K kortis skrev:
Jo skattesystemet i Estland vore fint men int fan vill de bo där, möjligtvis ha brevlådeföretag där.
Estländsk sjukvård o skola jo tjena
Estland har ett Health Care Index på 76 och ligger på 13 plats i världen. Sverige har ett index på 68 och ligger på plats 33
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Estland har ett Health Care Index på 76 och ligger på 13 plats i världen. Sverige har ett index på 68 och ligger på plats 33
Enligt vilket index?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Och du tror på allvar att det blir en bra ranking av att fråga de som besöker en viss webbplats?

About Health Care Indices At This Website​


The data in this section is derived from surveys conducted by visitors to our website. Questions in these surveys are designed to be similar to many scientific and government surveys.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tror på allvar att det blir en bra ranking av att fråga de som besöker en viss webbplats?
Jag tror Anders gillar det där med alternativa fakta...
 
  • Gilla
kortis och 5 till
  • Laddar…
Man bör ju komma ihåg befolkningsmängden också. Estland har 1 319 133.
 
Fairlane
M MiWi skrev:
Räknade på min fars hus som han byggde i mitten av 60-talet men mestadels egen arbetsinsats. Då detta såldes i år så motsvarade det en årlig tllväxtränta på ca 3,8%. sedan var låneräntan långt över 7% stora tider, inflation, samt att man betalat fastighetsskatt genom åren. Ingen lysande affär. Sedan beskattas den fiktiva vinsten vid försäljningen. I mina ögon rent beslagtagande av tillgångar. Siffran.7% kom från en annat inlägg som jag läste. Har inte kollat den. Men i länken nedan finns KPI från 1980 och frammåt
[länk]
Lite svårt att titta på ett enskilt hus, det kanske inte är det minsta representativt.

Tittar man på länken du ger ovan så får man en snittinflation de senaste 20 åren på 3,5% och de senaste 30 åren på knappt 3%. En bra bit från 7%.

Som sagt, jag tycker inte en inflationsuppgång är en vinst, men jag tycker man ska hålla sig med korrekta siffror, eller inga siffror alls.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Periodsering är helt värdelös då du måste betala skatten när du löser ut den.
ungefär som pensionavsättning då?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ja jag tycker så synd om alla äldre som köpte sina hus för en miljon för 20-30 år sedan och nu måste betala 22% skatt på de 5-6 miljoner de gör i vinst!

Styrkekramar till er ❤️

/s
Problemet är att oftast finns det i teorin ingen vinst sålänge man inte väljer att flytta in i en hyresrätt. Detta på grund av att alla andra hus/bostadsrätter är lika dyra.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ungefär som pensionavsättning då?
Hur tänker du då?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur tänker du då?
Du betalar skatten på pensionen när du tar ut den.
 
G
D Dilato skrev:
Du betalar skatten på pensionen när du tar ut den.
Ett tag slapp visst vissa det i Portugal🙄
 
D Dilato skrev:
Du betalar skatten på pensionen när du tar ut den.
Det är ju två helt olika saker. Med tjänstepension betalar du särskild löneskatt då företaget betalar försäkringspremien sedan betalar man löneskatt när man tar ut pensionen efter 65 fyllda.

Har inget med bolagsskatt att göra. Däremot är lönekostnader/pensionskostnader sådant man borde kunna betala med pengarna från en periodseringsfond och då dra av detta precis som om kostanden drogs det året vinsten skapades.

Idag om du har tex 500k i vinst så kan du inte använda dessa pengar till annat än utdelning. Hade varit mycket bättre för näringslivet om pengarna kunde användas till satsa.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju två helt olika saker. Med tjänstepension betalar du särskild löneskatt då företaget betalar försäkringspremien sedan betalar man löneskatt när man tar ut pensionen efter 65 fyllda.

Har inget med bolagsskatt att göra. Däremot är lönekostnader/pensionskostnader sådant man borde kunna betala med pengarna från en periodseringsfond och då dra av detta precis som om kostanden drogs det året vinsten skapades.

Idag om du har tex 500k i vinst så kan du inte använda dessa pengar till annat än utdelning. Hade varit mycket bättre för näringslivet om pengarna kunde användas till satsa.
Vad är det som hindrar att använda pengarna till att satsa?
 
N Niq skrev:
Vad är det som hindrar att använda pengarna till att satsa?
De är bolagsskattade. Du kan bara använda pengarna under verksamhetsåret. När verksamhetsåret är slut så kan man bara använda dem till utdelning.

Inget problem för företag med stadigt flöde. Men tex en spelstudio som ser stora vinster det året spelet släpps men ganska blygsamma vinster andra år.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.