I samband med skåningarnas första möbelsnickeriträff (http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/141538-moebelsnickeri-tillsammans-skane.html), en väldigt trevlig händelse för övrigt, kom en diskussion på slutet in på ämnet skruvdragare vs slagskruvdragare. Själv drar jag i princip all skruv vid bygg med slagskruvdragare numera (18V bosch) trots att jag har festool C12. Eftersom alla inte hade erfarenhet av slagskruvdragare så beslöts det om ett test, sida vid sida med en skruvdragare.

Ezcobar (vi var vid tillfället i hans garage) tog fram en bit av det tyngsta och hårdaste tropiska träslag jag någonsin har sett. Tyvärr minns jag inte vad det hette. Ca 40-50mm tjockt vill jag minnas att det var. Därefter tog han fram sin Festool TDK 12 (föregångaren till Festools T12+3, en t-modell på 12V med borstmotor) och en Dewalt 12V slagskruvdragare som jag tyvärr har glömt beteckningen på. Båda var såklart begagnade, men fungerade enligt uppgift som de skulle. Testskruv blev Essve cutters 6x100mm. Ingen förborrning.

Först ut var TDK 12. Den lyckades skruva ner knappt halva skruven, men sen tog det stopp. Batterieriet var inte nyladdat, men det verkade inte var det som var slut, utan maskinen orkade (fullt förståeligt) inte mer.

Sen blev det slagskruvdragarens tur att ge sig på samma skruv (alltså halvt nedskruvad). Mot all förmodan så lyckades den inte rubba skruven det minsta. Absolut ingenting, trots flera försök. Och den lyckades inte heller skruva ur skruven. Extremt märkligt enligt min uppfattning.

Vi tog då en ny skruv och lät slagskruvdragaren testa med den. Resultatet blev ungefär samma som för TDK:n, ca halvvägs ner. Eftersom jag var nyfiken så föreslog jag då att vi testar ezcobars Festool C12 (föregångaren till Li12, en 12V skruvdragare med borstlös motor, i specarna aningen svagare än TDK 12. En maskin som av många (framförallt de som inte har testat den) anser är lite för klen, och mest är bra till inomhusjobb). Någon menar då att det inte är lönt, maskinen är ju inte riktigt gjord för sådana uppgifter. Men vi testar ändå. Den drar en ny skruv, förvisso på låg hastighet, i botten. Fler tappade hakor. Därefter testar vi att skruva ner de två skruvarna som stod kvar efter försöka från TDK12 och DW slagskruvdragaren. Reslutatet blev att C12an drog av båda skruvarna, 6mm skruv gick alltså rakt av, 2 gånger!

Det hela kändes naturligtvis väldigt märkligt. Min erfarenheter är att en slagskruvdragare är flera gånger starkare än en skruvdragare i samma storlek. Slagskruvdragare testades därför med samma (var det väl?) skruv i en fururegel, och där fungerade den som vanligt, batteriet var inte slut.

Trots detta kunde jag inte riktigt greppa utgången av vårt test. Att C12an, tack vare sin bortslösa motor och därigenom höga vridmoment även vid låga varvtal kunde slå TDK12:an förvånade mig inte så mycket. Men att den ens skulle ha en chans emot en slagskruvdragare är för mig helt obegripligt. Jag valde att tro på att allt trots allt handlade om urladdade batterier. Ett par dagar senare gjorde Ezcobar dock om testet, med nyladdade batterier. Med samma resultat, C12an var klart bäst på att dra skruv igenom ett så hårt material.

Min teori nu är att slagskruvdragaren inte är i form. Det motsägs dock av att den fungerade fint i fur, och att Ezcobar använder den mycket utan problem.

Vad har ni för tankar kring vårt test? Ni kan lita på att det kommer att skruvas med fler skruvdragare och slagskruvdragare i samma brädbit vid nästa skåneträff...

EDIT: Jag ser nu att det finns bilder på skruvarna i tråden som jag länkat till överst i detta inlägg.
 
Redigerat:
Jag håller med Daniel_N att jag inte trodde det var möjligt att C12 skulle vara starkare än dewalt slagskruvdragaren men det visade sig vara sant.

Om någon har en ny eller hyfsat ny slagskruvdragare som har lust att prova för att se om min inte är helt frisk så är ni välkommna hem till mig och mitt tunga, hårda tropiska träslag för ett testd^_^b
 
Ser två alternativ. 1 DeWalten är kass. eftersom C12an har runt uppåt 30 Nm medans dewalten har över 100 Nm.

Men jag spånar på ett annat alternativ. Vi tar ett hårt träslag, lite olika maskiner, lite olika förutsättningar. I detta drar vi en mjuk skruv. Vad händer när det tar emot? skruven vrider sig och fjädrar sedan tillbaka.
Jag tror att anledningen till att C12 klarade att dra i skruven beror just på att den har rätt vrid utan slag. Slagskruvdragaren får enbart in kraften i skruven som agerar som en fjäder. Vilket medför att den går tillbaka mellan varje slag.

Gör om testet i ex ek eller något annat mjukare träslag så kommer resultatet bli något helt annat
 
frohike skrev:
Ser två alternativ. 1 DeWalten är kass. eftersom C12an har runt uppåt 30 Nm medans dewalten har över 100 Nm.

Men jag spånar på ett annat alternativ. Vi tar ett hårt träslag, lite olika maskiner, lite olika förutsättningar. I detta drar vi en mjuk skruv. Vad händer när det tar emot? skruven vrider sig och fjädrar sedan tillbaka.
Jag tror att anledningen till att C12 klarade att dra i skruven beror just på att den har rätt vrid utan slag. Slagskruvdragaren får enbart in kraften i skruven som agerar som en fjäder. Vilket medför att den går tillbaka mellan varje slag.

Gör om testet i ex ek eller något annat mjukare träslag så kommer resultatet bli något helt annat
En mycket intressant tanke! Jag har inte alls tänkt i de banorna, men det låter inte alls omöjligt när du säger det. Jag har dock alltid uppfattat slagskruvdragare som extremt mycket starkare än skruvdragare (vilket ju är rimligt) - men så har jag å andra sidan aldrig dragit skruv i så hårt material heller.
 
Ett sätt att tästa frohikes teori i det superhårda regnskogsträdet är väl att försöka dra i stöddigare skruvar. Jag tänker mig franska träskruvar, möjligen med viss förborrning.
 
Onekligen intressant test, och med ett skumt resultat. Om man vill testa skruvdragarna på ett annat sätt kanske man skulle ta en fastsatt bult och dra fast en mutter med t.ex. skruvdragare A, och se om den går att lossa med skruvdragare B? Och sedan kanske byta, dra fast med A och försöka lossa med B för att dubbelkolla. Borde ju krävas precis samma moment för att lossa som att dra åt?

Det borde iaf ge ett mer hållbart test av kraften mellan maskinerna. Chansen att en rejäl bult och mutter vrider sig är väl betydligt mindre än en skruv.

Dock så kommer man ju ifrån syftet lite kanske, då man främst drar just skruv i trä med skruvdragaren, och inte bult och muttar, inte jag iaf. Hjälper ju inte om slagskruvaren är bättre på att dra bult men sämre på skruv när det lik förbannat bara är skruv man ska dra :p

Ser fram emot test med ytterligare slagskruvare, och kanske någon annan skruv?
 
Jag tror också att skruven "fjädrade" när slagdragaren användes, märks i jobbet när man ska lossa en lång skruv som håller ihop t.ex en generator.

Slagskruvdragaren (80nm) får inte loss den, trots att man sedan kan lossa den med en vanlig skruvmejsel.
 
Riktigt intressant!

hade en liknande upplevelse i helgen när jag skulle sätta upp ett entre-tak.
Pga diverse orsaker så är var det 130mm icke bärande material (puts, stödplyfa, frigolit, hålrum,) innan plankväggen fanns långt där inne.

Trots att jag hade förborrat med 6mm så orkade inte slagskruvdragaren att dra in 10x200mm Franska skruvar. Har aldrig varit ett problem tidigare med kortare franska skruvar o då även utan förborrning.,
 
Det finns ju momentförlängare man sätter på en vanlig mutterpuffra när man drar bilfälgar för att inte dra dem för hårt. Det kan ju tänkas att skruven blir denna momentförlängare i ovanstående fall.

Men det visar ju egentligen att moment kan mätas på olika sätt! Mest moment vinner inte alltid :)
 
Jag håller med om att detta låter mycket märkligt. Men jag håller på frohikes teori, jag tycker det låter mycket rimligt att det skulle vara på det viset. Slagskruvdragaren ger ju det höga momentet bara under ett kort ögonblick och det finns möjlighet för skruven att fjädra tillbaka mellan slagen.

Som v-g säger så finns det ju momentstavar som utnyttjar just denna effekt.

För visst är det så att slagskruvdragare ÄR bäst.;)
 
Det vore ju kul att testa vad som händer med en mutterknack, Makita har ju sin batteridrivna variant på 440Nm. Om det inte går med den så borde det väl anses bevisat att det är skruven som vrider sig mellan slagen.
 
mrVoodoo skrev:
Onekligen intressant test, och med ett skumt resultat. Om man vill testa skruvdragarna på ett annat sätt kanske man skulle ta en fastsatt bult och dra fast en mutter med t.ex. skruvdragare A, och se om den går att lossa med skruvdragare B? Och sedan kanske byta, dra fast med A och försöka lossa med B för att dubbelkolla. Borde ju krävas precis samma moment för att lossa som att dra åt?
Går alltid åt ett högre moment för att dra fast en skruv/bult/mutter än för att lossa densamma, men om man gör som dig och låter bägge göra båda delarna så får man ändå rättvist resultat :)

Jag blev sugen på att testa mina makitor, BHF451 slagborr på 80Nm mot BTD140 slagskruvdragare på 145Nm.. Får leta reda på en hård träbit och grov skruv först bara !
 
Mycket intressant diskussion! :)

Min gissning är att slaget på de små sötnosarna är ganska begränsad vilket får till följd att tillräckligt med kraft inte överförs till skruven för att få den att vrida sig. Det vill säga, slaglängden måste vara lång nog för att övervinna skruvens elastiska egenskap. Med långa skruvar ökar skruvens elastiska egenskap och då behövs ett längre slag för att övervinna och vice versa.

Mina 25 cent.
 
Frågan vi alla ställer oss nu är: Vad händer om man kyler skruvarna? :p
 
Danne78 skrev:
Frågan vi alla ställer oss nu är: Vad händer om man kyler skruvarna? :p
Resultat: Infoga valfritt ord av mindre trevliga slag före ordet skitskruv :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.