Kollade precis på DeWalts nya XR-serie (18v) som verkar fin och de har en hel del bra finesser, men jag är lite tveksam till DeWalt.

Blev lite fundersam på hur de specar vridmoment eftersom de inte anger mjukt vs. hårt förband utan bara ett värde som dessutom ligger klart lägre än alla andra (ca. 35 nm för 18v, motsv. Milwaukee ligger på 51 nm). Någon som har koll på om de specar annorlunda jfr. andra tillverkare?
 
Jag hade för några månader sedan en 18v dewalt, den hade ett lågt angivet moment och den var svag.
Den var faktiskt svagare än en festool 10.8 v skruvdragare.
 
Det är precis det jag är lite rädd för. Spontanköpte DeWalts minsta 10.8v och den är grym för att montera möbler med men märkbart svagare än min fjuttdragare från Milwaukee. Blir nog ett par M18 trots festligt lull-lull från DeWalt...
 
Att din lilla dewalt är svag beror på utväxlingen, den har dubbelt varvtal jämfört med andrra.
 
magald skrev:
Blev lite fundersam på hur de specar vridmoment eftersom de inte anger mjukt vs. hårt förband utan bara ett värde
Menar du att det skulle vara olika vridmoment beroende på materialet i förbandet? Hur går det till i så fall?
 
thomasx skrev:
Menar du att det skulle vara olika vridmoment beroende på materialet i förbandet? Hur går det till i så fall?
Mjukt moment är ju när man t.ex skruvar i trä där maskinen hela tiden går med tungt motstånd.
Hårt moment är när man t.ex skruvar vanliga maskinskruv som dras fast ganska tvärt, saker som chuckens tyngd påverkar det hårda momentet men inte det mjuka.
 
skalman1 skrev:
Mjukt moment är ju när man t.ex skruvar i trä där maskinen hela tiden går med tungt motstånd.
Hårt moment är när man t.ex skruvar vanliga maskinskruv som dras fast ganska tvärt, saker som chuckens tyngd påverkar det hårda momentet men inte det mjuka.
Det låter skumt, finns det tillverkare som specar sina skruvdragare så, som tar in rörelsmängden i chuck m.m. i momentangivelsen? Har du något exempel att referera till, vore intressant att se.
 
thomasx skrev:
Det låter skumt, finns det tillverkare som specar sina skruvdragare så, som tar in rörelsmängden i chuck m.m. i momentangivelsen? Har du något exempel att referera till, vore intressant att se.
Inget skumt med det, vill påstå att det är standard i branschen. Här kan du hitta mer info om hur förbanden skiljer sig: http://194.132.104.144/websites/TOOLS/Products/Attachment.nsf/vLookupPDF/6fa084e8125e057bc12566f9003c8b0b/$FILE/sid9.pdf
 
Jo, jag tycker nog allt att det är lite skumt :O;)

Men så är det, kan jag konstatera.

Faktum är att det mjuka momentet är skruvdragarens vridmoment i egentligen mening, det är det vridmoment motorn klarar att prestera.

Det hårda momentet kan man se ur två perspektiv, dels som att tillverkarna försöker ge en bättre bild av verktyget, eller att man försöker ge en bild av det moment med vilket ett hårt förband kan dras. Oavsett vilket är den hårda siffran högst osäker och mest hypotetisk. Ty, en liten jämförelse, vad är en av de stora fördelarna med en slagskruvdragare, jo, att man inte får ont i handleden efter en massa skruvande där man måste hålla emot skruvdragaren när det börjar bära emot. Applicerat på det "hårda momentet" inser man genast att det blir beroende av hur hårt personen som håller i skruvdragaren håller emot. En stark kille får större moment än en svag kille. Momenten blir också beroende av hur lätt det var att skruva innan det tog stopp, fick maskinen jobba på ett lägre varvtal blir det lägre moment, och då är det antagligen att betrakta som ett mjukt förband, dvs alla hårda förband är bara de där maskinen går på fullt varvtal ända till det tar tvärt stopp. Och det är ju förvisso en ok definition. Men gick det ändå ganska fort spelade i alla fall rörelsemängden in och då hamnar man nånstans mitt emellan, och då börjar siffrorna bli lite skumma, men visst, det står max moment, vilket antagligen är en helt teoretisk siffra vid max fart och en helt fixerad maskin.

I produktionstekniska termer för t.ex. fordonsindustrin m.m. kan jag förstå att detta är av vikt, men där har man helt andra typer av verktyg och kontrollsystem för momendragning av hårda förband med maskiner.

Oj, jag gick visst loss lite på detta. Nåja, mycket ska man höra innan örona trillar av :)
 
thomasx skrev:
...Oj, jag gick visst loss lite på detta. Nåja, mycket ska man höra innan örona trillar av :)
Kolla denna tråden så känner du att du är i gott sällskap ;)
 
bygga_bo skrev:
Kolla denna tråden så känner du att du är i gott sällskap ;)
Sedärja, då hade vi tre definitioner till på vad hård moment är för nåt. Jag sa ju att det var skumt ;)

Jag säger bara: slagskruvdragare, den löser ta mig sjuttsningen allt finfint. Sen jag köpte den har min gamla hederliga skruvdragare fått ett lugnt liv och används nu bara för sånt där jag måste ha chuck. Undrar vad det är för "hårt" moment på den, måste se om det finns angivet.
 
165 Nm för en 1,3kg maskin, inte så illa va? d^_^b
 
Daniel_N skrev:
Nu känner jag mig lite obstinat men.... [länk]

;)
Dewalt? Men vad förväntar du dig :rolleyes: ;)

Min makita har aldrig ens tenderat vika ner sig för något jag satt den på, den drar utan vidare in en 6x120 i stenhårt kärnvirke från 1908 och fort går det. När skallen når träet fortsätter den obehindrat rakt in till chucken tar i och bitsen släpper. Jag har kört fransk träskruv också utan problem.

SLagskruvdragaren har två andra fördelar också, dels får man bättre kraft vid högre hastighet, dvs det går fortare att dra i skruven med bibehållen kraft och dels slipper man hålla emot lika hårt själv med handen/handleden och blir inte trött/inflammerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.