Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.

Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!

Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.

Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...

Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
redep och 27 till
  • Laddar…
@
E eobet skrev:
Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.

Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!

Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.

Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...

Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
Skulle prova att hålla dit ett 9v batteri och testa om det hjälper något. Tycker att låset ibland beter sig lite underligt då batterierna börjar vara dåliga. Så jag skulle iaf testa det...
 
  • Gilla
prebbs_se och 30 till
  • Laddar…
EddieHansson
E eobet skrev:
Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.

Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!

Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.

Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...

Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
Funkar inte fabriksåterställningen? Felsökningssteget lär inte funka om nycklarna tappats. Kanske dåligt batteri?

Tycker nog att manualen verkar hyfsat tydlig https://www.yalehome.com/se/sv/documents/manualer/yale-doorman-classic/YaleDoorman-ManualV2N.pdf
 
  • Gilla
Fredrikoskar och 4 till
  • Laddar…
E eobet skrev:
Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.

Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!

Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.

Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...

Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
9v batteri på polerna under låset funkar inte heller? Håller mitt Yale Doorman högt på listan efter bästa investeringarna till mitt hus. Men jag har fortfarande en vanligt lås på en annan dörr
 
  • Gilla
ahammas och 20 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Bra beskrivning. Vad skiljer mellan Easy och Advanced?
 
MrJay
Ulltand Ulltand skrev:
Bra beskrivning. Vad skiljer mellan Easy och Advanced?
Advanced hanterar registrering och borttagning av varje nyckel individuellt, Easy registrerar och tar bort alla på en gång.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Personligen är jag mycket avogt inställd till dylika lås. I händelse av brand eller annan olycka får något liknande aldrig kunna hända som hindrar in- eller utpassage.
 
  • Gilla
Hellwiz och 30 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Personligen är jag mycket avogt inställd till dylika lås. I händelse av brand eller annan olycka får något liknande aldrig kunna hända som hindrar in- eller utpassage.
Det går att öppna helt mekaniskt från insidan.
 
  • Gilla
dekagon och 17 till
  • Laddar…
Även om dörren är borta-säkrad?
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
N
Har läst ett antal inlägg om problem med dessa lås här på forumet.
Har aldrig förstått vitsen med att ens ha dem installerade (nej jag är inte teknikfientlig). Batterier och elektronik är inget jag ser någon nytta med när det gäller dörrlås. Funkat ypperligt med vanliga mekaniska Assa-lås i alla år.
Fast - var och en gör givetvis sina egna val och prioriteringar. All respekt för det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Stingray468 och 35 till
  • Laddar…
Unikt namn
N Nalleman64 skrev:
Har aldrig förstått vitsen med att ens ha dem installerade
Man slipper springa runt med nyckel och kan larma av/på vid dörr. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Franken. och 19 till
  • Laddar…
N
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man slipper springa runt med nyckel och kan larma av/på vid dörr. :)
Springa runt med nyckel ser jag inte som någon som helst uppoffring/anstränging.
Larm ser jag inget behov av (kan ha att göra med platsen jag bor på iofs).
Men man gör givetvis sina val efter sina egna behov. All respekt för det.
 
  • Gilla
  • Haha
Karrie och 10 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Även om dörren är borta-säkrad?
Nej meningen med bortasäkrad är att det inte är möjligt att öppna från insidan.
Du ska inte ha bortasäkrat om du är i bostaden precis som du inte bortasäkrar ett ASSA 2002 när du är hemma.
 
  • Gilla
Dan M och 21 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Springa runt med nyckel ser jag inte som någon som helst uppoffring/anstränging.
Larm ser jag inget behov av (kan ha att göra med platsen jag bor på iofs).
Men man gör givetvis sina val efter sina egna behov. All respekt för det.
Har haft yale doorman integrerat med alarm i över 10år och är imponerad över hur bra det funkar.
Installerade efter att dottern glömt nyckel och fick sitta utanför 2 timmar mitt i vintern.
Larma av/på i samma moment som man låser/låser upp.
Kan larma av/på, öppna/låsa via mobil vilket är bra när man har hantverkare/blomvattning/städning etc.
Slipper låna ut nycklar
 
Redigerat:
  • Gilla
ullak40 och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.