Rob Rob1
B BSOD skrev:
Om du skriver eur till dem så räknar banken ut en växlingskurs mellan eur/sek, och du får in det i sek på ditt konto.

De vill skicka eur. Du vill ha sek. Gör som alla säger så blir det bra för alla parter.
Varför tror du att de frågar om valutan på konto? Alla uppgifter som de frågar är rätt.
 
Fairlane
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Varför tror du att de frågar om valutan på konto? Alla uppgifter som de frågar är rätt.
Jag tycker du ska fortsätta att skriva SEK och få avslag minst 10 ggr till istället för att enkelt lösa problemet. Då får du iallafall göra som du vill.
 
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
B
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Varför tror du att de frågar om valutan på konto? Alla uppgifter som de frågar är rätt.
Du har så rätt, det är helt enkelt alla andra som har fel. Lycka till!
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Rob Rob1
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, de betalar i EUR och du får SEK då är väl alla nöjda och glada? Vad är problemet ?

Skriv till dem att du vill ha EUR helt enkelt så löser sig resten utan bekymmer.
Problemet är att jag skriver alla uppgifter som de vill. Om de vill veta om kontovaluta då skriver jag kontovaluta. varför skriva EUR. Förklara Om du har konto som har SEK och de frågar om kontovaluta. Varför vill du skriva EUR?DE vet att de måste skicka euro.
 
  • Gilla
krikur
  • Laddar…
Rob Rob1
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker du ska fortsätta att skriva SEK och få avslag minst 10 ggr till istället för att enkelt lösa problemet. Då får du iallafall göra som du vill.
Spännande att höra vad du skulle säga om Skateverket kom med en kontroll.Ta pengarna utan att fråga något.Kanske kan du ta emot betalning med små stenar, färgglada kritor eller liknande.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Problemet är att jag skriver alla uppgifter som de vill. Om de vill veta om kontovaluta då skriver jag kontovaluta. varför skriva EUR. Förklara Om du har konto som har SEK och de frågar om kontovaluta. Varför vill du skriva EUR?DE vet att de måste skicka euro.
De vill att du skriver en valuta som de kan skicka. De vill veta att din bank kan hantera att de får pengar i Euro som ska till det kontot. Det är möjligt att blanketten kunde vara tydligare, men ibland kan man ju vara lite smidig?

Frågan "varför skriva EUR?" besvarad enklast med "För att så får du dina pengar"
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Rob Rob1
Fairlane Fairlane skrev:
De vill att du skriver en valuta som de kan skicka. De vill veta att din bank kan hantera att de får pengar i Euro som ska till det kontot. Det är möjligt att blanketten kunde vara tydligare, men ibland kan man ju vara lite smidig?

Frågan "varför skriva EUR?" besvarad enklast med "För att så får du dina pengar"
Hittad på polska forumet:
Betalar de dessa ersättningar i PLN eller EUR?

De skrev ett mejl om att de hade beviljat något, gav beloppet i EUR och bad om kontouppgifterna för överföringen, inklusive kontovalutan.

Eftersom de angav beloppet i EUR gav jag dem kontot i EUR så att de inte skulle göra någon konstig valutaomräkning, och idag fick jag ett e-postmeddelande om att de hade påbörjat överföringen och att beloppet var i PLN.
 
Rob Rob1
K Kontoristen7 skrev:
Släpp dina förutfattade meningar om vad du tror att du måste, och prova istället att ta in vad hela Forumet skriver att du bör testa...
Du har ju provat din tes med att skriva SEK i • Kontovaluta -och det funkade inte...
Vad tror du om att prova skriva EUR i • Kontovaluta och se om det funkar?!?
Fråga är om rätt wizzair address.Du kan själv göra som du vill.
 
Släpp dina förutfattade meningar om vad du tror att du måste, och prova istället att ta in vad hela Forumet skriver att du bör testa...
Du har ju provat din tes med att skriva SEK i • Kontovaluta -och det funkade inte...
Vad tror du om att prova skriva EUR i • Kontovaluta och se om det funkar?!?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ju mer du skriver så verkar det faktiskt mer och mer rimligt att du ska stämma dem i tingsrätten. Ont ska med ont fördrivas. Kom bara ihåg att skriva att utbetalning måste ske i SEK.

För att stämma dem så anger du adressen som finns på deras registreringsbevis som du behöver bifoga din ansökan till tingsrätten.

Har du lite tur så slutar det med förlikning 50/50 och att varje part betalar sina kostnader. Då får du ut knappt 1500 kr. Ansökningsavgiften du betalar är 900 kr så du får ut netto 600 kr förutsatt att du klarar av all juridik själv mot flygbolagets advokater. Handläggningstiden är flera månader.

Alternativet skulle som sagt vara att du ändrar tre bokstäver i ditt mail till dem och får ut 2950 kr inom kort - men jag håller med dig - det är principiellt fel.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kommer av någon anledning att tänka på scenen när Raymond stannar mitt i gatan för att det står "don't walk" i filmen Rainman. Man ska absolut göra som det står...
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Rob Rob1
mexitegel mexitegel skrev:
Ju mer du skriver så verkar det faktiskt mer och mer rimligt att du ska stämma dem i tingsrätten. Ont ska med ont fördrivas. Kom bara ihåg att skriva att utbetalning måste ske i SEK.

För att stämma dem så anger du adressen som finns på deras registreringsbevis som du behöver bifoga din ansökan till tingsrätten.

Har du lite tur så slutar det med förlikning 50/50 och att varje part betalar sina kostnader. Då får du ut knappt 1500 kr. Ansökningsavgiften du betalar är 900 kr så du får ut netto 600 kr förutsatt att du klarar av all juridik själv mot flygbolagets advokater. Handläggningstiden är flera månader.

Alternativet skulle som sagt vara att du ändrar tre bokstäver i ditt mail till dem och får ut 2950 kr inom kort - men jag håller med dig - det är principiellt fel.
Hur räknar du? Det kostar men man kan få pengar tillbaka samma som från kronofogden.
Registeringbevis?
Finns två alternativ
Wizzair utomlands adressen eller hitta adressen till org nummer
....Svea Hovrätt har i mål FT 3928-16 bedömt att konsortiet Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden med organisationsnummer 902001-7720 var rätt motpart gentemot en konsument. Det är också det bolaget som KO vänt sig mot och som även innehar licensen att flyga från Transportstyrelsen.” Min bedömning är nu därför att det trots allt är detta organisationsnummer du ska ange när du kräver tillbaka dina pengar från SAS via Kronofogden. Möjligen kan du behöva hänvisa till mål FT 3928-16 i Svea Hovrätt om Kronofogden hävdar att detta är ett ”enkelt bolag”....

.....4.1 SAS rättsliga ställningScandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden är inte registrerat hosBolagsverket. Sedan 1971-01-01 är SAS infört i SCB:s företagsregister underregistreringsnummer [902001-7720] med angivande av att: "Juridisk form ejutredd". SAS betraktas som ett s.k. konsortium. Konsortiet har ingenregistrerad befattningshavare eller firmatecknare och upprättar ingenårsredovisning. Konsortiet är helägt av SAS AB [556606-8499].Svea hovrätt har i avgörande den 12 april 2017i mål FT 3928-16 funnit attkonsortiet ska betraktas som en egen juridiskt person som bl. a.kan uppträda som part i rättegång6. KO anser därmed att konsortiet kan bliföremål för rättsligt ingripande från KO. Det är också SAS, i dess egenskap avlufttrafikföretag med giltig licens, som enligt KO:s uppfattning måste ansessom ansvarig juridisk person enligt Förordningen.....

https://www.konsumentverket.se/contentassets/a9dfa403df1043fab7ddcabf91295e3d/sas-forelaggande-2.pdf

Ska ringa Nyköpings tingsrätten.
 
Gör det, du kanske kan slå en signal till banken också så kan de förklara hur internationella betalningar till ditt konto fungerar?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Är detta ett husbygge 🤔
 
Det är klart bättre att få 250 EUR än 250 SEK.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.