8 859 läst · 35 svar
9k läst
35 svar
Vridmoment för DeWalt XR (18v)?
Jag tror iofs inte att det beror på märket i detta fallet. Jag skulle tro att träslaget som användes vid testet var betydligt hårdare än gamla husstommar. Fransk skruv är ju inte riktigt relevant heller, den är ju generellt betydligt grövre i förhållande till sin längd än essve cutters, som du såg i tråden handlade det med största sannolikhet om att skruven agerade som en momentfjäder.thomasx skrev:Dewalt? Men vad förväntar du dig
Min makita har aldrig ens tenderat vika ner sig för något jag satt den på, den drar utan vidare in en 6x120 i stenhårt kärnvirke från 1908 och fort går det. När skallen når träet fortsätter den obehindrat rakt in till chucken tar i och bitsen släpper. Jag har kört fransk träskruv också utan problem.
SLagskruvdragaren har två andra fördelar också, dels får man bättre kraft vid högre hastighet, dvs det går fortare att dra i skruven med bibehållen kraft och dels slipper man hålla emot lika hårt själv med handen/handleden och blir inte trött/inflammerad.
Jag orkade inte läsa hela tråden, men visst, med ett mycket hårt material och en lång klen skruv kan man få den effekten. En slagskruvdragare har ofta ett ganska lågt faktiskt vridmoment, vilket bidrar till att maskinen blir liten och lätt. Men att dra sådana förband är inget roligt med en vanlig stark skruvdragare heller, eftersom man får stå och hålla emot med stor kraft, man blir snabbt trött i handleden. Bättre då att förborra, eller se till att använda "smorda" skruvar.Daniel_N skrev:Jag tror iofs inte att det beror på märket i detta fallet. Jag skulle tro att träslaget som användes vid testet var betydligt hårdare än gamla husstommar. Fransk skruv är ju inte riktigt relevant heller, den är ju generellt betydligt grövre i förhållande till sin längd än essve cutters, som du såg i tråden handlade det med största sannolikhet om att skruven agerade som en momentfjäder.
Bump för att återgå till ursprungsfrågan: Någon som vet om DeWalt anger vridmoment för hårt eller mjukt förband?
Var å klämde på XR-maskinerna igår och de är verkligen grymt smidiga, jag vill at de ska vara bra...
Var å klämde på XR-maskinerna igår och de är verkligen grymt smidiga, jag vill at de ska vara bra...
Detta ger inte direkt ett definitivt svar, men i alla fall en ide om hur dewalt tänker kring vridmoment
http://www.dewalt.com/featured-articles/power-tools-what-does-torque-rating-really-mean.aspx
Men har dom inte angivit något specifikt får man ju anta att det är det verkliga vridmomentet som angivits, dvs för mjukt förband.
http://www.dewalt.com/featured-articles/power-tools-what-does-torque-rating-really-mean.aspx
Men har dom inte angivit något specifikt får man ju anta att det är det verkliga vridmomentet som angivits, dvs för mjukt förband.
Redigerat:
Toppen, tack. Det gav lite klarthet i alla fall.thomasx skrev:
Det borde onekligen vara mjukt förband som de anger, Dewalts värden ligger väldigt nära vad andra tillverkare anger för mjukt förband på motsvarande verktyg.
Nu håller jag inte koll på momenten på alla maskiner, men jag är jättenöjd med min nya XR 18v 3A.
De lite äldre dewalt (har kört/lånat en hel del av den gamla 18v serien och även serien innan det) och speciellt de äldsta med den gamla batteritekniken kan jag förstå att en del har svårt för, de kändes slöa och konstigt balanserade men XR är faktiskt mysig
Dewalts dåliga rykte är IDAG inte helt befogat.
Sure, de har en del billiga grejer i sortimentet, men de produkterna kanske inte är tänkta för proffs och ska kanske inte kritiseras så hårt.
Har klämt på en massa maskiner och vist, festool är riktigt fina maskiner, men är man ingen snickare/finsnickare eller dylikt så är det inte värt priset, enligt mig då.
De lite äldre dewalt (har kört/lånat en hel del av den gamla 18v serien och även serien innan det) och speciellt de äldsta med den gamla batteritekniken kan jag förstå att en del har svårt för, de kändes slöa och konstigt balanserade men XR är faktiskt mysig
Dewalts dåliga rykte är IDAG inte helt befogat.
Sure, de har en del billiga grejer i sortimentet, men de produkterna kanske inte är tänkta för proffs och ska kanske inte kritiseras så hårt.
Har klämt på en massa maskiner och vist, festool är riktigt fina maskiner, men är man ingen snickare/finsnickare eller dylikt så är det inte värt priset, enligt mig då.
Jag slog till på 14.4-paketet för ett par dagar sedan och är väldigt nöjd än så länge.
Maskinerna är bara marginellt större än mina gamla Milwaukee M12 och känns t.o.m. mindre i handen tack vare ergonomin/balansen. Och så är de klart starkare och snabbare.
Om de håller i längden känns det som en fin comeback från DeWalt.
Maskinerna är bara marginellt större än mina gamla Milwaukee M12 och känns t.o.m. mindre i handen tack vare ergonomin/balansen. Och så är de klart starkare och snabbare.
Om de håller i längden känns det som en fin comeback från DeWalt.
Du magald, håll koll på motorbromsen på din maskin.
Min pajade efter 20 skruvar, den lade sig på permanent och går endast ur ibland vid fullgas men oftast går överbelastningsskyddet i istället och stänger ner motorn.
Skiten åker tillbaka till k-rauta och där kan den stanna.
Min pajade efter 20 skruvar, den lade sig på permanent och går endast ur ibland vid fullgas men oftast går överbelastningsskyddet i istället och stänger ner motorn.
Skiten åker tillbaka till k-rauta och där kan den stanna.
@Skalman: Jaha, där kom det... Fast min motorbroms går bara på när jag kör väldigt låg fart på ettan och problemet verkar uppstå i samband med att jag ändrat moment. Kör man den på full gas och stannar tvärt så klickar det till och släpper... Suck.skalman1 skrev:
Ok, jag visade upp eländet för killarna på Fredells, som alla såg ut som frågetecken när motorbromsen började kicka in. Kom överens om att testa en uppsättning till och den visar sig vara ännu sämre än första paret.
Jag fattar verkligen inte, kan det vara tänkt att motorbromsen ska sätta igång om man kör högt moment på låg växel? Har aldrig sett det tidigare, men det känns orimligt att det ska vara exakt samma fel på två uppsättningar maskiner. Verkar ju knas att man ska vara tvungen att köra låga moment bara för att man ska slira på gasen, eller? Missar jag något?
Jag fattar verkligen inte, kan det vara tänkt att motorbromsen ska sätta igång om man kör högt moment på låg växel? Har aldrig sett det tidigare, men det känns orimligt att det ska vara exakt samma fel på två uppsättningar maskiner. Verkar ju knas att man ska vara tvungen att köra låga moment bara för att man ska slira på gasen, eller? Missar jag något?