I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
 
  • Gilla
  • Ledsen
in-ka och 27 till
  • Laddar…
Vet inte om Ebba var den mest kvalificerade att bli energiminister men det är dags för henne att sätta stopp för detta ✊
 
  • Gilla
  • Haha
Skåne2020 och 12 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
Kan vi byta?, vi fick betala 877kr för 388kwh med E.ON för elnätet med 16A.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
808 kronor för 305 kWh.
Elräkning, totalt 808 kronor, inklusive elnätsabonnemang, elöverföring och energiskatt för 305 kWh med autogirobetalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dodgen66 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
808 kronor för 305 kWh.
[bild]
Vi med E.ON syd när andra klagar

Rookie Numbers GIFs | Tenor
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Klaugust och 17 till
  • Laddar…
E.On är ju ett tyskt bolag (som köpte upp gamla Sydkraft) och Sverige är en pyttemarknad för dem - de är mest intresserade av att föra ner svensk el till Tyskland.
 
  • Gilla
  • Arg
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Oj du betalde 2,12kr per kw till till EON
 
L Lassse skrev:
Oj du betalde 2,12kr per kw till till EON
Jo, men worst case om jag köpt bara 1 kWh hade blivit 557 kronor/kWh i överföringskostnad!😆
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N
Manganbangan Manganbangan skrev:
Vet inte om Ebba var den mest kvalificerade att bli energiminister men det är dags för henne att sätta stopp för detta ✊
Nej det var skillnad när pratmakarna Ygeman och Farmanbar innehade ämbetet! Då hände det grejor på området elnätsavgifter! :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Mr.Hammer och 19 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att det är ganska meningslöst med låga elpriser på sommaren när huset förbrukar minimalt med el?
Det lär ju knappast påverkar snittpriset per inköpt kWh på årsbasis speciellt mycket till det bättre när priserna skenar vintertid.
 
  • Gilla
Skåne2020 och 9 till
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
808 kronor för 305 kWh.
[bild]
Du kan ju alltid glädja dig åt att från den 1/8 är det ännu dyrare!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
de är mest intresserade av att föra ner svensk el till Tyskland
Det där är väl nåt du hittat på…🤔
 
  • Gilla
Jens00 och 1 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
Det har ju inget med E-on egentligen att göra, utan det är ju tyvärr så oavsett elnätsleverantör. :/
Och det i sin tur beror mkt på den volatila elproduktionen (mkt vind och sol) samt den export vi har i Sverige där överföringen kostar och pengarna måste tas ut någonstans.
 
  • Gilla
  • Haha
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bara jag som tycker att det är ganska meningslöst med låga elpriser på sommaren när huset förbrukar minimalt med el?
Det lär ju knappast påverkar snittpriset per inköpt kWh på årsbasis speciellt mycket till det bättre när priserna skenar vintertid.
Med billig el kan du ju värma upp det till 60 grader för att kompensera att det blir kallt i vinter. I snitt så har du ju bra temperatur då...
 
  • Haha
  • Gilla
Peter Gräntz och 9 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bara jag som tycker att det är ganska meningslöst med låga elpriser på sommaren när huset förbrukar minimalt med el?
Det lär ju knappast påverkar snittpriset per inköpt kWh på årsbasis speciellt mycket till det bättre när priserna skenar vintertid.
Nätavgiften är samma året om, och det är de höga priserna hos nätägaren EON som TS klagar på.
 
  • Gilla
Pants och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.