Det är inte så enkelt att det bara är bandbredden som avgör. Det kan fungera bra att streama hd tills någon annan enhet pratar lite och bandbredden måste delas. Det behöver inte ens vara dina prylar utan kan vara grannen som överlappar samma frekvenser. Sedan beror det på spelande enheten också. Tex min Bluray spelare som kan streama dnla fungerade inte 1080p alls på innan jag köpte ny router där man kunde prioritera enheter framför andra. förmodligen har den för liten buffert när den spelar upp för att kunna hantera att bandbredden delas tillfälligt.

Har man tur kan wifi vara helt ok men vill man ha stabilitet i alla väder är det trådar som gäller.
 
" Bandbredd

Vad krävs det för bandbredd för HD-TV?

För att kunna överföra en blue-ray film så krävs 25-40 Mbit/s
HD-TV, 1080, kräver 20-30 Mbit/s
HD-TV, 720, kräver 10-20 Mbit/s
För att kunna överföra en vanlig DVD film så krävs 10 Mbit/s
Standard TV kräver 3,5 Mbit/s "

Och då förutsättningsvis att alla störningar är elliminerade...
 
cust3000 skrev:
Om jag drar 2 cat6, varför i hela friden skulle jag köra något annat än parabol på coaxen? Jösses vilken onödig kom.
Seså om du lugnar ner dig ett gäng kilo så blir livet mycket enklare ser du :)
 
cust3000 skrev:
" Bandbredd

Vad krävs det för bandbredd för HD-TV?

För att kunna överföra en blue-ray film så krävs 25-40 Mbit/s
HD-TV, 1080, kräver 20-30 Mbit/s
HD-TV, 720, kräver 10-20 Mbit/s
För att kunna överföra en vanlig DVD film så krävs 10 Mbit/s
Standard TV kräver 3,5 Mbit/s "

Och då förutsättningsvis att alla störningar är elliminerade...
Är det störningar som gör att det inte funkar med 1080 via mitt trådlösa då? Jag har telias router som man får med i deras bredband. Det kanske är den som inte fungerar så bra? Har iofs löst det ganska smidigt då jag fiskade upp 2 nätverkskablar i telefonröret upp på vinden och drog ned dem i röret för koaxen till tv:n så jag har 2 nätverkskontakter sittandes precis bakom datorn i datorrummet och bakom tv:n i tv-rummet.

(Ber om ursäkt för OT)
 
Tre ord... Apple Airport extreme. Seså, åk å köp och klipp sladdarna sen!
 
erik_n skrev:
Tre ord... Apple Airport extreme. Seså, åk å köp och klipp sladdarna sen!
Uj, var inte meningen att dra igång en 2 sidor lång diskution om trådbundet nätverk vs Wifi. :surprised:Har planerat in trådbundet i utbyggnaden själv, och haft lite huvudbry om patchpaneler, switchar, routrar och allt vad det nu heter. Därför jag tänke på det.

Men nu vill vi se lite bilder!
 
Självklart ska du dra in rör för nätverkskablar när du ändå bygger, du kan alltid dra kabel senare.
Även om wifi är smidigare och fungerar så är det smart att förebereda för kabel och det är snabbare.
Inte allt för ofta så sitter det ett trådlöst nätverkskort i datorn /plattan som klarar max 30/40 mbit.

Inte apple Airport om du tänkt köra annat än apple.
 
Redigerat:
sjöström skrev:
Uj, var inte meningen att dra igång en 2 sidor lång diskution om trådbundet nätverk vs Wifi. :surprised:Har planerat in trådbundet i utbyggnaden själv, och haft lite huvudbry om patchpaneler, switchar, routrar och allt vad det nu heter. Därför jag tänke på det.

Men nu vill vi se lite bilder!
Haha ingen fara! Fick mig en tankeställare själv och tänker nog passa på att dra några tomrör nu när jag ändå har väggarna öppna ;)

Ska fota lite mer ikväll.. kabeldragning blir inte så spännande kort dock...
 
erik_n skrev:
Haha ingen fara! Fick mig en tankeställare själv och tänker nog passa på att dra några tomrör nu när jag ändå har väggarna öppna ;)

Ska fota lite mer ikväll.. kabeldragning blir inte så spännande kort dock...
Rätt så - rör kan man aldrig få för många av - men lätt för få. Speciellt om man är en idérik och handlingskraftig person... :) Dra ihop allt till en central punkt/skrubb som du kan göra vad du vill med senare..

Själv lägger jag alltid dubbla TP20-rör till alla rum när jag öppnar väggar. En grej som jag har som möjlig option i framtiden är en hdmi-matris. Så att alla rum kan se på vilken bildkälla de vill och man kan samla all utrustning (tv-spel, datorer, satellitboxar etc) i ett medieskåp och endast dra ut en hdmi till varje rum, men ska man dra hdmi bör man dra minst tp20-rör. Bara en idé bland många.. :)
 
Kort (ska försöka) kommentar om trådlöst och bandbreddskrävande streaming.

Ska du ersätta trådat behöver du nya grejer.

Nuvarande "defacto-standard" skulle jag säga är 802.11n-standarden. Där är hastigheter (teoretiska) möjliga upp till 600Mbit. Sen finns det en ny standard som det har börjat komma prylar för. 802.11ac, även slarvigt kallat "Gigabit Wifi".

Det finns ett par routrar redan nu på marknaden som fixar detta. Jag skulle rekommendera ASUS modell, RT-AC66U. Även om man inte har utrustning som stöder .ac-standarden ännu, så har routern högre kapacitet (throughput) och skyfflar större mängder data. Det är framtaget just med tanke på allt från HD-streaming, möjlighet att köra backup och annat via trådlöst. Du kommer även få bättre räckvidd på det trådlösa hemma.

Det finns några alternativ om ni inte hittar ASUS-routern, men det finns ingen lika bra på marknaden i dagsläget.

Och, det finns inga accesspunkter för .ac-standarden idag, vad jag vet, om du har stora ytor att täcka eller många våningar eller något annat som ställer till det räckviddsmässigt.
 
Är det bara jag som varje kväll när jag startar min dator, surfar in på Byggahus och hoppas på att denna tråd skall vara uppdaterad? :)
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Är det bara jag som varje kväll när jag startar min dator, surfar in på Byggahus och hoppas på att denna tråd skall vara uppdaterad? :)
Jag gör det ibland ;)

Här kommer en uppdatering tillägnad dig simpa!

Orkade inte gå ner i källaren ikväll så jag har roat mig med att fila på prototypen till vägglampan. Fortfarande lite putsning kvar...

Baksidan har fått lite mjukare former för att formen ska släppa lättare.
ImageUploadedByByggahus.se1361221402.325260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan har jag bara försökt få bort ojämnheterna på. Lite mer puts sen är det dags att pensla latex.
ImageUploadedByByggahus.se1361221474.742767.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
timmelstad skrev:
Kort (ska försöka) kommentar om trådlöst och bandbreddskrävande streaming.

Ska du ersätta trådat behöver du nya grejer.

Nuvarande "defacto-standard" skulle jag säga är 802.11n-standarden. Där är hastigheter (teoretiska) möjliga upp till 600Mbit. Sen finns det en ny standard som det har börjat komma prylar för. 802.11ac, även slarvigt kallat "Gigabit Wifi".

Det finns ett par routrar redan nu på marknaden som fixar detta. Jag skulle rekommendera ASUS modell, RT-AC66U. Även om man inte har utrustning som stöder .ac-standarden ännu, så har routern högre kapacitet (throughput) och skyfflar större mängder data. Det är framtaget just med tanke på allt från HD-streaming, möjlighet att köra backup och annat via trådlöst. Du kommer även få bättre räckvidd på det trådlösa hemma.

Det finns några alternativ om ni inte hittar ASUS-routern, men det finns ingen lika bra på marknaden i dagsläget.

Och, det finns inga accesspunkter för .ac-standarden idag, vad jag vet, om du har stora ytor att täcka eller många våningar eller något annat som ställer till det räckviddsmässigt.
Så min 802.11n airport är helt ok då?

Det blir nog trådat nere i källaren till TV och arbetsplats ändå.
 
Jag kör enbart Apples prylar hemma. Har en Time Capsule som agerar router! Men till Apple TV:n har jag kabel, använder Netflix rätt frekvent. Dock tror jag att det nog är min internetuppkoppling som sätter käppar i hjulet, 6-8 Mbit ADSL... Grannarna tyckte att fiber var onödigt!
 
Nu får ni sluta snacka om wifi bandbred mm förstår ni inte att ni håller honom från allt arbete som är kvar. Och som han ska visa oss ;)

Fortsätt kämpa
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.