Det mobila bredbandet vi kör nu fungerar inte så bra när vi streamar både tv och paddor. Fibern ligger ju utanför väggen men mediacentralen ska in i en vägg som inte finns än. Men det är frustrerande att se på fotboll eller F1 när nätet kraschar hela tiden. Idag fick det vara nog. Började på att såga ut för väggen så vi kan få igång fibern snart. I denna vägg som blir till klädkammaren blir både nya elcentralen och mediacentralen. Lite pilligt att passa in centralerna med inredningen i garderoben men jag tror vi löst det :)

Lasersikte markerar framtida vägg för klädkammare med plats för mediacentral i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete för installation av mediacentral i ett hem där väggparti sågas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hemmiljö med utsågad väggsektion, laserpass och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med utsågat golv och synliga väggar förberett för installation av fibernätverk och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns inget undergolv utan det låg någon slags rejält parkettgolv som var bärande. Runt 30mm tjockt. Det kommer bli golvspån och golvvärme sen :)
 
  • Hand håller ett sågat trästycke med spår för installation inför väggbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Du ska väl inte riva ur sån gammal fin parkett :surprised::cry:
 
Jo, behöver komma åt alla installationer i mellangolvet. Sen gillar jag inte den dessutom :p
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Självbärande parkett var den vanligaste typen vid nyproduktion på 60- och 70-talen. Spikade med kraftig spik i noten helt utan lim. Tyvärr knarrar dessa golv därför ganska ofta nu när det blivit till åren komna. Annars tål de normalt några omslipningar då ytskiktet är 3-4 mm tjockt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P peroande skrev:
Självbärande parkett var den vanligaste typen vid nyproduktion på 60- och 70-talen. Spikade med kraftig spik i noten helt utan lim. Tyvärr knarrar dessa golv därför ganska ofta nu när det blivit till åren komna. Annars tål de normalt några omslipningar då ytskiktet är 3-4 mm tjockt.
Ja det var precis så det var lagt. Nu ska vi ju öppna upp mellan köket och resten av huset, plus att hall och sovrummen inte har samma golv så allt kommer bytas ut. Vill ha ett skönt flöde genom hela huset med samma golv :)
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Gammal parkett går mycket bra att återanvända i eldstaden. :love:

//AA
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Inget att skratta åt. Jag eldade parkett under julhelgen.
Men det är ju bra om man kan hålla den torr.
Kapa upp i lagom längd och släng in i vedboden direkt.

//AA
 
S saiter skrev:
Inget att skratta åt. Jag eldade parkett under julhelgen.
Men det är ju bra om man kan hålla den torr.
Kapa upp i lagom längd och släng in i vedboden direkt.

//AA
Vår kamin ska rivas och det ska in en ny. Men eftersom vi ska blåsa ut 60% av huset i renoveringen finns det inte plats att spara. Vi har dessutom skog i familjen med fri tillgång på ved :)
 
Det börjar närma sig en vägg. I denna vägg kommer både mediacentral och elcentral. Blir några hål för alla matningar :p. Skivor blir kanske i helgen :)

Pågående renovering i ett rum med vägg som saknar gipsplattor, synliga elledningar samt en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggstomme under uppbyggnad med metalldetaljer, vattenpass, och Nilfisk dammsugare i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme för en vägg under konstruktion med synliga kablar och isoleringsmaterial på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Jag har även fått testa priset i Byggahustävlingen. Nilfisk Multi II 30T Inox VSC. Riktigt bra och trevlig maskin, dyra påsar bara :p
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
Skivorna kom på plats. Gött med gammalt skräp i garaget och överblivet material från jobbet. Väggen har väll kostat runt 300kr hittills och det får man ju inte ens en osb-skiva för idag. Imorgon blir det nog såga ut för centralerna :cool:
 
  • Renoverad vägg med nyinstallerade OSB-skivor på metallstomme, golvet synligt och verktyg i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis byggd vägg med OSB-skivor och gipsskivor monterade på en stomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 10 till
  • Laddar…
Lådorna på plats. Mediacentralen är så djup att man får såga ur osbn på andra sidan med. Nu väntar vi på varmare väder så man orkar fixa till och borra in fibern :)

Spaljéerna gick att sälja på Markerplace :crysmile:
 
  • Installationsvägg med osb-skivor och utskuret hål för mediacentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två elektriska lådor installerade i en vägg med OSB och gips, redo för fiberinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Skönt med nytt sen! Vad kör du för centraler? :)

Du kommer inte känna dig begränsad med utrymme för nätverk nu då? Eller planerar du ett rack någonstans? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skönt med nytt sen! Vad kör du för centraler? :)

Du kommer inte känna dig begränsad med utrymme för nätverk nu då? Eller planerar du ett rack någonstans? :)
Nej jag kommer inte känna mig begränsad. De blir en del Cat6 uttag och förberedelse för någon Poe-kamera men annars ska det vara lugnt. Routern kommer stå i ett träskåp som ska vara på den andra väggen i vardagsrummet.
Centralerna är Hager 4x18mod :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej jag kommer inte känna mig begränsad. De blir en del Cat6 uttag och förberedelse för någon Poe-kamera men annars ska det vara lugnt. Routern kommer stå i ett träskåp som ska vara på den andra väggen i vardagsrummet.
Centralerna är Hager 4x18mod :D
Då förstår jag, tänkte att de mediacentraler jag sett varit trånga för switch, router osv, men då är det ju lugnt :)
Najs, Hager Delta eller? :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då förstår jag, tänkte att de mediacentraler jag sett varit trånga för switch, router osv, men då är det ju lugnt :)
Najs, Hager Delta eller? :)
Japp Delta. Vill gärna ha en i plåt när man ändå ska göra allt från början. Mediacentralen får jag se om den behöver modifieras för den har en 1x18mod skena och sen ingen riktig plats för datajacken. För lösa det när det är dags. I mediacentralen kommer egentligen bara tjänstefördelaren och en switch. I det andra skåpet blir det router och gateway till Plejd. Det finns plats för några till hubbar om man ändrar sig i framtiden i det skåpet :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.