Status
Tråden går ej att kommentera.
Min tips är att inom ett år kan man köpa HQ på Jula till "rätt" pris. Bra försäljningskanal för HQ. Bägge parter nöjda.
 
peternicklas
Jean007 skrev:
Min tips är att inom ett år kan man köpa HQ på Jula till "rätt" pris. Bra försäljningskanal för HQ. Bägge parter nöjda.
Ännu är inte saken uppgjord mellan Worx Landroid och HQ. Inget utslag finns från HQs stämmning i Tyskland. Att Jula viker sig för HQ innebär inte att HQ har rätt.
Någon HQ blir det aldrig hemma hos mig. Bosch kan ju vara aktuellt men Landroiden går ju bra så vi får se hur länge den fungerar.

Jula har totalt säljförbud!
 
peternicklas
Undrar vad som händer om man skulle beställa den från ett annat land???
 
Detta var inget bra, undrar hur det nu blir med nödvändiga uppdateringar på maskinerna, jag är i stort nöjd med min landroid men att ha en elektronisk pryl som jobbar utomhus i ur o skur utan åf i närheten känns faktiskt inte alls roligt.

Hoppas att det löser sig annars får jag hoppas att Jula har en bra lösning på detta problem.
 
En kille från 3500 år före Kristus ringde å sa att han skulle stämma HQ, dom använder nämligen hjul på sina klippare en uppfinning som visst var hans :confused:
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Ringde precis Julas kundtjänst och tydligen är dom helt borttagna ur butikerna (enligt dom själva). Och svaret var att dom inte kommer att komma in något mer pga deras förlikning. Trist :(
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Ringde precis Julas kundtjänst och tydligen är dom helt borttagna ur butikerna (enligt dom själva). Och svaret var att dom inte kommer att komma in något mer pga deras förlikning. Trist :(
Som jag skrev i #1337 så är det totalt säljförbud. Det som kan komma är att de släpper en uppdaterad version där man inte gör intrång på HQs patent(vilket inte är avgjort ännu om det är ett patentintrång eller inte). Så ännu är det inte kört. Finns maskiner på ett annat ställe i Sverige för 8795;. men de kommer väl också att bli hotade.
 
peternicklas skrev:
Fick detta från Jula idag.
"När det gäller reservdelar, service samt garanti så ska detta inte påverkas
utan vi kommer göra vårt bästa för att fullgöra vår del i det hela."
Så vi som är lyckligt lottade och har köpt en Landroid, borde inte drabbas.
Kan ju vara så att Jula väljer(tvingas?) att köpa tillbaka maskinen/erbjuda något likvärdigt om man kommer in med den under garantiperioden.
 
hkp skrev:
En kille från 3500 år före Kristus ringde å sa att han skulle stämma HQ, dom använder nämligen hjul på sina klippare en uppfinning som visst var hans :confused:
Jo fast det hade han ju bara patent på i 20 år och visst var HQ först ut med robotklippare men jag tror att de kom senare än 3480 f.kr ;)
 
  • Gilla
Otjena
  • Laddar…
Asimow skrev:
Jo fast det hade han ju bara patent på i 20 år och visst var HQ först ut med robotklippare men jag tror att de kom senare än 3480 f.kr ;)
Hörde att man har hittat en robot fossil från tidig Jura period, dock är varumärket fortfarande okänt.^^

Edit: Självfallet saknade denna robot hjul då detta inte var uppfunnet än.
 
  • Gilla
Asimow
  • Laddar…
Otjena skrev:
Hörde att man har hittat en robot fossil från tidig Jura period,
Är du säker på att det inte var från tidig Jula period? :D
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Mckie skrev:
Att de förlikats, betyder ju att de kommit överens utanför domstolen. Alltså måste det inte betyda att Jula tvingats vika sig för Husqvarnas samtliga krav. Så om jag var sugen på en Landroid skulle jag skynda mig till butikerna och kolla.

En mkt rimlig förlikning skulle kunna innebära att Jula får sälja slut på lagerförda maskiner, men inte beställa nya. Detta mot att HQ drar tillbaka sin stämning.
Var på Jula på Stora Bernstorp (Malmö) idag, de hade plockat bort alla reservdelar och maskiner från affären, när jag frågade om de ville ha tillbaka min maskin mot pengarna jag betalade för den så tog de reda på att reservdelarna var släppta och kan köpas igen.

Lite oroligt är det dock! Är det någon som vet vad konsumentköplagen säger? Man skulle i en förlängning kunna tänka sig att Svenska generalagenten går i konkurs och vad händer då med reservdelar i framtiden.
 
peternicklas
johan119 skrev:
Var på Jula på Stora Bernstorp (Malmö) idag, de hade plockat bort alla reservdelar och maskiner från affären, när jag frågade om de ville ha tillbaka min maskin mot pengarna jag betalade för den så tog de reda på att reservdelarna var släppta och kan köpas igen.

Lite oroligt är det dock! Är det någon som vet vad konsumentköplagen säger? Man skulle i en förlängning kunna tänka sig att Svenska generalagenten går i konkurs och vad händer då med reservdelar i framtiden.
Vem är Svensk generalagent?
 
Finns det verkligen en svensk generalagent, tycker det verkar som om dom få butikskedjor som sålde importerat från Kina själva.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Finns det verkligen en svensk generalagent, tycker det verkar som om dom få butikskedjor som sålde importerat från Kina själva.
Där finns inga som har importerat från Kina. Allt kommer från Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.