L
Men nog är gjutjärnsrör fortfarande bäst i flerbostadshus eftersom det låter mindre i dom när man spolar?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Var ansluter vattnet för golv värme, om man har/vill ha sådant? Eller är det elektrisk golv värme som gäller?
 
L Lärospånet skrev:
Men nog är gjutjärnsrör fortfarande bäst i flerbostadshus eftersom det låter mindre i dom när man spolar?
Jag tror inte det överväger fördelarna med plaströr.
Gjutjärn är antagligen dyrare att producera, frakta, installera och reparera.
De ser dock fränare ut, heavy metal....
 
  • Gilla
  • Haha
Pielstick och 5 till
  • Laddar…
"Det kommunala ledningsnätets cirkulationspumpar..." borde nog bytas ut till tryckstegringspumpar eller bara pumpar annars blir det bara rundpumpning och det är ingenting man eftersträvar i ett vattenledningsnät.

Avloppsrör av gjutgärn användes normalt bara inomhus. Ute i marken använde man normalt betong eller som på första bilden, lergodsrör.
 
Det var många fel av den typen. Cirkulation av självtryck, tappvatten som cirkulerar, tryckkärl i stället för expantionskärl mm. Men det är en gammal artikel. Nivån är inte imponerande.
 
L Lärospånet skrev:
Men nog är gjutjärnsrör fortfarande bäst i flerbostadshus eftersom det låter mindre i dom när man spolar?
I många nybyggda lägenhetshus har jag sett att man fortfarande använder järnrör eller tom rostfritt.
I riktigt höga hus är det inte tillräckligt med plaströr pga trycken som kan uppstå.
Sedan är det väl en säkerhet i källare osv.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var många fel av den typen. Cirkulation av självtryck, tappvatten som cirkulerar, tryckkärl i stället för expantionskärl mm. Men det är en gammal artikel. Nivån är inte imponerande.
Jag ska ta upp era synpunkter med artikelförfattaren. Artikeln är helt ny hoppas jag, fick den nyss levererad.
 
Konstigt, jag tyckte jag läste ett gammalt datum. Det måste jag fått någon annanstans ifrån då.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Vad gäller ljud så finns det plaströr som har extra tjocka för att minska ljudet.
Problemet med gjutjärnrören är oftast arbetsmiljön då dessa är tunga och jobbigare att kapa men annars väldigt bra.
 
T Torgil skrev:
Var ansluter vattnet för golv värme, om man har/vill ha sådant? Eller är det elektrisk golv värme som gäller?
Det ansluter precis som radiatorkretsen men eftersom golvvärmen består av många separata slingor brukar dessa fördelas i ett fördelarskåp.
Man kan ansluta golvvärmen mot radiatorkretsen men då behövs en shunt då det är olika temperaturer på systemen.
 
Roger Nyström tackar för kloka kommentrarer! Nu är texten förtydligad.

N NoOne2k skrev:
"Det kommunala ledningsnätets cirkulationspumpar..." borde nog bytas ut till tryckstegringspumpar eller bara pumpar annars blir det bara rundpumpning och det är ingenting man eftersträvar i ett vattenledningsnät.

Avloppsrör av gjutgärn användes normalt bara inomhus. Ute i marken använde man normalt betong eller som på första bilden, lergodsrör.
Angående avloppsrör av gjutjärn. Det står i texten ”I gamla hus är det inte ovanligt att vissa delar består av gjutjärnsrör som användes göra 1960-talet.” I gamla hus innebär rimligen inne i husen. För tydlighetens skull lägger jag till en passus om att gamla avloppsrör utanför huset ofta bestod av betongrör eller lerrör.

D Daniel 109 skrev:
Nivån är inte imponerande.
Det är ju korrekt. Det är heller inte meningen att nivån ska vara imponerande. Det är meningen att nivån ska vara grundläggande – en nybörjarkurs. Den som har så stora kunskaper som medlemmen som kommenterar behöver ju inte läsa det här - hen kan ju redan det här. =)

D Daniel 109 skrev:
Det var många fel av den typen. Cirkulation av självtryck, tappvatten som cirkulerar, tryckkärl i stället för expantionskärl mm.
"Cirkulation av självtryck” är inget fel.Jag skrev att radiatorvattnet drevs runt med självtryck och i nästa mening förklarar jag det. Det är korrekt. Det behövs i sådana system inga cirkulationspumpar utan det självtryck som uppstår när vattnet värms är tillräckligt.

”Tappvatten som cirkulerar” kan jag hålla med om är tokigt. Tappvatten ska förstås inte cirkulera. Det ska gå till tappstället och rinna ut där. Det är dock helt begripligt. Men jag ändrar lite i det stycket i samband med "kommunala nätets cirkulationspumpar” ovan.

"Tryckkärl istället för expansionskärl”- kommentaren förstår jag inte alls. Förr användes expansionskärl. Det kan hända att det undantagsvis görs även idag, men det moderna sättet är ett tryckkärl som tar upp den volymökning som sker när vattnet värms.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Enterprise och 2 till
  • Laddar…
Trycket har inget med cirkulationen att göra. Den formuleringen leder tankarna fel. Det är dencitetskillnader på grund av temperaturdifferenser som driver flödet.

Även sluta expansionskärl är expansionskärl. Visserligen håller de ett inneslutet tyck till skillnad från öppna expansionskärl. Men båda typerna är expansionskärl.
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Fadai
D Daniel 109 skrev:
Trycket har inget med cirkulationen att göra. Den formuleringen leder tankarna fel. Det är dencitetskillnader på grund av temperaturdifferenser som driver flödet.

Även sluta expansionskärl är expansionskärl. Visserligen håller de ett inneslutet tyck till skillnad från öppna expansionskärl. Men båda typerna är expansionskärl.
Det där är väl ändå petitesser. Artikelns avsikt är att ge en grundläggande förståelse för vatten/avlopp.
 
  • Ledsen
Enterprise
  • Laddar…
Vad jag vet är det tryckexpansionskärl man använder idag, många ÅF kallar de för så.

Sedan gammalt kallas det termosifonprincipen att varmt vatten stiger, kyls av och återgår nedåt.
Ska man vara korrekt så uppstår en svag tryckskillnad i värmesystemet på grund av densitetsskillnaden när man värmer i ena änden och det är trycket som driver vattnet framåt. Precis som med röken i en skorsten. Tryckskillnaderna är små går att mäta, att de är små gör att stora rör behövs för att de ska räcka till. Skulle tryckdifferensen vara densamma sker inget flöde i någon riktning.

Använt såväl i bilar som i hus förr när elmotorer och pumpar var dyrbara.


Det finns många nyare hus med cirkulation på varmvattnet för att hålla det varmt framme vid tappstället, dvs undvika långa spoltider till dess varmt vatten når kranen. Vet flera som har det. Undrar dock vad det kostar i extra energi....


Betongrör är på återgång i många fall utanför huset. Pga att de tål tryck och belastningar bättre. Det gör inte plaströren på samma sätt. Senast förra året fick de gräva om avloppet ut från kompisens lägenhetshus (byggt 2006) för att plaströren imploderat. Googla så hittar ni info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.