlar tråden om ett passersystem med uppenbara brister, och att enbart ha en kod med 6 siffror är marginellt bättre än en kod med 4 siffror.
6 siffror kan faktiskt vara sämre än 4 siffror eftersom folk har svårt att minnas långa sifferserier, med resultatet att koden blir enkel eller skrivs ner.
 
P Peter787 skrev:
Fast nu handlar tråden om ett passersystem med uppenbara brister, och att enbart ha en kod med 6 siffror är marginellt bättre än en kod med 4 siffror.
6 siffror kan faktiskt vara sämre än 4 siffror eftersom folk har svårt att minnas långa sifferserier, med resultatet att koden blir enkel eller skrivs ner.
Ska vi börja spekulera i att folk skriver ned koder sp blir hela diskussionen för abstrakt å imho meningslös.
6 siffror ger 990tusen mer alt än 4siffrig.
Ingen i familjen har bytt kod på 10år sp risk för att nån obehörig ska ta sig in är obefintlig.
 
  • Gilla
Sackaros
  • Laddar…
Själv valde jag bort Yale doorman pga alla skräckhistorier och valde ID lock på ena dörren istället. Inga problem hittills efter 4år och känns rejälare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.