Rob Rob1
Hej
Vilken adress till Wizzair-företaget ska anges vid ansökan till tingsrätten?
Det gäller ersättning för inställda flyg (250euro) som är godkänt men wizz air vill inte betala till svensk konto som har sek valuta och kräver annat konto.
Här finns bara utländsk address men svensk org nummer.
https://www.allabolag.se/5020803580/wizz-air-hungary-legikozlekedesi-kft

Här finns utomlands addresser
https://wizzair.com/en-gb/information-and-services/about-us/company-information

Enligt detta skulle man skriva svensk org men finns inte adressen på allabolag websida.
https://hallojvarlden.com/2020/10/1...n-sas-med-ranta-sa-anoker-du-hos-kronofogden/
 
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Hej
Vilken adress till Wizzair-företaget ska anges vid ansökan till tingsrätten?
Det gäller ersättning för inställda flyg (250euro) som är godkänt men wizz air vill inte betala till svensk konto som har sek valuta och kräver annat konto.
Här finns bara utländsk address men svensk org nummer.
[länk]

Här finns utomlands addresser
[länk]

Enligt detta skulle man skriva svensk org men finns inte adressen på allabolag websida.
[länk]
Ska du utfärda en tidig julstämning för 250EUR? Be avsändaren skicka i EUR och att du står för ev. växlingskostnader så är saken biff.
 
Rob Rob1
Sammanfattning:
Flygbolaget beviljar ersättning för försenat flyg enligt EU-lagstiftningen ((EG) nr 261/2004)men vägrar att betala ut ersättningen på grund av att jag har ett konto i SEK-valuta. Det är normalt att ha ett sådant konto i Sverige om man är folkbokförd och permanent bosatt i Sverige. När jag ansökte om ersättning hade jag möjlighet att välja kontovaluta som har min bank (EUR och SEK). Jag valde SEK för att min kontovaluta har SEK. Senare fick jag ett e-postmeddelande med beslutet och en begäran om att ange bankinformation för överföringen igen(IBAN, SWIFT BIC, mottagarens namn, bankens namn och kontovaluta). Linjen har hela tiden vägrat att förklara på vilken rättslig grund de vägrar överföra till mitt svenska konto.
-----
Nu skriver wizz air att fordrad är löst. Hur kan man skriva att det ör löst.

....Mot bakgrund av det ovan anförda ska det slutligen påpekas att för att kunna betala kompensationen i den nationella valuta som är lagligt betalningsmedel på de berörda passagerarnas bosättningsort måste det självklart ske en omräkning av kompensationen uttryckt i euro till denna valuta...
https://curia.europa.eu/juris/docum...SV&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=7643189
 
Redigerat:
Du verkar ha missförstått någon.
 
Rob Rob1
Vad du menar?
 
Det är väl inget problem att få a emot en insättning i Euro. Ge dem bara korrekt information. Ett kontonummer räcker inte.
Det fins säkerligen information att hitta på din banks hemsida.

Edit: Om du har Swedbank står det här. https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/eu-betalning.html
Övriga banker fungerar på liknande sätt.
 
Det är väl bara att uppge Swift och iban, allt går att hitta i internetbanken. Dom vill betala i EUR till din bank, sedan växlar din bank virtuellt och du får betalt i SEK. Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Rob Rob1
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inget problem att få a emot en insättning i Euro. Ge dem bara korrekt information. Ett kontonummer räcker inte.
Det fins säkerligen information att hitta på din banks hemsida.

Edit: Om du har Swedbank står det här. [länk]
Övriga banker fungerar på liknande sätt.
Har du läst? 250 euro till svenskkonto. Jag behöver inte konto euro. De fick IBAN,SWIFT och alla information från min bankkonto.
...
Vi ber dig att lämna följande uppgifter:
• IBAN;
• SWIFT BIC;
• Mottagarens namn;
• Bankens namn;
• Kontovaluta
 
Rob Rob1
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är väl bara att uppge Swift och iban, allt går att hitta i internetbanken. Dom vill betala i EUR till din bank, sedan växlar din bank virtuellt och du får betalt i SEK. Hur svårt kan det vara?
De accepterar inte konto med SEK. Jag skickade alla information som de ville. Jag har bara konto som har SEK valuta.
Vi ber dig att lämna följande uppgifter:
• IBAN; (från mitt bankonto) .
• SWIFT BIC;(från mitt bankonto)
• Mottagarens namn; (från mitt bankonto)
• Bankens namn; (från mitt bankonnto)
• Kontovaluta:SEK
 
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
De accepterar inte konto med SEK. Jag skickade alla information son de ville. Jag har bara konto som har SEK valuta.
Vi ber dig att lämna följande uppgifter:
• IBAN; (från mitt bankonto) .
• SWIFT BIC;(från mitt bankonto)
• Mottagarens namn; (från mitt bankonto)
• Bankens namn; (från mitt bankonnto)
• Kontovaluta:SEK
Skriv: Kontovaluta: EUR
 
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Rob Rob1
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skriv: Kontovaluta: EUR
De frågar om valutan på mitt bankkonto.Hur kan jag skriva EUR om svenskkonto har SEK. De skulle skicka euro och jag skulle få sek på konto.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Läs på din banks hemsida, sannolikt kan du ta emot betalningar i euro.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När de sätter in 250 EUR på ditt konto omräknas det automatiskt till SEK eftersom ditt konto förs i den valutan.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Rob Rob1
D Daniel 109 skrev:
Läs på din banks hemsida, sannolikt kan du ta emot betalningar i euro.
Jag har privatkonto på handelsbanken. Jag behöver inte ta emot betalningar i euro.Jag har SEK valuta.
 
Rob Rob1 Rob Rob1 skrev:
Jag har privatkonto på handelsbanken. Jag behöver inte ta emot betalningar i euro.Jag har SEK valuta.
Banken växlar om från EUR till SEK när Wizz skickar.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.