Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
 
  • Gilla
  • Ledsen
redep och 6 till
  • Laddar…
Newgirl84 Lin Silvander skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog… har denna låst huset och vägrar svara. Jag behöver komma in och leta papper. Jag vill se om jag hittar info om hur min mamma vill begravas mm. Han vägrar mig tillträde. Huset har mycket stort värde…jag vet inte om det finns baktankar. Men min mamma köpte det på 70 talet redan så det finns ingen samborätt. De är inte gifta. Jag har inte lyckats hitta testamente. Det finns inget avtal dem mellan vad jag vet. Kan jag byta lås? Den inneboende har egentligen en egen lägenhet som han är skriven på. Jag befarar att han håller på att länsa boet. Tips?

Polisanmäla?

Jag har kontaktat en jurist men de hade inte tid förrens om en vecka.
Hej! Du har ett PM.
 
  • Arg
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej! Du har ett PM.
Tack för tips!
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Då det är ett forum är ju halva meningen att man har en öppen diskussion och inte flyttar till PM :(
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Chr3 och 60 till
  • Laddar…
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
 
  • Gilla
  • Haha
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Då det är ett forum är ju halva meningen att man har en öppen diskussion och inte flyttar till PM :(
Det är okej tycker jag. Alla tips tas gärna emot. Du får gärna ge input.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Newgirl84 Lin Silvander skrev:
Det är okej tycker jag. Alla tips tas gärna emot. Du får gärna ge input.
Det är nte OK för alla andra som är nyfikna ;)
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 25 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?
Jo, rätten till huset förutsätter att man köpt det för gemensamt bruk. Det var typ jag menade. Det är ingen ”sambo” mer att min mamma var snäll och lät honom bo där….

Han har en egen lägenhet
 
  • Gilla
Bådablir9 och 8 till
  • Laddar…
Du hade ingen "bra kontakt". Men du är så snabb att vilja vräka mannen hon ändå valt att leva med.

Nu kanske jag är dömande men.... Du kanske ska andas och respektera att ni är två parter i detta och den ena uppenbarligen är den som levt med din mor.

Han kanske känner att du klampar in i hans liv och "skiter i hans sorg" över att hans partner dött och ska vräka honom.

Mitt råd är att vänta till nästa vecka och juristen.

Men du får gärna berätta vad för andra tips du får. Att byta lås kommer inte gynna dig mer än ett kort tag.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Kanotisten och 19 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Och bara för att man köpt nått på 70-talet är väl inte samborätten "borta"?

Att bryta sig in och byta lås är ingen bra lösning då personen bor där lagligt.
Det är tråkigt att det är problem men bästa vägen är nog att låta det ta den tid det tar och gå via jurist.
Vad grundar du det på? Att han bor där lagligt…
Appendix Appendix skrev:
Du hade ingen "bra kontakt". Men du är så snabb att vilja vräka mannen hon ändå valt att leva med.

Nu kanske jag är dömande men.... Du kanske ska andas och respektera att ni är två parter i detta och den ena uppenbarligen är den som levt med din mor.

Han kanske känner att du klampar in i hans liv och "skiter i hans sorg" över att hans partner dött och ska vräka honom.
Det har gått en tid och jag börjar få problem. Kan inte deklarera pga att jag inte kommer inte huset för att hitta underlag (Skatteverket är missnöjda), och ffa så vill jag leta efter info hur min mamma vill begravas. Det skall ske inom en månad.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Du hade ingen "bra kontakt". Men du är så snabb att vilja vräka mannen hon ändå valt att leva med.

Nu kanske jag är dömande men.... Du kanske ska andas och respektera att ni är två parter i detta och den ena uppenbarligen är den som levt med din mor.

Han kanske känner att du klampar in i hans liv och "skiter i hans sorg" över att hans partner dött och ska vräka honom.

Mitt råd är att vänta till nästa vecka och juristen.

Men du får gärna berätta vad för andra tips du får. Att byta lås kommer inte gynna dig mer än ett kort tag.
Du missförstår. De hade inte någon relation på det sättet. Han fick bara bo där som vän. Jag är i chock att han låser och vägrar prata. Jag måste ju sköta saker…räkningar, deklaration, städa? Begravning…

Pga att jag vägras tillträde så fick jag ansöka om sen deklaration. Jag tror mig veta var min mamma har info om hur hon vill begravas…det ska ske inom en månad (halva har gått nu..). Min sorg är nog minst lika stor. Men jag måste ta hand om saker. Vill ju ge min mamma en värdig begravning som hon ville tex.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 22 till
  • Laddar…
Jurister växer som träd. Bara att ringa till nästa och rådfråga.
 
  • Gilla
Ett2tre och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jurister växer som träd. Bara att ringa till nästa och rådfråga.
Ja, det var en bra idé! Hade inte i min vildaste fantasi förställt mig dessa typer av problem ….
 
  • Gilla
Kortealboga och 1 till
  • Laddar…
Gå med i Villaägarnas riksförbund och kolla om någon av deras jurister har tid eller kan rekommendera rätt sorts lämplig juristbyrå! https://www.villaagarna.se/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gå med i Villaägarnas riksförbund och kolla om någon av deras jurister har tid eller kan rekommendera rätt sorts lämplig juristbyrå!
Ja, det finns massor om man googlar. Jag har redan spillt två veckor på chock och sorg och nu känner jag en viss tidspress för deklarationen och begravning.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.