Om det finns en marknad för ett sådant bostadsområde, dvs det finns köpare som är beredda att betala vad husen nu kostar (de kanske inte behöver vara så himla dyra om man har 5c inomhus på vintern tex) så finns det väl egentligen inga problem med detta?
Det kanske skulle innebära högsta möjliga lycka för tusen personer oavsett vad vi tycker om detta.

Inte en krona från skattsedeln utöver detaljplaneutvecklingen bara så är allt lugnt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Gammelnörden
B Byggdjuret skrev:
Ett litet tips i all väl mening, när du väljer att referera till en vetenskaplig artikel eller liknande. Var källkritisk. Att inte vara källkritisk sänker förtroendet för ens inlägg.
Så nästa gång du vill få fram någonting, hänvisa till en seriös sida direkt.
Jag bifogade länken för att den som är intresserad själv kan bestämma om dom anser det som skrivs relevant eller ej. Om du skrollar sidan ända ner kan du själv klicka på samtliga 30 referenser däribland denna http://www.physiology.columbia.edu/MartinBlank.html som jag tycker håller för källkritik.
För övrigt har jag ingen åsikt om det som skrivs i dessa 30 referenser i nuläget är bevis nog för varken det ena eller andra, den diskussionen lämnar jag över till mer införstådda i ämnet.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag bifogade länken för att den som är intresserad själv kan bestämma om dom anser det som skrivs relevant eller ej. Om du skrollar sidan ända ner kan du själv klicka på samtliga 30 referenser däribland denna [länk] som jag nog tycker är vetenskaplig nog. För övrigt har jag ingen åsikt om det i nuläget är bevis nog för varken det ena eller andra, den diskussionen lämnar jag över till mer införstådda i ämnet.
Tja... oavsett. Länka då till den sidan direkt. Eftersom den sidan du länkade till inte känns direkt seriös.
 
Bra invändningar Gammelnörden. Vi kan iaf konstatera att någon sjukdom som aktiveras/orsakas av el på detta sätt, inte existerar. Självklart kan personens besvär komma från en annan problematik, vilket flera i tråden även berört - vi hjälper inte de här människorna genom att beröva dem el.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Inte vet jag vem du ska stämma, förutom näsblodet då. ;) Men har du näsblod ofta bör du ta kontakt med husläkare för att utesluta arteriell hypertoni
Tak, skönt att höra! Ett tag trodde jag faktisk att jag drabbats av hypokondri. Sånt är ju inte att leka med, har jag hört.
 
B Byggdjuret skrev:
Underbar idé! Varför inte bygga en helt samhälle för elallergiker? Med båda butiker och restauranger... Hur man ska hålla maten kall i butiken och varm på restaurangen? Nä men det går bra med passivhus teknologin:D
Värme och kyla kan fixas med gasdrift, helt utan el.
Låt folket bo i husvagnar ute i skogen långt från elkablar och mobil och TV-master, så slipper man bygga speciella hus.
Undras vad som ska driva ventilationen?
 
Självdrag, så klart!
 
Det är inte godkänt enligt BBR.
 
Det finns inget teknikkrav i BBR.

Sedan kan man fundera på vad de baserar flödeskraven på, men det är en annan fråga.
 
En annan faktor är ju såklart att detta område helt måste grävas utan elektricitet, så att ingenting blir kontaminerat. Så det blir väl hästar och andra fina djur som får hjälpa till vid grund och stomresning. Sen är det gammal hederlig hammare som gäller. Man lär ju knappast vilja skruva de där 10-000 tals skruven för hand :)

Passivhus med en vettig vedkamin lär ju fungera hur bra som helst.
Man kan säkert bygga något automatisk ångmaskin som putsar in nya vedklampar in i elden hela tiden också så att man bara behöver mata ett vedmagasin. Vädring får man på köpet.

Och som någon annan skrev så till matlagning fungerar ju gas.

Men sjukt spännande! Jag tycker ju sådana här experiment är alla till gagn! Om inte annat så blir det ju en kul fältstudie för våra barn. Alternativt så kanske det visade sig att detta var nirvana och kanske lämpligt för många fler än vi tror.

Köööööör bara!
 
Alltså, artikeln handlar om att nån kanske snart skall komma med ett förslag till att bygga nåt.
Om detta byggs ska jag äta upp min vänstra strumpa.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget teknikkrav i BBR.

Sedan kan man fundera på vad de baserar flödeskraven på, men det är en annan fråga.
Ok, det finns inget som förbjuder självdrag i BBR, men det är i princip omöjligt att säkerställa att flödeskraven är uppfyllda.
Det är ju ungefär samma sak...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Man får hoppas de inte använder ebonit när de bygger husen. Tänk om någon skaffar katt?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken typ av spänning är det som mäts med lågvolt?
Det här är väl lågvolt? (Ursäkta dålig bild!)
AA-batteri med Duracell-logotyp och lågan från ett brinnande stearinljus ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.