F fsn skrev:
Nackdelen på en fossilbil är väl idag ENDAST att det råkar vara lite dyrare att bygga och eventuell snor lite i mitten för att få in en axel. Utöver det ser jag bara fördelar, den har jämnlånga drivaxlar, bättre totalbalans, roligare att köra, en lugn ratt under acceleration, ingen styrning på drivande hjul. Man kan ju spontant fundera på varför merparten av elbilsproducenterna väljer att göra sina bilar bakghjulsdrivna, är det en viktfördelningsfråga eller är det bättre med bakhjulsdrivet?
Du glömde hur mkt enklare motorinstallationen blir med längsmonterad motor. Särskilt på senare år med närkopplade katalysatorer, turborör mm.
Dessutom kunde en framhjulsdriven bil på 80-talet fortfarande komma undan med väldigt enkla lösningar för bakvagnsupphängningen, men idag krävs mer eller mindre multilink bak även på relativt billiga framhjulsdrivna bilar.
Jag skulle tro att skillnaderna kostnadsmässigt med dagens teknik, är nästan utjämnade mellan fram och bakhjulsdrift.
Men det anade vi ju redan när Klänning hyllade varenda frontkrafsare som modern och säker på vägen...
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med bakhjulsdrift vill man sladda runt på vintern, och det är dyrt med dagens bensinpriser :(
Tur då att elbilarna kommer mer och mer med bakhjulsdrift nu. :love:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
S
H Hans 52 skrev:
Handlar inte gruppen om att byggahus
och allt vad det innebär.
Beror på vilken tråd du väljer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Beror på vilken tråd du väljer.
RWD åt folket.
 
T
F fsn skrev:
Dieseln kostar just nu 24kr/l. Det ger väl i bästa fall 12kr/mil i ren bränslekostnad. När jag eltankar på jobbet så betalar jag ungefär 2-2,5kr/mil. Fundera sen på hur verkligheten skulle se ut om Dieselpriset under ca 4h/dygn och då vanligtvis på natten skulle gå ner till 2,4kr/liter. Du skulle ju åtminstone försöka göra läxan innan du visat på obefintlig analytisk förmåga.
Saknar du folkvett eftersom du måste gå till personangrepp?? Du kanske har missat att inte ALLA kan snikladda subventionerat på jobbet? Eller att inte ALLA bor i den landsdel som har lägsta eltaxan. ELLER att snikladdning vid nån affär med all sannorlikhet försvinner inom snar framtid i takt med att elpriserna fortsätter gå upp.
Återigen: Klarar du inte svara utan personangrepp så svara inte!!
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Dieseln kostar just nu 24kr/l. Det ger väl i bästa fall 12kr/mil i ren bränslekostnad. När jag eltankar på jobbet så betalar jag ungefär 2-2,5kr/mil. Fundera sen på hur verkligheten skulle se ut om Dieselpriset under ca 4h/dygn och då vanligtvis på natten skulle gå ner till 2,4kr/liter. Du skulle ju åtminstone försöka göra läxan innan du visat på obefintlig analytisk förmåga.
I t.ex södra landet kan du inte ladda osubventionerat för några 2,5 kr/mil. Dessutom stiger med all säkerhet elpriserna fortsatt uppåt pga kommande elbrist.
 
T
F fsn skrev:
Dieseln kostar just nu 24kr/l. Det ger väl i bästa fall 12kr/mil i ren bränslekostnad. När jag eltankar på jobbet så betalar jag ungefär 2-2,5kr/mil. Fundera sen på hur verkligheten skulle se ut om Dieselpriset under ca 4h/dygn och då vanligtvis på natten skulle gå ner till 2,4kr/liter. Du skulle ju åtminstone försöka göra läxan innan du visat på obefintlig analytisk förmåga.
Hur bra funkar en 40 mil enkelresa vintertid med släp?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
T Tullen127 skrev:
Saknar du folkvett eftersom du måste gå till personangrepp?? Du kanske har missat att inte ALLA kan snikladda subventionerat på jobbet? Eller att inte ALLA bor i den landsdel som har lägsta eltaxan. ELLER att snikladdning vid nån affär med all sannorlikhet försvinner inom snar framtid i takt med att elpriserna fortsätter gå upp.
Återigen: Klarar du inte svara utan personangrepp så svara inte!!
1. Jag snikladdar inte.
2. Du verksr lite för obegåvad för att klara av att ta in informationen. Men du skall få ett tips, även i SE3 och SE4 så är det oavsett elpriset BETYDLIGT billigare att tanka el hemma än bensin eller diesel på en tapp. Försök att få in det.
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
F
S sonabr4000 skrev:
I t.ex södra landet kan du inte ladda osubventionerat för några 2,5 kr/mil. Dessutom stiger med all säkerhet elpriserna fortsatt uppåt pga kommande elbrist.
Det beror väl på när du laddar. Jag har svårt att tro att jag har subventionerad el. Detta dygnet är det 8h men elpris på under 20 öre/kWh. Det är väldigt ofta samma priser i SE3 och SE4. I går var det dyrt men under en vecka så hittar man alltid perioder då det är billigare spot ett par dagar. Läs på lite om elbristen istället för att gissa, den är rätt begränsad kl 02.
 
Redigerat:
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
F
T Tullen127 skrev:
Hur bra funkar en 40 mil enkelresa vintertid med släp?
Rätt bra om man har rätt bil och förutsättningar för det, vart vill du komma?
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vill komma till att jag tycker det är lurigt i allmänhet att möta stora husvagnar dragna av vanliga mindre personbilar, speciellt när de vobblar.
Du måste köra på helt andra ställen än jag för av alla problem man stöter på i trafiken kan jag inte säga att möte med vobblande husvagnar ens är ett jag noterat som störande. Tror aldrig jag sett det alls.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste köra på helt andra ställen än jag för av alla problem man stöter på i trafiken kan jag inte säga att möte med vobblande husvagnar ens är ett jag noterat som störande. Tror aldrig jag sett det alls.
Ser det ofta har tidigare kört flera tusen mil om året i Sverige.

LIten bil stor husvagn:

Norrmannen vet hur man väljer rätt fordon för husvagn (tyvärr kör han för fort, annars ett skolexempel.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Kan man inte skippa bilen helt?

 
useless useless skrev:
Kan man inte skippa bilen helt?

[media]
Kallas husbil....
 
hsd
F fsn skrev:
Nackdelen på en fossilbil är väl idag ENDAST att det råkar vara lite dyrare att bygga och eventuell snor lite i mitten för att få in en axel. Utöver det ser jag bara fördelar, den har jämnlånga drivaxlar, bättre totalbalans, roligare att köra, en lugn ratt under acceleration, ingen styrning på drivande hjul. Man kan ju spontant fundera på varför merparten av elbilsproducenterna väljer att göra sina bilar bakghjulsdrivna, är det en viktfördelningsfråga eller är det bättre med bakhjulsdrivet?
Att de är dyrare att bygga syns inte på priserna :thinking:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.