BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl se till att gå med förlust i stället för en blygsam vinst.
[länk]
Spelar ingen roll då skatten ska betalas. Den enda vitsen är om det går så dåligt att man inte kan betala bolagsskatten det året men då kanske man ska sluta vara företagare.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spelar ingen roll då skatten ska betalas. Den enda vitsen är om det går så dåligt att man inte kan betala bolagsskatten det året men då kanske man ska sluta vara företagare.
Det är helt normalt att småföretagare vissa år går med förlust och tar igen det andra år vilket gör att periodiseringsfonder är bra för vissa företag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är helt normalt att småföretagare vissa år går med förlust och tar igen det andra år vilket gör att periodiseringsfonder är bra för vissa företag.
Allså du måste ju betala skatten när du löser ut den så löser ju inget förutom dålig likviditet möjligen. Jag pratar om att ett år är för kort horisont för att satsa. Det löser inte periodseringsfonden öht
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allså du måste ju betala skatten när du löser ut den så löser ju inget förutom dålig likviditet möjligen. Jag pratar om att ett år är för kort horisont för att satsa. Det löser inte periodseringsfonden öht
Kan du tänka dig ett företag med stora variationer mellan åren, t.ex. musiker som ger ut album med några års mellanrum?
Det är viktigt att kunna jämna ut mellan åren för att hela tiden t.ex. kunna hyra en musikstudio.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du tänka dig ett företag med stora variationer mellan åren, t.ex. musiker som ger ut album med några års mellanrum?
Det är viktigt att kunna jämna ut mellan åren för att hela tiden t.ex. kunna hyra en musikstudio.
eller ännu bättre skjuta upp bolagsskatten så du kan hyra studion på förra årets vinst
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Jo skattesystemet i Estland vore fint men int fan vill de bo där, möjligtvis ha brevlådeföretag där.
Estländsk sjukvård o skola jo tjena
kortis har som vanligt sina politiskt färgade glasögon på sig.
I den senaste PISA-undersökningen 2018, kom Estland på första plats i hela världen när det gäller skolresultat, Sverige kom på 11:e plats, och Sverige har ju fuskat genom att exkludera en hel del barn födda utomlands, det har inte Estland gjort...
https://www.ekonomifakta.se/fakta/utbildning-och-forskning/provresultat/resultat-pisa/

För sjukvården har @AndersMalmgren redovisat en undersökning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
eller ännu bättre skjuta upp bolagsskatten så du kan hyra studion på förra årets vinst
Är inte det just vad periodiseringsfonderna gör i praktiken?
Nu var det länge sen det var aktuellt för mig så jag kan minnas fel men det var lite så jag tolkade Skatteverket som jag länkade till.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det just vad periodiseringsfonderna gör i praktiken?
Nu var det länge sen det var aktuellt för mig så jag kan minnas fel men det var lite så jag tolkade Skatteverket som jag länkade till.
Nej, när du återinför den så måste du skatta direkt. Du kan allså inte öronmärka pengar för nästa år som ska användas i verksamheten utan du måste skatta på dem. Andra länder har mycket större horisont än ett år. Ända anledningen vi har såhär är ju för att svarta hålet ska få sitt.
 
BirgitS
P Peter787 skrev:
För sjukvården har @AndersMalmgren redovisat en undersökning.
Och den svalde du med hull och hår fast det var en undersökning extremt långt från all sorts forskningspraxis?
P Peter787 skrev:
I den senaste PISA-undersökningen 2018, kom Estland på första plats i hela världen när det gäller skolresultat, Sverige kom på 11:e plats, och Sverige har ju fuskat genom att exkludera en hel del barn födda utomlands, det har inte Estland gjort..
Och hur många skolbarn kom till Estland under 2015?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, när du återinför den så måste du skatta direkt.
Men om det året går med förlust trots återförandet av periodiseringsfonden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men om det året går med förlust trots återförandet av periodiseringsfonden?
Då får du skatteverket på dig för att du inte kunde betala bolagsskatten
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då får du skatteverket på dig för att du inte kunde betala bolagsskatten
När en periodiseringsfond återförs ökar den skattepliktiga intäkten (eller minskar förlusten) med det återförda beloppet. Det kan därför vara lämpligt att återföra delar eller hela periodiseringsfonden under ett år då bolaget ger underskott, eftersom det då inte blir någon skatt när periodiseringsfonden löses upp.
https://www.bjornlunden.se/aktiebolag/periodiseringsfond-i-aktiebolag__472
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, när du återinför den så måste du skatta direkt. Du kan allså inte öronmärka pengar för nästa år som ska användas i verksamheten utan du måste skatta på dem. Andra länder har mycket större horisont än ett år. Ända anledningen vi har såhär är ju för att svarta hålet ska få sitt.
Periodiseringsfonden kan väl bara 'leva' 6 år, så typiskt har man 6 separata rullande fonder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och den svalde du med hull och hår fast det var en undersökning extremt långt från all sorts forskningspraxis?

Och hur många skolbarn kom till Estland under 2015?
2015???

PISA-undersökningen görs vart femte år, senast var 2018, så för år 2015 finns det ingen PISA-rapport för.
Rapporten för 2023 kommer i december.

PISA är nog den mest vetenskapliga undersökningen av inlärningsresultaten i olika länder, även om ett antal länder försöker fuska sig till bättre resultat genom att exkludera vissa grupper av elever.
Sverige exkluderade drygt 11% av alla elever i rapporten för 2018, maximalt tillåten del ett land får exkludera är 5%, så Sverige placerar sig i verkligheten mycket lägre än plats 11, som är det officiella resultatet.
Dessa undantag ska redovisas och finns i rapporten.
Sverige har det högsta antal exkluderade elever av ALLA länder.

Det är så illa på tekniska högskolor idag att man får ha introduktionskurser i gymnasiematematik, för eleverna har inte de basala kunskaperna för att tillgodogöra sig utbildningen.
Det behövs inte i Estland.

Sen kan man lägga till haverad brottsbekämpning, enorma vårdköer, extremt låga, och sjunkande, allmänna pensioner.

Denna diskussion handlar igentligen om vad vi får för skatten vi betalar.
Om man i Estland har nästan en tredjedel så hög marginalskatt, ungefär samma arbetsgivarskatt, i praktiken mycket lägre vinstskatt för företag, så måste något vara väldigt fel i Sverige.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.