min kluckar när den backar och ska börja klippa... jag ska ringa snart och fråga vad det är för skit dom säljer..
 
Martin84 skrev:
min kluckar när den backar och ska börja klippa... jag ska ringa snart och fråga vad det är för skit dom säljer..
Min gjorde så nån dag, när den åkte mot kanttråden och vände. startade om klipparen sen var ljudet borta. -konstigt! Inte hört det sen dess
 
Martin84 skrev:
min kluckar när den backar och ska börja klippa... jag ska ringa snart och fråga vad det är för skit dom säljer..
Tyvärr så är vi många som är nöjda med våra klippare och ditt resonemang håller inte.
Min volvo klonkar när jag svänger, då är volvo skit...

Men uppenbart är ju att ditt serviceombud saknar helt och hållet lite servicekänsla, ex. varför inte testa klipparn på verkstaden innan man skickar hem den med kunden.

Kan bara hoppas att det löser sig för dig..
 
MrMad skrev:
Köpte ett paket vikter a 20g på biltema. Funkade utmärkt, åtminstone 480g tyngre hjul nu. Kanske hade fått plats med större, men fegade ur lite efter peternicklas kommentar. Får se om det lilla ger nåt.
Köpte du klistervikter eller klämvikter för plåtfälgar? 480g totalt, eller per sida?

Hur får man bort robotens fälgsidor?
Visst låter jag hjulen sitta kvar på roboten, man tar bara bort de gråa fälgsidorna?
(Det har säkert förklarats tidigare men då har jag missat det).
 
Nicke Nyfiken
Jag har klånk på min klippare. Det är bara från vänster hjul. Så har det varit sedan första körningen när den var ny. Det klånkar bara när den börjar driva framåt EFTER att hjulet backat. Så efter varje vänstersväng klånkar det till eftersom vänster hjul då backat. Det klånkar alltså inte efter högersväng eftersom vänsterhjulet då drivit framåt hela tiden. Om klipparen krockar med något så backar den och då klånkar det också när den börjar driva framåt, men det klånkar bara från vänsterhjulet. Mycket dravel men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
 
Tystnar det eller klonkar det hela vägen tills den ändrar riktning igen?
 
Min har också klonkat sen första start och jag fick aldrig någon riktig ordning på problemet skickade in den fyra gånger i fjol till Worx, men jag vet nu vad problemet är det överföringen mellan motorn och hjulet drivningen är som en sexkant där blir det lite glapp. Jag har tagit av hjulen och sen har jag klippt till en tunn ca 1mm tjock gummiduk och gjort den lite för stor så man får pressa fast hjulet då blir det knäpp tyst,,
Det började med vänster hjul och nu har höger också börjat låta men gummiduk så är det tyst nu
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
ok!! svårt att göra det själv?
 
Har samma klonk. Min är ca 4v gammal. Vet inte om den klonkade i början... Upplever att det är när den vänder håll på hjulet. Glapp i växel eller nåt. Normalt sett vid krock med fasta hinder då den backar. Ibland även då den följer slingan hem vid skarpa böjardå den får korrigera med fram back på hjulen . Inget vid normala svängar då hjulet bara bromsar o gasar

Hjulen känns dock inte glappa!
 
Tack _dalkarl_ för den optimala förbättringen av klipparen!

Åkte till butiken så fort jag såg bilden... Biltemas 25g vikter plus 15g vikter för plåtfälg passade utmärkt, fick knacka till ovansidan av klämmorna lite lätt med bakändan på en skruvmejsel för att få på hjulsidorna utan problem. 12x25g + 9x15g = 435g per hjul. :)

Har haft min klippare sedan tidigt juni förra året så jag har rätt gott om erfarenhet även om jag endast läst och aldrig kommenterat i detta forum tidigare, har en hyfsat enkel tomt, ca 800 m2 gräs, några utmaningar dock där det lutar det något över spec längs med delar av ca 40 m häck vilket gjort att klipparen framför allt vid blött väder kanar ned i häcken och fastnar, oftast när den är på hemgång.

Körde större delen av förra säsongen med försiktigt utlagd slinga (nästan enligt manualen..) och flyttade upp den längs häcken för att undvika att den kanade omkring, detta gav ändå i snitt 1-2 stopp per vecka (vid blött väder företrädesvis). Tyckte dock det blev för mycket att trimma, så i slutet av säsongen gjorde jag om installationen, drog slingan kant-i-kant med stenläggning runt huset och närmade mig häcken, tänkte att jag får fylla ut och jämna till gropar. Under våren har jag trots utjämning fortsatt haft problem, framförallt vid blött väder, med den nya, väl optimistiska slingdragningen har den landat i häcken 1-2 ggr per dag oavsett...

Nu har jag dock kört den i princip dygnet runt sedan jag lade i vikterna (motsvarande ca en veckas normal körning) och inte en antydan till driftstopp, får bra grepp överallt och kanar inte trots att det är blött och regnar och detta alltså även med de gamla hjulen med platt mönster.. :)

Andra förbättringar är att den täcker ytan mycket bättre eftersom de vinklar som klipparen vill välja faktiskt blir resultaten när den vänder och inte att den slirar så mycket så tänkta 45 grader slutar med en 20 graders sväng... Detta gör att den nu passerar ett område jag haft lite problem att få klippt ordentligt tidigare på grund av lutning... Lutningskorrigeringen efter uppdateringen är också mycket tydligare, även inbromsning i nedförsbacke fungerar bättre... När den backar ut och startar klippningen väljer den nu slumpvis vinkel mellan 45 och 90 grader, tidigare slirade den så pass att det nästan alltid blev ca 45-50 grader... Slutsats - jag rekommenderar helt klart vikter i hjulen efter min testomgång!

PS. Som ytterligare info kan jag även säga att jag kört hela förra säsongen granne med en HQ220, ca 40m parallell slinga ~60 cm avstånd utan problem, detta var lite av en fundering förra året men nu torde det vara klargjort att åtminstone denna kombination fungerar fint tillsammans.
 
  • Gilla
Tollarn och 3 till
  • Laddar…
Martin84 skrev:
ok!! svårt att göra det själv?
Nej väldigt lätt av med hjulet klipp till gummiduken lite större sen tvinga dit hjulet
 
Ska duken sitta på själva axeln?? hur får man bort hjulet? ;)
 
Davil skrev:
Köpte du klistervikter eller klämvikter för plåtfälgar? 480g totalt, eller per sida?

Hur får man bort robotens fälgsidor?
Visst låter jag hjulen sitta kvar på roboten, man tar bara bort de gråa fälgsidorna?
Köpte klämvikter för plåtfälg. Gör som MAHM och köp 25g + 15g. Jag vågade bara 20g som jag satte i ekrarna, ska komplettera med 15g senare. Jag klämde ihop dem lite extra med en tång innan jag satte fast dem.
Det var rätt lätt att ta bort fälgsidorna, bände lite med en skruvmejsel bara. Annars kan du titta på insidan av hjulet så ser du nog hur du ska göra. Hjulen behöver du inte ta loss.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
ska gummiduken stoppas i något form av hål eller ska den sitta på axeln och sen trä på hjulet?
 
Klipp procent som du höjer till 100% hur mkt extra klipper han då? Jag har inställt nu mån-fre för 1000kvm dvs 15.00-20.30 (ca 27h)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.