Walle85
Min VP (IVT Greenline HT plus e9) har de senaste dagarna börjat larma om pressostat hög.
Vi kör nu på sommaren endast uppvärmning av varmvatten.

Det som är konstigt är att vi har ett önskat värde på 50 grader på varmvatten och kör en varmvattenspets var 14 dag, men den startar om och om igen så fort jag kvitterar larmet (nedräkning på 300 sekunder) trots att vi redan har över 50 grader på varmvattnet. Varje ny körning avbryts av larm om pressostat hög
Om jag inte kvitterar larmet så slutar den köra med följd av att varmvattnet sakta sjunker ner till rumstemperatur efter någon dag.

Så hur kommer jag i fas igen, fattar inte varför den envisas med att starta så fort jag kvitterar larmet trots att den själv visar via tempgivare att varmvattnet har den temperatur vi önskar.

Har för övrigt luftat via ventil på vattentanken och tömt smutsfiltret. Det fanns knappt något smuts i filtret sedan förra rengöringen i slutet av förra sommaren.

Så här ser det ut, steg för steg efter att man kvitterat larmet.

Kontrollpanel för varmvattenberedare, digitalt displaymeddelande, on/off-knapp, ikoner, instruktioner på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för temperaturinställning med ikoner, knappar och en belyst skärm på en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel med knappar, indikatorlampor och LCD-skärm som visar larm för högt tryck och datum, tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel för enhet, temperaturinställning, knappar, på/av-indikator, lila display, text på svenska, modern teknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel, temperaturavläsning, knappar, ikoner, driftpåslagning, värmebärare, digital display, Svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrenhet med temperaturvisning, knappar och ikoner för dusch eller värmare, påslagen med grön lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delta på ut och in temp skvallrar ju om dåligt flöde, men är egentligen inte så konstigt tänker jag då den kör igång om och om igen med följd att temperaturen blir högre och högre då pumpen endast kör när kompressorn arbetar. Men utesluter väll egentligen inte att cirkulationspumpen kanske bör bytas. Men tycker inte att det helt skulle förklara varför den envisas med att köra trots att temperaturen redan är uppnådd.

Någon som har några idéer?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Min VP (IVT Greenline HT plus e9) har de senaste dagarna börjat larma om pressostat hög.
Vi kör nu på sommaren endast uppvärmning av varmvatten.

Det som är konstigt är att vi har ett önskat värde på 50 grader på varmvatten och kör en varmvattenspets var 14 dag, men den startar om och om igen så fort jag kvitterar larmet (nedräkning på 300 sekunder) trots att vi redan har över 50 grader på varmvattnet. Varje ny körning avbryts av larm om pressostat hög
Om jag inte kvitterar larmet så slutar den köra med följd av att varmvattnet sakta sjunker ner till rumstemperatur efter någon dag.

Så hur kommer jag i fas igen, fattar inte varför den envisas med att starta så fort jag kvitterar larmet trots att den själv visar via tempgivare att varmvattnet har den temperatur vi önskar.

Har för övrigt luftat via ventil på vattentanken och tömt smutsfiltret. Det fanns knappt något smuts i filtret sedan förra rengöringen i slutet av förra sommaren.

Så här ser det ut, steg för steg efter att man kvitterat larmet.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Delta på ut och in temp skvallrar ju om dåligt flöde, men är egentligen inte så konstigt tänker jag då den kör igång om och om igen med följd att temperaturen blir högre och högre då pumpen endast kör när kompressorn arbetar. Men utesluter väll egentligen inte att cirkulationspumpen kanske bör bytas. Men tycker inte att det helt skulle förklara varför den envisas med att köra trots att temperaturen redan är uppnådd.

Någon som har några idéer?
Misstänkt att cirkulationspumpen står still.
 
Kan det vara fel på någon temperaturgivare? En givare högt upp i tanken kan vara den som visar vattentemperaturen medans en helt annan givare längre ner i tanken är den som styr värmepumpen. GT3:1, GT3:2, GT3:3.
 
Walle85
J Josth skrev:
Kan det vara fel på någon temperaturgivare? En givare högt upp i tanken kan vara den som visar vattentemperaturen medans en helt annan givare längre ner i tanken är den som styr värmepumpen. GT3:1, GT3:2, GT3:3.
Måste dubbelkolla det, men tror bara att jag har en givare för varmvattnet.
 
Walle85
V växelventil skrev:
Misstänkt att cirkulationspumpen står still.
Den vibrerar och surrar lätt när man kopplar den direkt till egen 230V matning. Men kan såklart vara paj inuti, eller ha tappat lite flås, gissar att den är ganska gammal om inte helt original. VP är ju närmare 20 år gammal.

Har sedan vi köpte huset för ca 1½ år sedan rensat ur slangen mellan cirkulationspump och värmeväxlaren, pga igensatt (högt värmebärardelta). Och i samma veva spolat ur hela systemet tills det bara kom klart och fint vatten.

Som ni kan se på bilderna så fanns det ett halvt grustag i slangen ...

Sopskyffel med skräp nära slang, utomhus på stenplattor vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskho med vattenkran, smuts, svamp och tvål. Verkar ha använts för cykelrengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanisk utrustning med rör, mätningsinstrument och kablar, möjligtvis en del av ett värmesystem eller panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
V växelventil skrev:
Misstänkt att cirkulationspumpen står still.
Finns det någon billig cirkulationspump man kan ersätta med? Eller måste man köpa original och i så fall vart hittar man en sådan till bra pris?
 
Duger med vad som helst, den som sitter där har 3 lägen för fart och det är vad som behövs. Finns på billiga varuhusen. Det som är viktigt är bygglängden 130 eller 180 mm, ser ut som 130 mm, man mäter på den del som sitter under sexkanten på foto 3 och lika på andra sidan pumpen. Sätter man tumstocken så den tangerar mitten på muttern så syns det tydligt vad måttet är.

EDit JS är svindyra dyger med annat än orginal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
J Josth skrev:
T.ex. JS Energi har reservdelar till din modell: [länk] Du behöver kolla upp om det är snabbkontakter på cirkulationspumpen eller om den ska anslutningskabel.
Tack för info, ska ta en titt.
 
Walle85
J jonaserik skrev:
Duger med vad som helst, den som sitter där har 3 lägen för fart och det är vad som behövs. Finns på billiga varuhusen. Det som är viktigt är bygglängden 130 eller 180 mm, ser ut som 130 mm, man mäter på den del som sitter under sexkanten på foto 3 och lika på andra sidan pumpen. Sätter man tumstocken så den tangerar mitten på muttern så syns det tydligt vad måttet är.

EDit JS är svindyra dyger med annat än orginal.
Behöver man tänka på något kring hur mycket flöde/tryck den har, ska väll klara att dra runt genom elementen som finns samt fram till fördelsrskåpet för golvvärmen?
 
De där slangarna brukar släppa material så jag tror all skit är från dem.
Pumpen kan du ju skruva isär och kolla så pumphjulet ser ok ut.
Brukar vara 4 insekts.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
Vad betyder 25/7-50/SC, dvs. vad står de olika siffrorna för, någon som har koll?
 
Walle85
E Emanuel01 skrev:
De där slangarna brukar släppa material så jag tror all skit är från dem.
Pumpen kan du ju skruva isär och kolla så pumphjulet ser ok ut.
Brukar vara 4 insekts.
Slangen mellan pumpen och värmeväxlaren hade vad såg ut som en spiral inuti, denna var full med skit, typ 0 flöde igenom den innan jag gjorde rent den. Slangen mellan värmeväxlaren och elpatronen hade ingen spiral samt kändes ren och fin, hade bra flöde.
Tycker att det verkar konstigt att det ska vara olika och varför fortsätter IVT med dessa spiralslangar om de alltid sätts igen. Finns det någon fördel med denna typ av slang?
 
Hade samma vp som dig förut och har jobbat endel med dem. Slangarna är ett klassiskt problem. Sen om du lossar cirkpumpen från pumphuset kan du köra den i service läge. Om du bromsar pumpen lite med handen och pumphjulet inte slirar så kan jag garantera att det är slangarna, främst den nedre som har alldeles för skarp böj.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Slangen mellan pumpen och värmeväxlaren hade vad såg ut som en spiral inuti, denna var full med skit, typ 0 flöde igenom den innan jag gjorde rent den. Slangen mellan värmeväxlaren och elpatronen hade ingen spiral samt kändes ren och fin, hade bra flöde.
Tycker att det verkar konstigt att det ska vara olika och varför fortsätter IVT med dessa spiralslangar om de alltid sätts igen. Finns det någon fördel med denna typ av slang?
De ska ju var slätt så då har den gått sönder.
I de nya slangarna har de bytt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.