Noseone skrev:
Hur gör du i hörnen med panelen, någon list?
Nä, hörnlister är bara till för att dölja slarvfel. Enligt mig iaf ;) panelen ansluter rakt mot gipsväggen. Eventuellt en liten fog men inget mer än så... Samma sak mot taket. Inga lister någonstans förutom socklar.
 
Småland2009 skrev:
Så! Nu har jag läst tråden från start till mål. Eller ja, mål, ni är ju inte klara än men herrefan vilken inspiration detta är. Vi renoverar själva en 30-talskåk men inte såhär omfattande. Kort, jag vill tacka för att du (och andra renoveringsfantaster här på BH) lägger ut sådana fantastiska beskrivningar om vad ni gör; för min del blir det bara inspiration att öka, jobba mer och göra det rätt och riktigt. Stort tack! :)
Tack! Kul att kunna inspirera! Lycka till med dina egna projekt och hoppas att du (och jag) får se slutet på den här tråden om inte allt för många år :)
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
erik_n skrev:
Nä, hörnlister är bara till för att dölja slarvfel. Enligt mig iaf ;) panelen ansluter rakt mot gipsväggen. Eventuellt en liten fog men inget mer än så... Samma sak mot taket. Inga lister någonstans förutom socklar.
Spännande! Jag tänkte sätta list mellan gipset och timmerplanket, inte helt klar med hur jag ska få listen att sluta snyggt mot tak- och golvlist som vi tänkte ta i allmogestil (eller ja, i taket ska det vara svanlist) dock. Om det ens är gångbart. Men planken är inte raka så det blir inte så snyggt att foga. Något tips kanske? Annars är det väl helt enkelt att testa sig fram med skisser, spillbitar, fräs och tusan vet vad.
 
Redigerat:
Småland2009 skrev:
Spännande! Jag tänkte sätta list mellan gipset och timmerplanket, inte helt klar med hur jag ska få listen att sluta snyggt mot tak- och golvlist som vi tänkte ta i allmogestil (eller ja, i taket ska det vara svanlist) dock. Om det ens är gångbart. Men planken är inte raka så det blir inte så snyggt att foga. Något tips kanske? Annars är det väl helt enkelt att testa sig fram med skisser, spillbitar, fräs och tusan vet vad.
Antar att min minimalistiska stil inte går hem i ett 30-talshus ;)
 
Kaminanslutning under tillverkning...

ImageUploadedByByggahus.se1363098670.489328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går jävligt segt för hantverkarna här just nu... Ska plocka fram blåslampan imorgon tror jag. Less på att det tar sån jävla tid.....
 
Nu ska jag försöka förvandla detta till något som ser mer modernt ut...

ImageUploadedByByggahus.se1363443282.754783.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat kommer om ett par timmar...
 
Halvvägs eller så... Ska kläs med OSB å gips...

ImageUploadedByByggahus.se1363453293.944115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1363453305.792444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev ett kvällspass också... Nästan helt klar med osb'n. En sväng till byggmax för lite gips och OSB innan jag kommer vidare.

ImageUploadedByByggahus.se1363479504.581952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1363479518.952270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
erik_n skrev:
Nu ska jag försöka förvandla detta till något som ser mer modernt ut...

Resultat kommer om ett par timmar...
Oj då...
Och jag som trodde det var grinden du skulle ändra på. :p
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Oj då...
Och jag som trodde det var grinden du skulle ändra på. :p
Haha jo en ny grind blir det så småningom. Just nu blev det till att sätta tillbaka den gamla. Men för att förtydliga så är det alltså den slitna 70-tals trappan som får sig en makeover. Nån som har bra tips på vad man ska ha för material på stegen för att matcha med Bambugolv på övervåningen och svart ek där nere...
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Du får börja m bambu och sen betsa den lite mörkare för varje steg tills den liknar den svarta eken på sista trappsteget ;)
 
Fredrik.engdahl skrev:
Du får börja m bambu och sen betsa den lite mörkare för varje steg tills den liknar den svarta eken på sista trappsteget ;)
Haha sa precis det till frugan! Även om det känns mer eller mindre omöjligt att få till det bra så skulle det onekligen bli en unik och ganska ball lösning! Nog för att jag gillar den typen av märkliga påhitt så tror jag att jag passar på just denna!
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Du får börja m bambu och sen betsa den lite mörkare för varje steg tills den liknar den svarta eken på sista trappsteget ;)
Haha va fan! Nu sitter jag å googla på hur man kokar bets! Å det är ditt fel typ ;) nä.. Nu får jag ta mig i kragen å leta efter en vettig lösning. Eller... Haha
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Du får börja m bambu och sen betsa den lite mörkare för varje steg tills den liknar den svarta eken på sista trappsteget ;)
Min första tanke också. Kom igen nu, ingen minns en fegis... ;)
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Fortsätt kämpa , ser fram emot era framsteg.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.