279 386 läst · 1 445 svar
279k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Men är det inte helt annorlunda med 4WD på elbilen kontra ICE? På ICE är det antingen tvåhjulsdrift som kan vara fram eller bak och så finns tillvalet 4WD som då innebär drivning på alla fyra mha lite extra teknik och komplexitet. Den där kardanen behövs om vi går från framhjulsdrift till fyrhjulsdrift och ett sätt att fördela kraften på mellan hjulen. Men motorn är samma (ofta finns inte 4WD till snikmotorn, men där 4WD finns är det samma motor)
När det kommer till elbilen innebär 4WD en extra motor som driver på den andra axeln, så effekten och prestandan blir högre. Därför skulle vi kunna kalla de tvåhjulsdrivna för ”sossemodeller”. Alltså annorlunda mot ICE, vi får 4WD och mer effekt.
Sedan om någon inte kan starta i halka eller uppförsbacke kan det bero på många saker. Jag har haft problem med bilar som inte kan stänga av antispinnsystemet och där kraften stryps ju mer det spinner så till slut kommer man ingenstans. Med lite hjulspinn hade det gått att ta sig fram.
Kanske hon med fula grå ID4 inte är van att det är mkt acc från stillastående och trampar gasen i botten som hon gjorde i någon trött bil innan?
När det kommer till elbilen innebär 4WD en extra motor som driver på den andra axeln, så effekten och prestandan blir högre. Därför skulle vi kunna kalla de tvåhjulsdrivna för ”sossemodeller”. Alltså annorlunda mot ICE, vi får 4WD och mer effekt.
Sedan om någon inte kan starta i halka eller uppförsbacke kan det bero på många saker. Jag har haft problem med bilar som inte kan stänga av antispinnsystemet och där kraften stryps ju mer det spinner så till slut kommer man ingenstans. Med lite hjulspinn hade det gått att ta sig fram.
Kanske hon med fula grå ID4 inte är van att det är mkt acc från stillastående och trampar gasen i botten som hon gjorde i någon trött bil innan?
Nej. Faktiskt inte . Har avverkat 2 uppsättningar Nokian wr d4 och flera dagar, senast idag ligger gården i spegelblank våt is. Det är först när jag kliver ur bilen det blir halt. Man lyfter inte fötterna utan hasar väldigt försiktigt fram. Däcken håller full prestanda tills de är slut.Nissens skrev:
Mina dubbade Nokian hakka är av naturliga skäl inte lika fint sajpade och tappar prestanda när dubben slits.
Jag köper nog inte dubbat igen.
B Bjober skrev:Nej. Faktiskt inte . Har avverkat 2 uppsättningar Nokian wr d4 och flera dagar, senast idag ligger gården i spegelblank våt is. Det är först när jag kliver ur bilen det blir halt. Man lyfter inte fötterna utan hasar väldigt försiktigt fram. Däcken håller full prestanda tills de är slut.
Mina dubbade Nokian hakka är av naturliga skäl inte lika fint sajpade och tappar prestanda när dubben slits.
Jag köper nog inte dubbat igen.
Har samma erfarenhet sedan många år. Helt korrekt det kan vara halkigt så man knappt kan gå. Som på Tjörn en gång i vintras, svartis kallas det tror jag. Kom knappt fram till bilen i Skärhamn fick hålla mig i husväggarna. . Sedan i bilen med friktionsdäck var greppet bra.B Bjober skrev:Nej. Faktiskt inte . Har avverkat 2 uppsättningar Nokian wr d4 och flera dagar, senast idag ligger gården i spegelblank våt is. Det är först när jag kliver ur bilen det blir halt. Man lyfter inte fötterna utan hasar väldigt försiktigt fram. Däcken håller full prestanda tills de är slut.
Mina dubbade Nokian hakka är av naturliga skäl inte lika fint sajpade och tappar prestanda när dubben slits.
Jag köper nog inte dubbat igen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 989 inlägg
OK, jag kanske har fel och du har rätt. Men min arbetsgivare har meddelat att laddning av elcykelbatteri på kontoret är förbjudet då det utgör skattepliktig förmån.F fsn skrev:
Här resonerar skatteverket om att el skall beräknas till marknadspris även om de inte specifikt nämner vad som gäller om du betalar arbetsgivarens pris men generellt är det en förmån att få handla på arbetsgivarens pris
https://www.skatteverket.se/privat/...ttafordetta.5.2b543913a42158acf800014429.html
Nu fattar jag inte. Vad menar du med att @Anders_Nilsson "drar slutsatsen att det inte går"? Han lär väl veta om han kan ladda hemma eller ej.F fsn skrev:
Redigerat:
Om framkomlighet hade varit prio 1 hade mer vikt lags över drivande axel, men då hade folk gnällt på att den inte har någon vidare körkänsla istället, så det finns alltid någon som tycker att saker är fel utifrån sitt eget perspektiv.Magnus Filip skrev:En kollega har en skitful grå, grå alltså! VW ID4
Extremt mkt problem med den är det. Den laddar inte med rätt effekt, tar då evig tid att ladda. rullar fantastiskt mkt kortare sträcka än den ska rulla. Felkoder och gud vet vad. VW klarar inte ens att fixa den, trots månader......
Dessutom är den uråldrigt bakhjulsdriven. Hon fastnade i vintras i Gbg vid ett trafikljus i uppförsbacke. Folk fick putta på. Kom inte ut från sin uppfart.
Går utvecklingen framåt eller bakåt?
Visst hade det varit trevligt om utvecklingen hade kunnat strunta i fysikens lagar, men vad hade folk gnällt på då istället?
Kan inte VW fixa den så får dom väl lösa in den.
Hörde nyligen en rolig historia. Sällskapet skulle stanna på Mc Donald och äta. Men föraren av en Audi etron för dryga miljonen ville inte ladda där. Då kWh kostnaden var 5 kr. Så han hade redan kollat upp ett annat ställe som bara tog 3.50 kr per kWh. Där han ville ladda istället. De förklara att det blir inte så dyrt om alla fyra delade på resan. Men sällskapet fick äta själva på Mc Donald.Anna_H skrev:
Så jag förstår att det finns vissa som vill att svärfar ska betala.
Magnus Filip skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är idag. 1590/1700kg vagn står i princip plant, bilen i nerförslut. Så halt att jag inte fick i släpkontakten, båda fötterna halkade undan. Men det funkade en gång att backa tillbaks (testade) . En timme senare kom jag 2 meter men fick sen sanda .
Fick gå omväg för bredvid bilen tog jag mig inte fram. Visst är det 4wd och bilen är tung men det märks att det även bromsar och det står däcken för.
Mina dubbade däck hade inte gjort det bättre.
I slitage mm/mil är de nog sämre än dubbdäcken men i prestanda efter 2-3 säsånger är de överlägsna.
Hade det varit en elbil hade det gått ännu bättre , av tidigare nämnda skäl.
Volvo Lastvagnar gör för övrigt nu reklam om eldriftens överlägsenhet i halt väglag. Då har man som jag förstår ändå en motor fram, en standard växellåda och bakhjuldrift. Inte optimalt i mitt tycke.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 434 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 434 inlägg
1. Jag handlar inte av arbetsgivarenA Anders_Nilsson skrev:OK, jag kanske har fel och du har rätt. Men min arbetsgivare har meddelat att laddning av elcykelbatteri på kontoret är förbjudet då det utgör skattepliktig förmån.
Här resonerar skatteverket om att el skall beräknas till marknadspris även om de inte specifikt nämner vad som gäller om du betalar arbetsgivarens pris men generellt är det en förmån att få handla på arbetsgivarens pris
[länk]
2. vad är det som får dig att tro att 110 öre/kWh inte skulle vara marknadspris? Skulle vara intressant att veta vad som är marknadspris, själv har jag timspot och betalar ofta 14 öre/kWh på natten då jag laddar bilen. Med en överföringsavgift på 19,25 samt en skatt på 45 öre så blir det totalt 85,5 öre/kWh. Sen har jag överproduktion på solcellerna så varje kWh jag förbrukar hemma ger mig 60öre/kWh i avdrag. Jag måste alltså över 80,25öre/kWh innan moms för att det skall löna sig öht att ladda på jobbet. Skatteverket kan ju räkna på det om dom vill men jag gör 75% av min laddning hemma till mindre än halvs det priset.
3. Vad är det för snål arbetsgivare som inte tillåter laddning av cykelbatteri? Har du kollat med skatteverket själv och inte bara lyssnat på arbetsgivaren? Får du ladda din mobiltelefon på jobbet, det är ju lika stor förmån det med?
4. Förstår du skillnaden på fri laddning OCH att faktiskt betala för elen som jag gör? Jag har fö flera kollegor som laddar sina cyklar helt gratis på jobbet.
Jo, dubbar hade greppat bättre om man utgår från att övriga förutsättningar är samma.B Bjober skrev:[bild]
Detta är idag. 1590/1700kg vagn står i princip plant, bilen i nerförslut. Så halt att jag inte fick i släpkontakten, båda fötterna halkade undan. Men det funkade en gång att backa tillbaks (testade) . En timme senare kom jag 2 meter men fick sen sanda .
Fick gå omväg för bredvid bilen tog jag mig inte fram. Visst är det 4wd och bilen är tung men det märks att det även bromsar och det står däcken för.
Mina dubbade däck hade inte gjort det bättre.
Men med ett dåligt dubbat jämfört med ett bra odubbat kan det såklart bli så.