peternicklas skrev:
Har du mindre än 30 cm. mellan din Landroidslinga och HQ slingan så kan du få problem, inte annars.
Tack! då kan jag sova gott i natt.
 
peternicklas
kattskalle skrev:
Tack! då kan jag sova gott i natt.
Jag ligger på c:a 70 cm från en HQ och finns inga tendenser till störning. Den första modellen av Landroid krävde runt 6 m, detta gäller bara den som såldes 2012 och den utförsäljning som Jula hade.
Kommer det däremot en Bosch som granne så är det mycket svårare då nästan alla klippare har problem med dessa. Finns några lösningar men inte till alla.
 
Redigerat:
Henke2 skrev:
Funkar den i meny 2?
Henke2, har du nån beskrivning eller guide som beskriver vad för info som syns i meny 2?
ImageUploadedByByggahus.se1400184096.468656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gnuttisch skrev:
Eftersom det är en del som har fått problem med glapp i drivningen så borde detta vara ett känns problem hos worx, vad säger supporten när ni ringer dit?
Lär ju bli fler som får glapp om de sätter vikter i hjulen vilket som sagt kommer att belasta drivmotor och axel mer. Om man får det är det nog bäst att inte berätta samt ta bort vikterna innan eventuell inskickning till service.
 
Är det någon som har erfarenhet av trånga passager, i manualen står det minst en meter, men på det ska man väl räkna till 35cm på vardera sida? dvs 1,7 tottalt. Har delad trädgård och den enda passagen mellan är marksten mellan huset och boden. Synd att det inte finns guidetråd. Lite jobbigt att behöva flytta den mellan dessa zoner
 
peternicklas
fotogen skrev:
Är det någon som har erfarenhet av trånga passager, i manualen står det minst en meter, men på det ska man väl räkna till 35cm på vardera sida? dvs 1,7 tottalt. Har delad trädgård och den enda passagen mellan är marksten mellan huset och boden. Synd att det inte finns guidetråd. Lite jobbigt att behöva flytta den mellan dessa zoner
Du skriver inte vilken bredd du har. Den klarar mindre än det som står i manualen, även lite beroende på utseendet i trädgården så kan man minska 35 cm ned till runt 20 cm.
 
ahh, var lite trött
Passagen är runt 1,1m minus 0.2 m på vardera sida. 0.7 m över att köra på, kan kanske gå
 
eran skrev:
Henke2, har du nån beskrivning eller guide som beskriver vad för info som syns i meny 2?
[bild]
Jag gjorde som så att jag rörde på kåpan och såg vilken sensor som indikerade, jag vred på hjulen och såg vad som ändrades, jag slickade på fingret och la över regnsensorn etc för att få en bild av vilka sensorer som reagerar och när. Mer vet jag inte och jag efterlyser en lite djupare styrspec så man vet hur den skall fungera.
 
fotogen skrev:
ahh, var lite trött
Passagen är runt 1,1m minus 0.2 m på vardera sida. 0.7 m över att köra på, kan kanske gå
Jag har på ett ställe som en öppning i staket där det är 0,7m mellan slingkablarna och det har fungerat helt utan problem hittills.
 
  • Gilla
fotogen
  • Laddar…
MBygga skrev:
Lär ju bli fler som får glapp om de sätter vikter i hjulen vilket som sagt kommer att belasta drivmotor och axel mer. Om man får det är det nog bäst att inte berätta samt ta bort vikterna innan eventuell inskickning till service.
Det är väl som så att de som sätter en vikt på själva maskinen bak belastar både axel och drivmotor mer då större massa på själva maskinen ökar belastningen på axeln och då genomgående axel saknas är det axeln i respektive drivmotor som får ta upp den något ökade snedbelastning som uppstår. Oberoende av axelkonstruktion så ökar totalvikten och därmed även belastningen på drivmotorn något.

Sätter man vikt i hjulen är ju fortfarande belastningen på "axeln" densamma då maskinens vikt på denna är oförändrad. Däremot får förmodligen motorn jobba något mer i själva startögonblicket då den ska dra runt något mer massa runt hjulaxeln. Tycker ändå vikt i hjulen är att föredra då denna belastning blir helt symmetrisk och inte sliter på motorerna på samma sätt som ovan ökade snedbelastning gör.

Oavsett hur man modifierar sin klippare är det som du säger förmodligen lämpligt att plocka bort sådant innan service, även om jag hoppas att Worx på ett sätt får kännedom om hur man kan åtgärda de relativt få brister som finns med deras klippare ... :)
 
MAHM skrev:
Det är väl som så att de som sätter en vikt på själva maskinen bak belastar både axel och drivmotor mer då större massa på själva maskinen ökar belastningen på axeln och då genomgående axel saknas är det axeln i respektive drivmotor som får ta upp den något ökade snedbelastning som uppstår. Oberoende av axelkonstruktion så ökar totalvikten och därmed även belastningen på drivmotorn något.

Sätter man vikt i hjulen är ju fortfarande belastningen på "axeln" densamma då maskinens vikt på denna är oförändrad. Däremot får förmodligen motorn jobba något mer i själva startögonblicket då den ska dra runt något mer massa runt hjulaxeln. Tycker ändå vikt i hjulen är att föredra då denna belastning blir helt symmetrisk och inte sliter på motorerna på samma sätt som ovan ökade snedbelastning gör.

Oavsett hur man modifierar sin klippare är det som du säger förmodligen lämpligt att plocka bort sådant innan service, även om jag hoppas att Worx på ett sätt får kännedom om hur man kan åtgärda de relativt få brister som finns med deras klippare ... :)
Min e bara knappt 1 månad gammal och går på plan e väldigt enkel matta. Inga vikter eller nåt. Klonkar ialla fall. gjorde så efter bara 1 vecka ungefär. Skla ringa supporten idag o höra vad dom säger. Ser också att det rycker till i hjulet när den börjar driva. detta river lite i mattan ser jag.
 
MeanMike

va sa dom på support?
 
MAHM skrev:
Sätter man vikt i hjulen är ju fortfarande belastningen på "axeln" densamma då maskinens vikt på denna är oförändrad. :)
Ingen/få vet hur det är konstruerat och vad som verkligen glappar. Det har spekulerats i medbringarens låsning mot axeln samt hjulets låsning mot medbringaren. Dessa saker är ju småpotatis och extremt lättlösta.

Den dagen min börjar glappa så kommer jag ta reda på vad det är som glappar samt åtgärda det och meddela min lösning här. Innan den dagen tänker jag inte skruva isär någonting. :)


Näst på tur blir nya 3D printade däck(inte hjul) i gummimaterial med lämpligt mönster i traktorstuk. Eftersom att bara 5% extra vikt gjorde så stor skillnad så borde man med små ändringar i mönster kunna nå en bra bit med. Samma profil som de nya däcken fast i pilform.

ztr8.jpg

zu9q.jpg

Hepp!
 
Är det någon mer som har problem med att den stänger av sig när den rullar utför, har en liten brant slänt och vill bara försäkra mig om att jag inte åker på samma problem som t.ex. "Martin Krafft" (har/hade?) utifall det blir en Landriod 2.0
 
Henke2 skrev:
Ingen/få vet hur det är konstruerat och vad som verkligen glappar. Det har spekulerats i medbringarens låsning mot axeln samt hjulets låsning mot medbringaren. Dessa saker är ju småpotatis och extremt lättlösta.

Den dagen min börjar glappa så kommer jag ta reda på vad det är som glappar samt åtgärda det och meddela min lösning här. Innan den dagen tänker jag inte skruva isär någonting. :)
Tänkte bara säga att min kommentar egentligen inte hade något med glappet att göra utan mer var för att nyansera MByggas påstående att belastningen på axel och motorer särskilt skulle öka vid viktning av hjulen.. ☺

Har inte heller något problem med glapp (tror jag iaf), visst det låter lite när maskinen svänger häftigt och upprepade gånger stannar hjulen och startar igen, speciellt när den korrigerar i samband med att den följer slingan hem, men så har det alltid varit och inget jag stör mig på bara den gör sitt jobb (vilket den gör nu med viktade hjul - går som en klocka.. 😀 )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.