Fairlane
Helt rätt TS, våra domstolar har alldeles för lite att göra. Istället för att du ska lära dig hur det fungerar så ska du givetvis låsa fast dig vid att blanketten kanske inte är 100% tydlig och se till att de stackars sysslolösa i tingsrätten äntligen får något knepigt mål att bena ut.
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Hur räknar du? Det kostar men man kan få pengar tillbaka samma som från kronofogden.
Registeringbevis?
Finns två alternativ
Wizzair utomlands adressen eller hitta adressen till org nummer
....Svea Hovrätt har i mål FT 3928-16 bedömt att konsortiet Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden med organisationsnummer 902001-7720 var rätt motpart gentemot en konsument. Det är också det bolaget som KO vänt sig mot och som även innehar licensen att flyga från Transportstyrelsen.” Min bedömning är nu därför att det trots allt är detta organisationsnummer du ska ange när du kräver tillbaka dina pengar från SAS via Kronofogden. Möjligen kan du behöva hänvisa till mål FT 3928-16 i Svea Hovrätt om Kronofogden hävdar att detta är ett ”enkelt bolag”....

.....4.1 SAS rättsliga ställningScandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden är inte registrerat hosBolagsverket. Sedan 1971-01-01 är SAS infört i SCB:s företagsregister underregistreringsnummer [902001-7720] med angivande av att: "Juridisk form ejutredd". SAS betraktas som ett s.k. konsortium. Konsortiet har ingenregistrerad befattningshavare eller firmatecknare och upprättar ingenårsredovisning. Konsortiet är helägt av SAS AB [556606-8499].Svea hovrätt har i avgörande den 12 april 2017i mål FT 3928-16 funnit attkonsortiet ska betraktas som en egen juridiskt person som bl. a.kan uppträda som part i rättegång6. KO anser därmed att konsortiet kan bliföremål för rättsligt ingripande från KO. Det är också SAS, i dess egenskap avlufttrafikföretag med giltig licens, som enligt KO:s uppfattning måste ansessom ansvarig juridisk person enligt Förordningen.....

[länk]

Ska ringa Nyköpings tingsrätten.
Han driver ju med dig.....
 
H
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Sammanfattning:
Flygbolaget beviljar ersättning för försenat flyg enligt EU-lagstiftningen ((EG) nr 261/2004)men vägrar att betala ut ersättningen på grund av att jag har ett konto i SEK-valuta. Det är normalt att ha ett sådant konto i Sverige om man är folkbokförd och permanent bosatt i Sverige. När jag ansökte om ersättning hade jag möjlighet att välja kontovaluta som har min bank (EUR och SEK). Jag valde SEK för att min kontovaluta har SEK. Senare fick jag ett e-postmeddelande med beslutet och en begäran om att ange bankinformation för överföringen igen(IBAN, SWIFT BIC, mottagarens namn, bankens namn och kontovaluta). Linjen har hela tiden vägrat att förklara på vilken rättslig grund de vägrar överföra till mitt svenska konto.
-----
Nu skriver wizz air att fordrad är löst. Hur kan man skriva att det ör löst.

....Mot bakgrund av det ovan anförda ska det slutligen påpekas att för att kunna betala kompensationen i den nationella valuta som är lagligt betalningsmedel på de berörda passagerarnas bosättningsort måste det självklart ske en omräkning av kompensationen uttryckt i euro till denna valuta...
[länk]
Det är en växelkostnad för dem annars är det inget problem att betala. Du kan öppna ett EU konto men då får du betala växelkostnaden till SEK. Ring Hallo konsument på förmiddagar för hjälp och råd.
 
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Problemet är att jag skriver alla uppgifter som de vill. Om de vill veta om kontovaluta då skriver jag kontovaluta. varför skriva EUR. Förklara Om du har konto som har SEK och de frågar om kontovaluta. Varför vill du skriva EUR?DE vet att de måste skicka euro.
När du skriver SEK så måste dom skicka SEK, det kan dom eventuellt inte göra från sitt konto (Märkligt i och för sig, jag skickar ofta euro från mitt svenska fast jag inte ahr ett eurokonto. Men de kan ha sina skäl) . När du skriver EUR så skickar dom EUR och din bank växlar automatiskt till SEK, utan Wizz inblandning.

Testa nu detta, så skall du se att det löser sig,
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
När summan som ska skickas är fastställd i en valuta vill de inte skicka i någon annan valuta.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Jag får vara den enda här då som tycker att det inte är så märkligt att TS missförstått detta. Men nu när det är förklarat får du bara skriva EUR, TS.

Detta blir en jättekonstig kulle att dö på.
 
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Vad du menar?
Det finns info på din banks hemsida om du tar emot pengar från ett annat land. Iban
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag får vara den enda här då som tycker att det inte är så märkligt att TS missförstått detta. Men nu när det är förklarat får du bara skriva EUR, TS.

Detta blir en jättekonstig kulle att dö på.
Det är inte konstigt att man missförstår. Det är konstigt att man gör om samma sak igen och inte tar till sig av vad folk skriver. Det verkar viktigare att ens tolkning av blanketten är korrekt än att få pengarna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rob Rob1
På Wizz Airs webbplats fanns det från början en funktion för att välja SEK och EUR när man fyller i formuläret. Detta är inte min egen tolkning av valutan.
Sedan, när jag blev ombedd att ange uppgifterna för överföringen i ett e-postmeddelande, angav jag uppgifterna som överensstämde med de tidigare valen.
Enligt mig borde det inte finnas något alternativ att välja. Varför finns då möjligheten att välja SEK som bankkontovaluta. Frågan riktas till dem som föreslår att man ska skriva EUR.
Och vad betyder kontovaluta för er när ni blir ombedda att ange kontouppgifter för överföring?


Hittad på en polsk forum
Fråga till experterna. Jag har ansökt om ersättning för en försenad flygning. I formuläret angav jag mitt konto i euro. Jag fick besked om att ersättningen är - 2x400 euro. Några dagar senare fick jag en annan information att de har beordrat en överföring i PLN (polska zloty). Varför gör de överföringen i PLN? Är det rätt så här?

----
Så är det alltid, och om det borde vara annorlunda är en annan fråga
 
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
På Wizz Airs webbplats fanns det från början en funktion för att välja SEK och EUR när man fyller i formuläret. Detta är inte min egen tolkning av valutan.
Sedan, när jag blev ombedd att ange uppgifterna för överföringen i ett e-postmeddelande, angav jag uppgifterna som överensstämde med de tidigare valen.
Enligt mig borde det inte finnas något alternativ att välja. Varför finns då möjligheten att välja SEK som bankkontovaluta. Frågan riktas till dem som föreslår att man ska skriva EUR.
Och vad betyder kontovaluta för er när ni blir ombedda att ange kontouppgifter för överföring?


Hittad på en polsk forum
Fråga till experterna. Jag har ansökt om ersättning för en försenad flygning. I formuläret angav jag mitt konto i euro. Jag fick besked om att ersättningen är - 2x400 euro. Några dagar senare fick jag en annan information att de har beordrat en överföring i PLN (polska zloty). Varför gör de överföringen i PLN? Är det rätt så här?

----
Så är det alltid, och om det borde vara annorlunda är en annan fråga
Men snälla det är helt klart att hemsidan är idiotisk och att dom uppenbarligen är idioter på det här företaget men nu när du vet allt detta så blir du ju själv en av dem (idioter) när du fortsätter.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
På Wizz Airs webbplats fanns det från början en funktion för att välja SEK och EUR när man fyller i formuläret. Detta är inte min egen tolkning av valutan.
Sedan, när jag blev ombedd att ange uppgifterna för överföringen i ett e-postmeddelande, angav jag uppgifterna som överensstämde med de tidigare valen.
Enligt mig borde det inte finnas något alternativ att välja. Varför finns då möjligheten att välja SEK som bankkontovaluta. Frågan riktas till dem som föreslår att man ska skriva EUR.
Och vad betyder kontovaluta för er när ni blir ombedda att ange kontouppgifter för överföring?


Hittad på en polsk forum
Fråga till experterna. Jag har ansökt om ersättning för en försenad flygning. I formuläret angav jag mitt konto i euro. Jag fick besked om att ersättningen är - 2x400 euro. Några dagar senare fick jag en annan information att de har beordrat en överföring i PLN (polska zloty). Varför gör de överföringen i PLN? Är det rätt så här?

----
Så är det alltid, och om det borde vara annorlunda är en annan fråga
Docka, troll, vitt hår, stora ögon, leende, grå tröja, röd rem, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Återigen en tråd jag trodde var humörsidan:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.