1 196 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Wamsler K148 vattenmantlad
Har precis köpt kåk med bergvärme samt vattenmantlad kökspanna (eller vad det nu kallas). Har kollat manualer online men de är i princip obegripliga och skriva på nästintill gammelsvenska.
Finns flera mätare som alla står på olika värden. Har ingen aning alls hur den funkar men tydligen ska den hjälpa till med att värma vatten till radiatorer etc. Sotning är genomförd och det är ok att elda. Men måste jag göra något med bergvärmepumpen eller "fattar den" att den ska ta det lugnt när jag eldar? Om jag fattar rätt så passerar vattnet genom radiatorerna och pannan?
Någon som har några vägledande tips om hur jag bäst tar mig framåt? Bör man bjuda hem en vvs:a re?
Finns flera mätare som alla står på olika värden. Har ingen aning alls hur den funkar men tydligen ska den hjälpa till med att värma vatten till radiatorer etc. Sotning är genomförd och det är ok att elda. Men måste jag göra något med bergvärmepumpen eller "fattar den" att den ska ta det lugnt när jag eldar? Om jag fattar rätt så passerar vattnet genom radiatorerna och pannan?
Någon som har några vägledande tips om hur jag bäst tar mig framåt? Bör man bjuda hem en vvs:a re?
Vet inte hur ditt system är kopplat men du bör ha en laddkrets där vattnet cirkulerar i pannan som sedan shuntar in i Ackumulator tank Eller direkt på värmesystemet. Om du har ett bra system så har du en laddkrets med en laddomat. Vilket är en shuntventil som för tillbaks lite vatten från pannan tillbaks in i pannan för att hålla uppe temperaturen man vill inte ha för kallt vatten in i pannan då blir det dålig förbränning.
Hej och tack för det utförliga svaret. För en amatör var det mesta grekiska men nu har jag lite att googla på åtminstone.
tack igen
tack igen
Hej har du ack-tank eller stor vvb vid bergvärmen? Det måste cirkulera vatten genom kökspannan annars kokar den , normalt har man en egen pump och krets till dettaK Kalasmacka skrev:
har stor vvb bredvid bergvärmen där det finns till och från-rör från pannan. Har upptäckt att en pump drar igång när jag börjar elda så cirkulation är det absolut. Sen hur exakt allt funkar har jag inte full koll på@Gullberg skrev:
Liknande trådar
-
Alternativ till rör till vattenmantlad insats?
Ved, Pellets, Flis -
Parallell drift av BVP och vattenmantlad kamin
Värmepumpar -
Vattenmantlad kamin istället för vanlig kamin?
Ved, Pellets, Flis -
1” rör genom vägg till vattenmantlad kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Golvvärme strular med vattenmantlad kamin
Värme allmänt