Del 3:

Fick loss innerformen med hjälp av stämjärn och lite våld!
ImageUploadedByByggahus.se1360615906.600544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å jag blev förstås tvungen att provmontera en LED...
ImageUploadedByByggahus.se1360615966.086499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det ännu mer kärlek med sandpapper för att få till formen 100%ig och sedan en latexavgjutning. Sen snackar vi massproduktion!
 
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Det gamla talesättet, "själv är bäste dräng" passar väldigt bra här :)
Bra jobbat ser fram att se de monterade.
 
Du kanske kan skruva en krok i innerformen som du sedan bara sätter fingret i och drar ut, som en sprint på en handgranat kan man väl säga.
Förutasatt att skruven inte går igenom det du ska gjuta.
 
Andy78 skrev:
Du kanske kan skruva en krok i innerformen som du sedan bara sätter fingret i och drar ut, som en sprint på en handgranat kan man väl säga.
Förutasatt att skruven inte går igenom det du ska gjuta.
Det testade jag, problemet var att jag glömde smörja formen innan så den satt fast. Det slutade med att jag mejslade ur den. Men nu har jag en prototyp som jag ska göra den riktiga gjutformen på. Ska göra en 2-delad latex/siliconform tänkte jag. Den blir förhoppningsvis såpass elastisk att det blir enkelt att få loss från den färdiga gjutningen sen.
 
Vad smörjer man den med?
 
Härligt Erik, det blir riktigt najs det där.
Men glöm inte att smörja även latexformen lite innan gjutning, (även den kan fastna), så går allt som smort sen.

:)
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Raceman skrev:
Härligt Erik, det blir riktigt najs det där.
Men glöm inte att smörja även latexformen lite innan gjutning, (även den kan fastna), så går allt som smort sen.

:)
Tack för tipset! Ibland blir det fort och fel :surprised:
 
Andy78 skrev:
Vad smörjer man den med?
Vet inte om det är rätt eller fel, men jag tänkte använda vaselin. Min teori är att olja är för flyktigt och sugs upp av gipset...
 
erik_n skrev:
Vet inte om det är rätt eller fel, men jag tänkte använda vaselin. Min teori är att olja är för flyktigt och sugs upp av gipset...
Smör? :)
 
jonahp skrev:
Smör? :)
Haha ja varför inte...

Nä, jag har läst på lite mer om gjutning i latexformar och det är tydligen talk som gäller.
 
Usch vad trött jag blir på att se massa ideér.....;) men det måste beror på att du har för lite att göra om dagarna.....
 
Enk Projektet skrev:
Usch vad trött jag blir på att se massa ideér.....;) men det måste beror på att du har för lite att göra om dagarna.....
Du vet hur det fungerar... har man inget att gör så får man se till att skaffa sig något.

Det börjar bli dags för att medicinera min ADHD tror jag. ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Ligger på vardagsrumsgolvet och funderar på om man ska köra nattpasset i källaren. Bli klar med elen så jag kan få lite gips på väggarna nästa vecka...
 
erik_n skrev:
Ligger på vardagsrumsgolvet och funderar på om man ska köra nattpasset i källaren. Bli klar med elen så jag kan få lite gips på väggarna nästa vecka...
Du är definitivt en eldsjäl, en stor inspiration för många!
Hang in there, mvh custard!
 
  • Gilla
jonahp
  • Laddar…
Nä, nu är det läggdags!

Nästan alla elrör och dosor är på plats. Hoppas jag... Måste dock borra lite för att få till det sista och jag vill inte väcka familjen med hiltin ;)

Sen måste ju tomrör för högtalarkabel samt kabelkanal för tv-kablage fixas... Å spottar till smygarna tror jag dt får bli när jag ändå är på G. Sen får jag ju inte glömma mina väggspottar heller, blir bra med 5-6 st i korridoren där nere...

Orkade inte fota idag, tar det imorgon istället!

God natt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.