278 918 läst · 1 445 svar
279k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Fascinerande tydlig beskrivning. Har aldrig tänkt på att en sådan krock inte stannar med stillastående vid kollisionsplatsen, utan ”bara” att skillnaden i massa gör att Audin får bära en del av Mercans rörelseenergi. Men det är alltså till och med värre än så.Tomtom79 skrev:Men om du ska jämföra en krock mellan en Audi A2 á 1000kg exempelvis med en Merca á 2500kg så innebär det att man får jämföra rörelsemängden. Säg att de kör 70km/h före krocken. Audin har 1000*70 i rörelsemängd, Mercan har -2500*70. Efter krocken har de gemensamt -1500*70 eller -3500*30 om man tänker sig att bilarna mosas samman. Alltså EFTER krocken färdas båda bilarna i Mercans färdriktning i 30 km/h.
För Mercan blir krocken alltså en inbromsning från 70 till 30km/h, alltså som att fronta en vägg i 40km/h.
För Audin blir det en inbromsning från 70 till -30, alltså som att fronta en vägg i 100km/h.
Tittar man då på krocktest så klarar man sig alldeles utmärkt i en stor Merca i en 40km/h krock men en 100km/h i en Audi A2 så är det mest blandfärs...
Tack!
Det är väl inte HELT sant heller men en bättre approximation åtminstone. I filmen som någon länkade ovan ser man i sista krocken att den stora bilen rullar vidare lite långsamt och Smarten snarare studsar iväg bakåt.Nötegårdsgubben skrev:
Märkligt då att alla inte kör omkring i en Amerikansk fårbagge? Eller i en Merca på 2.5 ton?Tomtom79 skrev:Krockkuddar och stjärnor i all ära men de hjälper vid krock med exakt samma bil eller mot ett fast hinder som en betongvägg.
Men om du ska jämföra en krock mellan en Audi A2 á 1000kg exempelvis med en Merca á 2500kg så innebär det att man får jämföra rörelsemängden. Säg att de kör 70km/h före krocken. Audin har 1000*70 i rörelsemängd, Mercan har -2500*70. Efter krocken har de gemensamt -1500*70 eller -3500*30 om man tänker sig att bilarna mosas samman. Alltså EFTER krocken färdas båda bilarna i Mercans färdriktning i 30 km/h.
För Mercan blir krocken alltså en inbromsning från 70 till 30km/h, alltså som att fronta en vägg i 40km/h.
För Audin blir det en inbromsning från 70 till -30, alltså som att fronta en vägg i 100km/h.
Tittar man då på krocktest så klarar man sig alldeles utmärkt i en stor Merca i en 40km/h krock men en 100km/h i en Audi A2 så är det mest blandfärs...
För varför är Kia Ceed så vanliga när de väger så lite, runt 1250 kg? För Kia Ceed måste var bland de vanligaste bilar i Sverige.
Har de inte fattat eller vad är det frågan om? Himla konstigt?
Mycket mystiskt! Väntar med spänning på svaret!
Antar att du är ute efter ett mer exotiskt svar än "Kia Ceed är billig och folk har svårt att fatta mer än 4-5 stjärnor" ?F Fredrik-1980 skrev:
Förstod du inte din egen fråga? Du frågade varför så många köper Kia Ceed.F Fredrik-1980 skrev:
Svaret på det är, precis som @Tomtom79 skrev, en kombination av att den är billig och att folk (precis som du) inte verkar förstå (eller inte bryr sig om) att en liten bil är osäkrare än en stor trots samma antal stjärnor.
Denna tråden verkar nu ha spårat ur till att du håller för öronen och låter "lalalalala" när någon påstår något du inte gillar. Det är inte direkt en väg mot ökad kunskap
Folk hoppar fallskärm och åker puckelpist också trots att det är potentiellt farligt.F Fredrik-1980 skrev:Märkligt då att alla inte kör omkring i en Amerikansk fårbagge? Eller i en Merca på 2.5 ton?
För varför är Kia Ceed så vanliga när de väger så lite, runt 1250 kg? För Kia Ceed måste var bland de vanligaste bilar i Sverige.
Har de inte fattat eller vad är det frågan om? Himla konstigt?
Mycket mystiskt! Väntar med spänning på svaret!
Men jag gissar att det finns två svar på frågan:
1) Folk gör en korrekt riskbedömning och tycker att en billig småbil duger att pendla ensam i till och från jobbet.
2) Folk resonerar som dig och vet inte skillnaden mellan en liten och en stor bil och vägrar ta till sig fakta i ämnet.
Jag har 20A-abb och två elbilar, värmepump, bubbelkopp mm. Laddar med 3fas 6A och har fullt batteri i båda bilarna varje morgon. Visste inte att det inte fungerar. Tack för tipset. Måste jag nu efter tre år sluta ladda? Vill gärna veta och det verkar finnas många experter i detta forum.Nissens skrev:
Kan också tillägga att jag mer än gärna plockar ur kabeln ur en av bilarna och låter besökare ladda när de hälsar på. Kostar bara växelpengar och det är kul att hjälpa vänner.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Vi kan väl också konstatera att frontalkrockar i höga hastigheter är oerhört ovanliga. Så en avvägning pris/säkerhet faller inte alltid ut till säkerhetens fördel ens om man gör ett initierat val.
Bra du bildar folk här!Nötegårdsgubben skrev:
Min bil var enligt andra "skitfarlig" och de la ut video på krock för att skrämmas. Antingen vill de konstatera at jag e helt dum i huvet eftersom de själva är egentligen ännu dummare. eller så e de bara normalt avunsjuka. För jag fick till lågt pris en riktigt bra fin säker bil, 360 kr skatt, 1800 i försäkring, den drar 0,32 liter milen.
Som inlägget ovanstående. Experter och avundsjuka folk.
Undrar hur många här som är seriösa som du? E det 1% 10% eller 50% ??
Nötegårdsgubben håller inte med dig Han konstaterar bara att priset ibland är viktigare än säkerheten. Det verkar som om det är så i ditt fall så du har nog gjort rätt val trots allt.F Fredrik-1980 skrev:Bra du bildar folk här!
Min bil var enligt andra "skitfarlig" och de la ut video på krock för att skrämmas. Antingen vill de konstatera at jag e helt dum i huvet eftersom de själva är egentligen ännu dummare. eller så e de bara normalt avunsjuka. För jag fick till lågt pris en riktigt bra fin säker bil, 360 kr skatt, 1800 i försäkring, den drar 0,32 liter milen.
Som inlägget ovanstående. Experter och avundsjuka folk.
Undrar hur många här som är seriösa som du? E det 1% 10% eller 50% ??
Att blanda in avundsjuka är ju bara någon slags försvarsmekanism du använder för att inte behöva ta till dig fakta. Jag tror inte att en 16 år gammal småbil skapar så värst mycket avund hos de flesta om jag ska vara ärlig
Med 6A hastighet blir det långa laddtider, men har man tiden så är det inget problem.Wedelvåffla skrev:Jag har 20A-abb och två elbilar, värmepump, bubbelkopp mm. Laddar med 3fas 6A och har fullt batteri i båda bilarna varje morgon. Visste inte att det inte fungerar. Tack för tipset. Måste jag nu efter tre år sluta ladda? Vill gärna veta och det verkar finnas många experter i detta forum.
Kan också tillägga att jag mer än gärna plockar ur kabeln ur en av bilarna och låter besökare ladda när de hälsar på. Kostar bara växelpengar och det är kul att hjälpa vänner.
Om man har mer än en kompis på besök så går all el åt till att ladda, och man lär få köra på olika undersäkringar… alternativt säkra upp ordentligt både med huvud och undersäkringar… 20A räcker inte långt…