Redaktionen Redaktionen skrev:
......samtidigt innebär det att husägare som betalat in skatten kan begära tillbaka pengarna och därmed låna gratis från staten
Ni kanske i artikeln skulle skrivit att det finns en tidsgräns på denna övning.
 
K Kane skrev:
Ni kanske i artikeln skulle skrivit att det finns en tidsgräns på denna övning.
Upplys oss gärna, jag tänkte att det borde justeras vid nästa deklaration eller året efter?
 
Tidsgräns på 5 år

Man behöver korrigera gamla deklarationer och begära uppskov för de åren.
Man kommer betala uppskovsränta på de föregående åren (motsv 3% ränta). man kommer även behöva betala ränta för den skatt man skulle betalat in de tidigare åren

EFTER den övningen så är det framöver gratis med uppskov från och med årsskiftet 20/21.

Så det här är något som kommer från kränkta södermalmsjournalister i hyresrätt som tycker att det här är hemskt dåligt.

Absolut inget kryphål utan svenska skattesystemet fungerar så.

Clickbait.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
G
Bor söder om Stockholm sedan 28 år i egen villa. Köptes dyrt (med den tidens löner, låneränta osv) och huset var i väldigt dåligt skick. Har under åren lyft skicket.
Nu kan jag alltså flytta till norra Stockholm till en annan villa i samma prisklass och får därmed ett nollränte lån hos staten på ca 1500000 (hamnar i skuld)? Hur mycket lån blir det om jag i stället bott i hyresrätt på Söder under denna tid och nu bytt till hyresrätt på tex Norrmalm?
 
Kanske vore något, vi betalade in all reavinst när vi flyttade för drygt tre år sen och har nu lite problem med kassaflödet för önskad renovering (kan dock lösas på annat sätt - typ vänta ett år).
 
G OMathson skrev:
Bor söder om Stockholm sedan 28 år i egen villa. Köptes dyrt (med den tidens löner, låneränta osv) och huset var i väldigt dåligt skick. Har under åren lyft skicket.
Nu kan jag alltså flytta till norra Stockholm till en annan villa i samma prisklass och får därmed ett nollränte lån hos staten på ca 1500000 (hamnar i skuld)? Hur mycket lån blir det om jag i stället bott i hyresrätt på Söder under denna tid och nu bytt till hyresrätt på tex Norrmalm?
För att inte nämna den vinst du gjort på boendet på 7 miljoner. Det kanske hyresgästen är mer avundsjuk på.
 
Man kan begära rättning inom 5 år. Fungerar utmärkt.
 
Redigerat:
S Sackaros skrev:
Kanske vore något, vi betalade in all reavinst när vi flyttade för drygt tre år sen och har nu lite problem med kassaflödet för önskad renovering (kan dock lösas på annat sätt - typ vänta ett år).
Nu har du ju chansen att få tillbaka den (dvs låna mot nollränta).
 
K Kane skrev:
Nu har du ju chansen att få tillbaka den (dvs låna mot nollränta).
Precis. Verkar smartare än att dra ner på amortering för att renovera.
 
S Sackaros skrev:
Precis. Verkar smartare än att dra ner på amortering för att renovera.
Och inte ens kreditupplysning krävs.....
 
K Kane skrev:
Och inte ens kreditupplysning krävs.....
Helt sjukt! Snacka om att stimulera ekonomin i smyg.
 
Det roliga är att när vi flyttade begärde vi rättning från tidigare flytt och betalade in allt för att spara några kronor i ränta... Nu kommer vi förmodligen att backa igen och stoppa pengarna i renovering eller på banken beroende på hur diskussionerna går hemma. Inte kommer de ligga kvar hos skatteverket i alla fall - det är självklart.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Hur länge kan man få uppskov på vinstskatten då?
Om det nu är riktigt många år eller livet ut så kan jag och en hel del andra plötsligt börja flytta till andra lika dyra hus i samma stad.
Närmare nya jobb etc.

Stämmer detta så vore det en dröm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.