P Peter787 skrev:
I Estland betalar man 20% som max på sin lön i skatt.
Socialavgiften, anställningsskatt, är 33%.
20% skatt på företag, dock enbart på den vinst som tas ut, inte på vinst som stannar i bolaget.
EU försökte stoppa den låga bolagsskatten, men fick nej av EU-domstolen.
I Sverige har vi 20.6 procent så relativt låg bolagsskatt här med
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Sverige har vi 20.6 procent så relativt låg bolagsskatt här med
Fast du måste betala skatten på vinsten direkt, du kan inte spara vinsten i företaget för framtida investeringar skattefritt, det kan man i Estland.
 
P Peter787 skrev:
Fast du måste betala skatten på vinsten direkt, du kan inte spara vinsten i företaget för framtida investeringar skattefritt, det kan man i Estland.
Det är nice. Jag har efterfrågat precis det. 1 år är för kort horisont. Efter att pengarna är bolagsskattade är de öronmärkta för utdelning och kan inte användas till något annat
 
A Arne_Planka skrev:
Jag tror att du vet vad jag menar.
Jag skrev bidrag med mening eftersom jag anser att det är ett sådant.
Staten skänker dig den delen som du egentligen skulle betalat (och som då resten av skattebetalarna är med och finansierar), annars skulle det ju inte vara ett avdrag heller.
Fattiga får bidrag och rika avdrag men i grund och botten är det samma sak.
Det pratas ofta om bidrag men bara bidrag till låginkomsttagare och fattiga aldrig till företag som faktiskt är de med stor marginal som får mest bidrag och mest får kungahuset
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast du måste betala skatten på vinsten direkt, du kan inte spara vinsten i företaget för framtida investeringar skattefritt, det kan man i Estland.
Och jag som trodde att man kan fondera.
Undrar hur mitt skogskonto kom till då?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fattiga får bidrag och rika avdrag men i grund och botten är det samma sak.
Det pratas ofta om bidrag men bara bidrag till låginkomsttagare och fattiga aldrig till företag som faktiskt är de med stor marginal som får mest bidrag och mest får kungahuset
Avdrag = få behålla pengar
Bidrag = få pengar

Stor skillnad.
 
  • Gilla
Jonobe och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Avdrag = få behålla pengar
Bidrag = få pengar

Stor skillnad.
Vad är skillnaden efter = ? är det inte summan i plånboken?
En skillnad till är väl att den ena behövs för ”överlevnad” medan det andra går till att köpa båt
 
K kortis skrev:
Vad är skillnaden efter = ? är det inte summan i plånboken?
En skillnad till är väl att den ena behövs för ”överlevnad” medan det andra går till att köpa båt
För samhället är det en jävla skillnad. Det senare är ren kostnad och det tidigare mindre inkomst
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Usch!
Mitt hus, mitt lån, mina kostnader eller brist på dessa. Har jag på ålderns höst betalat av huset och bor billigt så ska inte det straffas för att en stackars barnfamilj vill ha det större.
Jag tar smällen när huset säljs! Pensionärer är kända för att ha lite mindre i plånboken. Så för helvete låt mynten som hamnat där stanna kvar tills åldringarna är redo att bränna dom!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Och jag som trodde att man kan fondera.
Undrar hur mitt skogskonto kom till då?
Du driver antagligen en enskild firma där du har din skog och då kan man ha skogskonto, inte som ett aktiebolag.
 
G
Börjes Pöjk Börjes Pöjk skrev:
Usch!
Mitt hus, mitt lån, mina kostnader eller brist på dessa. Har jag på ålderns höst betalat av huset och bor billigt så ska inte det straffas för att en stackars barnfamilj vill ha det större.
Jag tar smällen när huset säljs! Pensionärer är kända för att ha lite mindre i plånboken. Så för helvete låt mynten som hamnat där stanna kvar tills åldringarna är redo att bränna dom!
Visst, men varför måste det överhuvudtaget ske "en smäll"?
Om man köpt ett hus i ett något dyrare område, betalt hög skatt i form av lagfart och pantbrev vid köpet. Sedan bott där länge och renoverat med skattade pengar och moms på mtr (i mitt fall typ ingen ROT heller). Bostadsinflationen har drivit upp marknadspriserna enormt pga för sent och för lågt amorteringskrav, man får låna för mycket, hög invandring som behöver bostäder osv. Om man då vill eller behöver flytta inom snarligt prisområde, åka på en "miljon(er) smäll" i total flyttskatt? Ny lagfartskatt, max 3 miljoner i reavinst uppskov osv?
Naturligtvis ska vi ha ett vettig fördelningspolitik men detta är inte rimligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns inga enkla lösningar på den havererade bostadsmarknaden.

Bostäder ses som en kassa-ko och det är ju politiskt mycket svårt att ha tillräckligt rak rygg för att göra något åt det.

Men vi behöver hitta ett sätt att bygga rimligt prissatta bostäder i högre takt utan att hela den överbelånade fastighetsmarknaden kollapsar. Ett digert uppdrag...
 
A A-Man_08 skrev:
Finland har arvskatt, kan vara 2 likadsna hus, ena ett ruckel arvskatten är ändå det samma.
Sendan är det någon avgift skatt när man köper hus om man är över 40år.
Nej arvskatten i Finland är inte samma för ett ruckel och ett hus i bra skick. Arvsskatten baseras på det totala värdet av det du ärver över 20000€
 
martin43 martin43 skrev:
Hade du haft råd att renovera och betala av lånen om du skulle betalat en extra "hyra" i form av fastighetsskatt varje månad så länge du behåller fastigheten?
Ja alla i Finland betalar fastighetsskatt. Dom flesta har råd att renovera, och betala av lånen måste man göra här.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du driver antagligen en enskild firma där du har din skog och då kan man ha skogskonto, inte som ett aktiebolag.
Jag kan inte det här men revisorn sade att det gick. Själv har jag int läst in mig på det då revisorn ändå tar betalt. Hoppas att han har rätt.
Reglerna om periodiseringsfond betyder att aktiebolaget kan skjuta upp beskattningen av inkomsten i näringsverksamheten till ett senare år
. Företaget kan alltså få en viss skattekredit. Periodiseringsfond kan ni också använda till att jämna ut resultatet mellan olika år och på så sätt få en jämnare beskattning.
https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/aktiebolag/redovisa-resultatet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.