T ToRy skrev:
Hmmm... visst, bra att man bygger placebohus för de som tycker sig ha problem. Kan dock inte låta bli att fundera över hur snacket kommer låta på kräftskivorna i grannskapet. Menar, vilka fler obevisbara krämpor kommer de gemensamt komma fram till att de har...? (Jo, lite skeptisk är jag ju....)

Sen är det väl bara att hoppas att detta inte är första steget till att alla hus som byggs i framtiden måste vara elsäkra, med skärmade kablar, lågvoltssystem och drömfångare i vartenda rum...
Deras kräftskivor kan nog bl mysiga. Levande ljus, akustisk musik, gitarr och sång...

Men lågvoltssystem ger ju höga strömmar i ledningarna vilket ger mer magnetfällt, inte bra eller?
 
Tycker det är synd att de ellalergiska inte har möjligheten att läsa och skriva inlägg på dessa sidor så vi fick en mer nyanserad tråd.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Deras kräftskivor kan nog bl mysiga. Levande ljus, akustisk musik, gitarr och sång...

Men lågvoltssystem ger ju höga strömmar i ledningarna vilket ger mer magnetfällt, inte bra eller?
Vilken typ av spänning är det som mäts med lågvolt? Hur stor är en lågvolt i förhållande till en SI-volt?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Elallergiker har problem inget snack om det. Tyvärr kommer nog dessa aldrig att få den hjälp de behöver. De behöver inte hus utan el. Eller samhällen utan el. Deras problem är att deras sjukdom är med största säkerhet psykologisk. Kroppen är väldigt fascinerande egentligen. De symtom de får är i högsta grad fysiska.
Men de som har elallergi kommer inte bli botade förens de inser att deras sjukdom är psykisk.
Tyvärr lär det dröja. Eftersom vi alla vet att har man någon form av psykisk sjukdom så är man galen. Jag vet själv, eftersom jag lider av depression, så jag är galen. :) Det dröjer nog länge till innan samhället helt kommer att acceptera att man inte är galen bara för att man har en psykisksjukdom


Förresten, jag undrar hur de ska kunna hitta något företag som vill bygga dessa hus.
 
Problemet här är att det för en lekman inte är helt uppenbart att detta är en psykologisk sjukdom.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Tycker det är synd att de ellalergiska inte har möjligheten att läsa och skriva inlägg på dessa sidor så vi fick en mer nyanserad tråd.
Vi kan säkert ordna så att Marlene tar mot brev i ämnet, som hon kan skriva in i deras namn. Frågan är dock vem som skall läsa upp tråden för ”dem”?

Nej skämt åsido. Konfrontation och tillrättavisning medhelst logiska argument är ofta en dålig väg. Det tvingar in personen i ett hörn. Psykosomatiska sjukdomar botas nog bäst med en fysiologisk förklaringsmodell som patienten kan acceptera. ”Din hjärna har blivit visuellt känslig för närvaron till ..” osv.
 
Elallergi är troligtvis psykosomatisk i och med att blotta misstanken om elektromagnetisk strålning ger utslag och annat på på den elallergiska personen.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Elallergi är troligtvis psykosomatisk i och med att blotta misstanken om elektromagnetisk strålning ger utslag och annat på på den elallergiska personen.
Det ÄR psykosomatiskt. Det är ju i detta fall mycket enkelt att sätta upp experiment, och det har så klart gjorts, utan att någon någonsin kunnat känna av huruvida en kabel är påslagen eller inte.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken typ av spänning är det som mäts med lågvolt? Hur stor är en lågvolt i förhållande till en SI-volt?
Mycket mindre än en kilovolt i alla fall. Det går utmärkt att mäta med en vanlig högohmig voltmeter. :D
 
Gammelnörden
Nefrums Nefrums skrev:
Problemet här är att det för en lekman inte är helt uppenbart att detta är en psykologisk sjukdom.
Problemet här tycker jag snarast är att det för en lekman inte är helt uppenbart att detta möjligtvis inte är en psykologisk sjukdom.

För det första är det inte klarlagt att de som upplever sig lida av elöverkänslighet alla har samma "sjukdom" och därför kan man inte påstå att elöverkänslighet enkom skulle vara en psykisk sjukdom.
Det skulle i vissa fall kunna vara så att det finns en inte utredd eller diagnostiserad sjukdomsproblematik i grunden och att den elöverkänsliga för tillfället medels uteslutningsmetod själv kommit fram till att det troligaste är elöverkänslighet.
Till exempel kanske somliga egentligen lider av dysautonomi. Dysautonomi är när det sympatiska och parasympatiska nervsystemet kommer i obalans och vanligast försätter kroppen i ett konstant "fight o flight" tillstånd. Dysautonomi kan göra nervsystemet hypersensetivt så att individen reagerar på sinnesintryck som en frisk person knappt registrerar och utlösa oförklarlig ångest och till och med panikattacker.
Kronisk stress som inte beror på dysautonomi kan också vara en faktor. Gemene man verkar fortfarande inte vara införstådd med att kroppen stressas av fler faktorer än "lite hektiskt på jobbet" och att symtomen är många och vitt skilda.
Hormonell obalans är något som också kan ge väldigt olika symtom bland annat depression och båda dessa, om de är oberoende av varandra, kan bero på obalanserad tarmflora som i sin tur kan bero på matsmältningsproblem (lever, galla och syraproduktion i magsäcken).
Matsmältningsproblemen i sin tur kan bero på allergi eller överkänslighet och t ex histaminintolerans och kronisk inflammation som i sig självt och när det stör hormonbalansen eller tarmfloran kan ge kognitiva problem...

Det faktum att vi är olika sensitiva p g a genetiska och fysiska omständigheter verkar också ha betydelse hur vi påverkas av EMF enligt den här hemsidan och dess vetenskapliga referenser. http://nontinfoilemf.com (Jag vill inte ge mig in i diskussion om det så jag lämnar det därhän. Men det kanske är en mkt stark kandidat till vad elöverkänsliga egentligen lider av?)

Det jag vill förmedla är att somliga psykosomatiska och psykiska sjukdomar inte nödvändigtvis behöver härstamma från hjärnan och är lika lite "inbillade" som t ex diabetes och således inte botas av sunt förnuft.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken typ av spänning är det som mäts med lågvolt? Hur stor är en lågvolt i förhållande till en SI-volt?
Oj, här uttalar sig tydligen en expert på elekticitet!

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Problemet här tycker jag snarast är att det för en lekman inte är helt uppenbart att detta möjligtvis inte i är en psykologisk sjukdom.

För det första är det inte klarlagt att de som upplever sig lida av elöverkänslighet alla har samma "sjukdom" och därför kan man inte påstå att elöverkänslighet enkom skulle vara en psykisk sjukdom.
Det skulle i vissa fall kunna vara så att det finns en inte utredd eller diagnostiserad sjukdomsproblematik i grunden och att den elöverkänsliga för tillfället medels uteslutningsmetod själv kommit fram till att det troligaste är elöverkänslighet.
Till exempel kanske somliga egentligen lider av dysautonomi. Dysautonomi är när det sympatiska och parasympatiska nervsystemet kommer i obalans och vanligast försätter kroppen i ett konstant "fight o flight" tillstånd. Dysautonomi kan göra nervsystemet hypersensetivt så att individen reagerar på sinnesintryck som en frisk person knappt registrerar och utlösa oförklarlig ångest och till och med panikattacker.
Kronisk stress som inte beror på dysautonomi kan också vara en faktor. Gemene man verkar fortfarande inte vara införstådd med att kroppen stressas av fler faktorer än "lite hektiskt på jobbet" och att symtomen är många och vitt skilda.
Hormonell obalans är något som också kan ge väldigt olika symtom bland annat depression och båda dessa, om de är oberoende av varandra, kan bero på obalanserad tarmflora som i sin tur kan bero på matsmältningsproblem (lever, galla och syraproduktion i magsäcken).
Matsmältningsproblemen i sin tur kan bero på allergi eller överkänslighet och t ex histaminintolerans och kronisk inflammation som i sig självt och när det stör hormonbalansen eller tarmfloran kan ge kognitiva problem...

Det faktum att vi är olika sensitiva p g a genetiska och fysiska omständigheter verkar också ha betydelse hur vi påverkas av EMF enligt den här hemsidan och dess vetenskapliga referenser. [länk] (Jag vill inte ge mig in i diskussion om det så jag lämnar det därhän. Men det kanske är en mkt stark kandidat till vad elöverkänsliga egentligen lider av?)

Det jag vill förmedla är att somliga psykosomatiska och psykiska sjukdomar inte nödvändigtvis behöver härstamma från hjärnan och är lika lite "inbillade" som t ex diabetes och således inte botas av sunt förnuft.
Oj!
Jag får näsblod ibland. Kanske lite kognitiva problem också, det är ju svårt att observera på sig själv.
Vem skall jag stämma, Telia, Vattenfall eller FRA?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Problemet här tycker jag snarast är att det för en lekman inte är helt uppenbart att detta möjligtvis inte i är en psykologisk sjukdom.

För det första är det inte klarlagt att de som upplever sig lida av elöverkänslighet alla har samma "sjukdom" och därför kan man inte påstå att elöverkänslighet enkom skulle vara en psykisk sjukdom.
Det skulle i vissa fall kunna vara så att det finns en inte utredd eller diagnostiserad sjukdomsproblematik i grunden och att den elöverkänsliga för tillfället medels uteslutningsmetod själv kommit fram till att det troligaste är elöverkänslighet.
Till exempel kanske somliga egentligen lider av dysautonomi. Dysautonomi är när det sympatiska och parasympatiska nervsystemet kommer i obalans och vanligast försätter kroppen i ett konstant "fight o flight" tillstånd. Dysautonomi kan göra nervsystemet hypersensetivt så att individen reagerar på sinnesintryck som en frisk person knappt registrerar och utlösa oförklarlig ångest och till och med panikattacker.
Kronisk stress som inte beror på dysautonomi kan också vara en faktor. Gemene man verkar fortfarande inte vara införstådd med att kroppen stressas av fler faktorer än "lite hektiskt på jobbet" och att symtomen är många och vitt skilda.
Hormonell obalans är något som också kan ge väldigt olika symtom bland annat depression och båda dessa, om de är oberoende av varandra, kan bero på obalanserad tarmflora som i sin tur kan bero på matsmältningsproblem (lever, galla och syraproduktion i magsäcken).
Matsmältningsproblemen i sin tur kan bero på allergi eller överkänslighet och t ex histaminintolerans och kronisk inflammation som i sig självt och när det stör hormonbalansen eller tarmfloran kan ge kognitiva problem...

Det faktum att vi är olika sensitiva p g a genetiska och fysiska omständigheter verkar också ha betydelse hur vi påverkas av EMF enligt den här hemsidan och dess vetenskapliga referenser. [länk] (Jag vill inte ge mig in i diskussion om det så jag lämnar det därhän. Men det kanske är en mkt stark kandidat till vad elöverkänsliga egentligen lider av?)

Det jag vill förmedla är att somliga psykosomatiska och psykiska sjukdomar inte nödvändigtvis behöver härstamma från hjärnan och är lika lite "inbillade" som t ex diabetes och således inte botas av sunt förnuft.
Ett litet tips i all väl mening, när du väljer att referera till en vetenskaplig artikel eller liknande. Var källkritisk. Att inte vara källkritisk sänker förtroendet för ens inlägg.
Så nästa gång du vill få fram någonting, hänvisa till en seriös sida direkt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, här uttalar sig tydligen en expert på elekticitet!



Oj!
Jag får näsblod ibland. Kanske lite kognitiva problem också, det är ju svårt att observera på sig själv.
Vem skall jag stämma, Telia, Vattenfall eller FRA?
Jag tror att det GRU....
 
Gammelnörden
Oj!
Jag får näsblod ibland. Kanske lite kognitiva problem också, det är ju svårt att observera på sig själv.
Vem skall jag stämma, Telia, Vattenfall eller FRA?[/QUOTE]

Inte vet jag vem du ska stämma, förutom näsblodet då. ;) Men har du näsblod ofta bör du ta kontakt med husläkare för att utesluta arteriell hypertoni, eventuellt kolla levervärden och äta lite extra c-vitamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.