Ramnemark Ramnemark skrev:
Ingen som har någon tanke om marmorn? Jag känns som att det blir svårt, men det är synd att slänga. Hade varit kul att spara lite av hans grejer i det nya
Undra om det går att få ner nån hel?
Rev ett badrum i marmor och det blev bara skrot...
Provade iof inte att få lös nån bit hel heller, men med klinker så lossnar nån hel platta ibland när man river...

Man får väl lägga på nåt vax eller liknande så det iaf blir lättstädat, men vid en kamin är det kanske inte så bra med hål
 
Jag vet inte heller om det går att rädda. Jag ska byta skivmaterial på väggen så man kanske kan såga loss stenarna och sen arbeta bort spånskivan eller vad det nu är bakom. Lite värre på murstocken.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ja det borde ju gå, kanske såga lite utanför fogarna och ta lös dom plattor man vill.

Spackla över plattorna och måla istället kanske på murstocken? Blir nog mycket laga annars...
 
nino nino skrev:
Ja det borde ju gå, kanske såga lite utanför fogarna och ta lös dom plattor man vill.

Spackla över plattorna och måla istället kanske på murstocken? Blir nog mycket laga annars...
Kommer annan sten på murstocken så det behöver inte lagas :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Räkningarna kommer för fullt nu :p.
Ny Kyl, Två nya frysar
Innertak och fläktar till badrum/gäst-wc
Fiber
120kvm Golv :cool:
 
  • Oöppnade paket med golvplankor staplade i ett vardagsrum med leksaker på golvet och växter i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Pardörrarna ska du vara rädd om! Men då får du heller inte ha för bråttom. 3.500-4.500 stämmer nog bättre. Men kan ta tid.
Du hade rätt. Där fanns intresse och ungefär de pengarna :)
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Räkningarna kommer för fullt nu :p.
Ny Kyl, Två nya frysar
Innertak och fläktar till badrum/gäst-wc
Fiber
120kvm Golv :cool:
.. kostar på o ligga på topp ;)
 
Precis som alla hus från 60-talet var det inte någon vidare ventilation här. Det var faktiskt frånluft i alla badrummen men bara tilluft i källaren. Just nu luktar det ”gammal gubbe” i större delen av huset, det försvinner säkert ihop med alla ytskikt, men det behövs frisk luft ändå. Köpte Biltemas hålsåg för Tegel/Leca och den får helt godkänt.
Hann bara med två hål innan åskan och regnet kom :)
 
  • Ventilationshål borrade i en tegelvägg på ett hus från 60-talet med mörka moln i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus från 60-talet med nyborrade ventilationshål i tegelväggen för bättre luftflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Precis som alla hus från 60-talet var det inte någon vidare ventilation här. Det var faktiskt frånluft i alla badrummen men bara tilluft i källaren. Just nu luktar det ”gammal gubbe” i större delen av huset, det försvinner säkert ihop med alla ytskikt, men det behövs frisk luft ändå. Köpte Biltemas hålsåg för Tegel/Leca och den får helt godkänt.
Hann bara med två hål innan åskan och regnet kom :)
Vad blir det för ventilationsdon?
 
rsskaegg skrev:
Vad blir det för ventilationsdon?
rsskaegg skrev:
Vad blir det för ventilationsdon?
Det blir ett vanligt fyrkantsgaller på utsidan.
100-rör igenom och tallriksventil på insidan
 
  • Standard yttre fyrkantsgaller i aluminium, 155x155 mm, för ventilation med insektsfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tog du in någon insatt för att berätta vart du skulle sätta ventilerna?
Behöver själv sätta in ventiler i huset. Men känns som att det är en halv vetenskap ifall man ska sätta dem uppe eller nere i rummet. Nära eller långt bort från fönster. Antal ventiler per rum osv osv osv

/jesper
 
J Jesperpm skrev:
Tog du in någon insatt för att berätta vart du skulle sätta ventilerna?
Behöver själv sätta in ventiler i huset. Men känns som att det är en halv vetenskap ifall man ska sätta dem uppe eller nere i rummet. Nära eller långt bort från fönster. Antal ventiler per rum osv osv osv

/jesper
Man brukar väl säga in med luft i sällskapsrum och sovrum, ut med luft i våtrum och kök. Enkelt förklarat, sen kan man säkert räkna på luftmängder osv.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en genomgång med han som utförde energibesiktningen på huset där han pekade ut vart jag borde sätta ventiler.

Utöver det som nämndes ovan så fick jag lära mig att vid golvvärme så ska tilluften sitta en bit från fönstret och vid element under fönstret så ska den sitta rakt ovanför fönstret.
 
Jag vet inte mer än vad besiktningsmannen sa när jag köpte första huset. Frånluft i våtutrymmen, kök och klädkammare. Tilluft i de andra rummen (sov/vardag/kontor osv). Flöde har jag inte räknat på men i det gamla huset så kör jag alla badrumsfläktar på konstant flöde och har tilluft likt ovan, och vi har ingen lukt alls. Det kanske inte är det bästa ur energi/ekonomi men jag har hellre ett luktfritt hus än sparar lite pengar. De hålen jag borrar nu är ett var i varje sovrum, och just nu ett, men kanske två i vardagsrummet då det är över 60 kvm
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
B Brainy skrev:
Vi hade en genomgång med han som utförde energibesiktningen på huset där han pekade ut vart jag borde sätta ventiler.

Utöver det som nämndes ovan så fick jag lära mig att vid golvvärme så ska tilluften sitta en bit från fönstret och vid element under fönstret så ska den sitta rakt ovanför fönstret.
Det blir ungefär så hos oss. Golvvärme och ventilerna sitter ”längst in” i varje sovrum så att luften sugs genom så stor yta som möjligt på väg mot frånluftsfläktarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.