Jag beställde en Landroid 2.0 i går, ser fram emot att slippa gräsklippning i sommar! :)

En fråga:
Jag har en U-formad gräsmatta, där ena sidan avgränsas av en stenlagd gång. (entrén på kåken, mot gatan)
Hur ska jag dra kabeln för bästa resultat? Kan jag dra den under plattorna?
 
Det går bra. Signalen går igenom plattorna.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Lade ut begränsningskabel igår kväll och skickade sedan runt klipparen.
Gick över förväntan, inga stopp eller andra konstigheter.:)

Efter att den laddat en stund var jag ju tvungen att tvinga ut den för lite klippning oxå, och även det gick utan missöden.
Jag har iofs ingen komplicerad tomt, inga trånga passager och inga lutningar öht, men mattan är rejält gropig här och där.
Trodde nog att den skulle få problem ibland när den närmade sig de värsta ställena, men det gick som sagt bra.
Den tog gropar och ojämnheter från alla möjliga olika vinklar, även så att den var bara delvis i gropen.

Så nu blir det till att labba lite med tråddragningen för att minimera den manuella klippningen och hoppas att allt fortsätter fungera. :)
 
erk skrev:
Lade ut begränsningskabel igår kväll och skickade sedan runt klipparen.
Gick över förväntan, inga stopp eller andra konstigheter.:)

Efter att den laddat en stund var jag ju tvungen att tvinga ut den för lite klippning oxå, och även det gick utan missöden.
Jag har iofs ingen komplicerad tomt, inga trånga passager och inga lutningar öht, men mattan är rejält gropig här och där.
Trodde nog att den skulle få problem ibland när den närmade sig de värsta ställena, men det gick som sagt bra.
Den tog gropar och ojämnheter från alla möjliga olika vinklar, även så att den var bara delvis i gropen.

Så nu blir det till att labba lite med tråddragningen för att minimera den manuella klippningen och hoppas att allt fortsätter fungera. :)
Kul!
Grymt skönt att höra att det funkar för dig. Jag har en Landroid på ingång själv.
Är i arbete med att gräva upp runt huset och lägga plattor, allt för att minimera kantklipperiet ;-)
 
lazy rick skrev:
Kul!
Grymt skönt att höra att det funkar för dig. Jag har en Landroid på ingång själv.
Är i arbete med att gräva upp runt huset och lägga plattor, allt för att minimera kantklipperiet ;-)
Kul och till hjälp för andra här på tråden om ni vill dela med er av priserna ni gett för era Landroid M.
Köpte min på Fynda i Falkenberg för 7.995:- .
 
matspeter skrev:
Kul och till hjälp för andra här på tråden om ni vill dela med er av priserna ni gett för era Landroid M.
Köpte min på Fynda i Falkenberg för 7.995:- .
7945:- (har jag för mig) från www.giz.se
 
Hej igen,
En liten fundering, ser att flera andra modeller har så att man kan ställa in klippzoner där roboten klipper på visa dagar/tider. Denna funktion har ju inte Landroid så jag undrar lite hur den hittar de oklippta zonerna och vad som gör att den inte efter laddning fortsätter på redan klippta områden? Mitt hus ligger ganska centrerat på tomten men infarten går hela vägen emot huset vilket gör att gräsmattan inte sitter ihop utan ska den från ena sidan av framsidan på huset till gräset på andra sidan husets framsida så måste den åka runt huset. Detta då det är en grusgång emellan. Kommer Landroiden att fixa det på ett bra sätt?
 
Peedan skrev:
Hej igen,
En liten fundering, ser att flera andra modeller har så att man kan ställa in klippzoner där roboten klipper på visa dagar/tider. Denna funktion har ju inte Landroid så jag undrar lite hur den hittar de oklippta zonerna och vad som gör att den inte efter laddning fortsätter på redan klippta områden? Mitt hus ligger ganska centrerat på tomten men infarten går hela vägen emot huset vilket gör att gräsmattan inte sitter ihop utan ska den från ena sidan av framsidan på huset till gräset på andra sidan husets framsida så måste den åka runt huset. Detta då det är en grusgång emellan. Kommer Landroiden att fixa det på ett bra sätt?
Om den får klippa tillräckligt länge kommer den att hitta runt. Man blir förvånad över hur snabbt den rör sig över tomten och hur bra den hittar även smala passager. Själva hävdar de att de har en smartare algoritm än andra slumpklippare, vet inte om det är sant men man kan konstatera att den vänder mycket snabbare när den når gränstråden jämfört med många andra då den inte backar först utan vrider sig direkt.
 
  • Gilla
Peedan
  • Laddar…
Så, det blev en Landroid M för mig också. Tack för tipset om klädkällaren, billigaste jag hittat!

Min tomt lutar och jag hade ingen golf green när jag började ...

Så vad vet jag nu om den?
Jag hade för mycket mossa, den tog sig inte fram ordentligt. Så det blev till att skaffa Ferrogent samt en mossrivare/vertikal skärare.
Höjd justeringen är inte perfekt. man flyttar klipp knivarna upp eller ned. Jag tyckte at det var ett stort plus att den kunde klippa 60 mm, men eftersom chassit inte justeras upp, så blir gräs o mossa för högt i så fall, och de tar sig inte fram lika säkert. Fronten fastnar helt enkelt ibland.

Begränsningskabel är ett pyssel. När den väl är avklippt så är det liksom klart. Dessutom fungerade den inte bra om man sparade rullen och drog en tåt från den till laddaren.

Min tomt lutar. Det gör att klipparen går i bågar över tomten, nosen faller ned. Därför har den svårt att nå upp till övre delen av tomten. Det här kan bli en dealbreaker för mig.
Jag gissar att alla modeller som driver på bakhjulen riskerar detta, kanske kan HQ med gps hantera det, någon som vet?

Laddstationen, det verkar vara svår att komma upp på. Hård, hal plast.

Mest negativa bitar, jag ser mycket positivt också, missförstå mig rätt.

Klippning när den kör 'hem' vore önskvärt. Om den kunde känna lutning och korrigera vore det underbart.

Mina 2 cent efter några dagar.
 
eleson skrev:
Min tomt lutar. Det gör att klipparen går i bågar över tomten, nosen faller ned. Därför har den svårt att nå upp till övre delen av tomten. Det här kan bli en dealbreaker för mig.
Jag gissar att alla modeller som driver på bakhjulen riskerar detta, kanske kan HQ med gps hantera det, någon som vet?
Vissa klippare har elektronisk kompass inbyggd vilket jag tror ska vara för att den ska kunna korrigera för kursändringar i lutningar. Har inte fått min klippare ännu (TC s510) som har denna feature så jag vet inte om det funkar, men förra året hade jag en enklare robotklippare utan kompass och hade då problemet att den ändrade riktning i uppförslut.
 
Att den svänger lite i sidlut är i sig inget problem då den ändå kör på slump. men lutar det så pass att den missar områden är det ju trist. Jag ser att min svänger lite i vissa lägen., men trodde inte det kunde vara ett bekymmer för vissa trädgårdar
 
Redigerat:
wiad skrev:
Vissa klippare har elektronisk kompass inbyggd vilket jag tror ska vara för att den ska kunna korrigera för kursändringar i lutningar. Har inte fått min klippare ännu (TC s510) som har denna feature så jag vet inte om det funkar, men förra året hade jag en enklare robotklippare utan kompass och hade då problemet att den ändrade riktning i uppförslut.
Är det denna du menar ? ( sökte på ts510 ...)
[edit]
http://hestraoutlet.se/grasklippare.php
Hmm, den var inte dålig, och till det priset! Skall bli kul att få info om kompassen hjälpte!
hittade denna också
http://auto-robot.com.au/lawn-mower...10-with-scheduling-and-sub-area-function.html
Gyro låter ju perfekt!

[/edit]
@dalkarl, jo det blir ett problem eftersom slumpen sätts ur spel, och klipparen kommer aldrig/sällan till övre delen.
 
Redigerat:
@eleson: det finns en egen tråd för s510-klipparen som du kan kolla in.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Hej.

Håber i forstår mit danske og kan hjælpe.

Jeg søger oplysning om hvor smal passage Landroid M eller L kan klare. I instruktionsbogen står der mindst 2 meter bred.

Er der nogle som har prøvet mindre og hvor lidt fungere i praksis. ?

På forhånd tak.

Mvh Tim
 
dktipe skrev:
Hej.

Håber i forstår mit danske og kan hjælpe.

Jeg søger oplysning om hvor smal passage Landroid M eller L kan klare. I instruktionsbogen står der mindst 2 meter bred.

Er der nogle som har prøvet mindre og hvor lidt fungere i praksis. ?

På forhånd tak.

Mvh Tim
Min Landroid L från förra året klarar en passage på 80-90 cm mellan trådarna utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.