F
VidarH VidarH skrev:
Oavsett hur lite laddning gäster har skulle jag inte kunna erbjuda laddning dagtid nu på vintern om jag får elbilsgäster med grund i hur nära gränsen jag ligger nu belastningsmässigt och hur enkelt det är att knäcka en av huvudsäkringarna. Sanningen är att jag kan belasta max 8 amp sommartid om köket ska vara igång samtidigt.
Detta testades i somras när svärmor var på besök...
Det låter ju helt brutalt. Jag ligger under November och December på precis över 5kW totalt som mest under 1h och det är då med 3,7kW billaddning. 18A, 2A, 2A fördelat på faserna.

Laddar jag ingen bil så är det inte över 2,4kW och då är det jämnt fördelat med 4A, 3A, 3A.
 
VidarH VidarH skrev:
Oavsett hur lite laddning gäster har skulle jag inte kunna erbjuda laddning dagtid nu på vintern om jag får elbilsgäster med grund i hur nära gränsen jag ligger nu belastningsmässigt och hur enkelt det är att knäcka en av huvudsäkringarna. Sanningen är att jag kan belasta max 8 amp sommartid om köket ska vara igång samtidigt.
Detta testades i somras när svärmor var på besök...
Får man fråga hur du testa och vilken bil som laddades?
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
När jag får effektavgift så kommer jag under vissa förutsättningar inte att låta folk ladda i mitt hus. Det blir ett elände att hålla reda på effekttopparna ändå...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
När jag får effektavgift så kommer jag under vissa förutsättningar inte att låta folk ladda i mitt hus. Det blir ett elände att hålla reda på effekttopparna ändå...
Det är väl inget problem? Lägg bara på grundavgift för kW på vad bilen laddar. Startavgift på 250kr för laddning första gången varje månad.

effektavgiften blir inte riktigt så hög som man tror då man sällan har spisen igång i en hel timma på full effekt eller att värmepumpen går en hel timma. Man kan ha höga toppar utan att det mosar sönder effektavgiften. Däremot billaddning tuffar på i 4-5h så det syns direkt.

Hur fan har dom tänkt när det ör effektavgift på lågtrafik-tiden mitt i natten?
 
F fsn skrev:
Det är väl inget problem? Lägg bara på grundavgift för kW på vad bilen laddar. Startavgift på 250kr för laddning första gången varje månad.

effektavgiften blir inte riktigt så hög som man tror då man sällan har spisen igång i en hel timma på full effekt eller att värmepumpen går en hel timma. Man kan ha höga toppar utan att det mosar sönder effektavgiften. Däremot billaddning tuffar på i 4-5h så det syns direkt.

Hur fan har dom tänkt när det ör effektavgift på lågtrafik-tiden mitt i natten?
Olika i olika elbolag. Många har effekttariff enbart mellan 6-22 på vardagar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det låter ju som en rätt smart lösning om man vill få nyttjandet bättre utspritt över dygnet.

Jag hörde dock någon intervju med Götelaborg energis vd/kommunikationschef/whatnot som menade att det var bra med effekttaxa på natten med, annars skulle elbilstäta områden riskera att få högre total förbrukning just nattetid än det lokala nätet skulle klara av.

Fan tro’t, men det var så han sa.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter ju som en rätt smart lösning om man vill få nyttjandet bättre utspritt över dygnet.

Jag hörde dock någon intervju med Götelaborg energis vd/kommunikationschef/whatnot som menade att det var bra med effekttaxa på natten med, annars skulle elbilstäta områden riskera att få högre total förbrukning just nattetid än det lokala nätet skulle klara av.

Fan tro’t, men det var så han sa.
Han talar klarspråk. Undergången är här. MP och andra har hela tiden talat om det fossilfria samhället men underlåtit att nämna att vi lägger ner elproduktion och att vi nu bygger ett samhälle på 60-talets ekonomiska nivå där mycket av det som vi vant oss vid kommer att bli ett privilegium för fåtalet. Som t ex elförsörjning, centralvärme och att kunna ta sig till jobbet.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter ju som en rätt smart lösning om man vill få nyttjandet bättre utspritt över dygnet.

Jag hörde dock någon intervju med Götelaborg energis vd/kommunikationschef/whatnot som menade att det var bra med effekttaxa på natten med, annars skulle elbilstäta områden riskera att få högre total förbrukning just nattetid än det lokala nätet skulle klara av.

Fan tro’t, men det var så han sa.
Jag har också sett det. Man får tänka på att det i vissa områden finns fjärrvärme också, dvs elbilsladdning kan bli dominerande. Det hade varit bättre att erbjuda max uppsäkring också istället för attha 63A som de ofta har i Göteborg.

Göteborg energi har även utttalat sig om att syftet med effekttaxan är att få folk att ladda långsamt hela tiden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Göteborg energi har även utttalat sig om att syftet med effekttaxan är att få folk att ladda långsamt hela tiden.
Ja, de säger så, samtidigt vill de förstås inte att man laddar 18–20 när nätet belastas som mest. Så en variabel effekttariff vore nog bäst, där man kanske får ligga på 150 % av dagstaket nattetid utan att det påverkar. Men det är väl för komplicerat att sälja in.

Oavsett tror jag att det kommer komma bra varianter, men med lokala monopol riskerar vissa förstås att hamna i händerna på en kass nätleverantör utan att kunna göra något åt det.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Olika i olika elbolag. Många har effekttariff enbart mellan 6-22 på vardagar.
japp, men inte alla elbolag har förmågan att tänka. GöteborgEnergi har tex jävligt mycket otur när dom funderar verkar det som.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har också sett det. Man får tänka på att det i vissa områden finns fjärrvärme också, dvs elbilsladdning kan bli dominerande. Det hade varit bättre att erbjuda max uppsäkring också istället för attha 63A som de ofta har i Göteborg.

Göteborg energi har även utttalat sig om att syftet med effekttaxan är att få folk att ladda långsamt hela tiden.
GöteborgEnergis ägare har sagt att effekttaxan skall ändras så den inte påverkar de som styr över sin förbrukning mot lågtrafiktid.
 
F fsn skrev:
GöteborgEnergis ägare har sagt att effekttaxan skall ändras så den inte påverkar de som styr över sin förbrukning mot lågtrafiktid.
De har gjort en förändring redan, från januari så beräknas effekttaxan på medel av de tre högsta timmarna istället för effekten under den högsta timmen. Detta ändrade dock inte det som de fått kritik för...
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
De har gjort en förändring redan, från januari så beräknas effekttaxan på medel av de tre högsta timmarna istället för effekten under den högsta timmen. Detta ändrade dock inte det som de fått kritik för...
Ja, det är efterblivet. Varför inte bara dumpa taxan helt 23-05?

Och deras jävla hittepå att de som kan sprida ut sin förbrukning får lägre taxa. Har nån räknat på HUR låg mxeffekten måste vara för att gå jämnt mot gamla systemet? Det är ju ingen tvekan om att det även är en smyghöjning av nätavgifterna.
 
F fsn skrev:
Ja, det är efterblivet. Varför inte bara dumpa taxan helt 23-05?

Och deras jävla hittepå att de som kan sprida ut sin förbrukning får lägre taxa. Har nån räknat på HUR låg mxeffekten måste vara för att gå jämnt mot gamla systemet? Det är ju ingen tvekan om att det även är en smyghöjning av nätavgifterna.
Enligt Göteborgs Energi går det på ett ut. Jag har faktiskt ingen anledning att misstro dem om det.

När jag har räknat på den planerbara elen så är det billigare att ta effekttaxa än att betala dyr el på dagen i alla fall. Men det gäller ju (nästan) bara på vintern.
 
Om vi skall gå tillbaka till trådens fråga så skulle en effekttaxa så som den ser ut hos vissa elbolag kunna fungera, Dvs de som tar den tredje högsta effekten under en timme eller har liknande lösningar. Men det blir ju problematiskt att få till laddning hos den man besöker om effekttaxan blir styrande. Då är det billigare att ladda på en snabbladdare på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.