Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det handlar inte om skör eller seg utan som materialets sträckgräns och brottgräns.
Rostfritt har i regel en klart lägre brottgräns och det är den som avgör hur mycket du kan belasta skruven innan den går av. Antingen när du drar fast den eller efter en tid när trät efter regn sväller.
Läs lite metallurgi och hållfasthetslära och vanliga stållegeringar.

En M:gängad rostfri A2/4 skruv har en brottgräns.sträckgräns under std stålskruv 4.6.
A2 eller A4 har ingenting med dessa gränser att göra och det finns otaliga legeringar och värmebehandlingar som uppfyller A2 eller A4 med stor variation i sträckgräns och brottgräns.
Teoretiskt är det kanske så, men i praktiken har jag dragit av flera stålskruvar, men aldrig en enda rostfri skruv. Mitt altandäck på 55 kvm har måååånga rostfria trallskruv, inte en enda gick av vid bygget för 15 år sedan, och inte en enda skruv har behövt bytas heller, så bättre kan det inte bli. Garanterat ingen rost heller. :)
 
Nissens
D DrDim skrev:
Har förlängt en altan och byggt en ny förra året. Körde på Essve torpedo max iii 4.8x55 A2, blev väl en 1400-1500skruvar och jag hade inte en enda skruv som strulade. Än så länge har alla hållit också. Lite dyrare men känns dumt att snåla på det området.
Tja, med byggmax rostfria hade du fått mindt liks bra resultat, det är inte alltid priset garantersr kvaliteten. :)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det handlar inte om skör eller seg utan som materialets sträckgräns och brottgräns.
Rostfritt har i regel en klart lägre brottgräns och det är den som avgör hur mycket du kan belasta skruven innan den går av. Antingen när du drar fast den eller efter en tid när trät efter regn sväller.
Läs lite metallurgi och hållfasthetslära och vanliga stållegeringar.

En M:gängad rostfri A2/4 skruv har ofta en brottgräns.sträckgräns under std stålskruv 4.6.
A2 eller A4 har ingenting med dessa gränser att göra och det finns otaliga legeringar och värmebehandlingar som uppfyller A2 eller A4 med stor variation i sträckgräns och brottgräns.
Jag håller inte riktigt med om det här. Om man tittar på vanliga konstruktionsstål t.ex. rostfritt EN 1.4301 så har det sträckgräns på ungefär 210 MPa och en brottgräns någonstans mellan 550-700 MPa, vilket innebär att från att material börjar deformeras plastiskt kan det bära mycket mer last innan det går av, man kommer att uppleva att det är segt, det har typ töjt sig 40% innan det går av. Om man istället tar vanliga icke rostfria konstruktionsstål, t.ex. S235 så har det en stäckgräns på 235 MPa och brottgräns på 360 MPa. S355 är också vanligt det har sträckgräns på 355 MPa och brottgräns på 470 MPa. Det här var exempel på vanliga konstruktionsstål och då kan man konstatera att de rostfria autentiska stålen har betydligt högre brottgräns än vanliga icke rostfria stål. De autentiska rostfria stålen är också betydligt segare, eller mer duktila än kolstålen. Sen finns det ju förstås stål med mycket högre hållfasthet, men det är en annan historia.

A2 och A4 är benämning på två olika stålsorter, varför de heter A2 och A4 vet jag inte, A:et står för autentisk, men de motsvarar 304 respektive 316 stål. Jag kan inte garantera att det inte finns vissa skillnader i legeringar, men de lär vara väldigt små. För maskinskruvar använder man ett tilläggsnummer typ 50, 70, 80, .. som anger skruvarna brottgräns. A4-80 används mycket, den har brottgräns på 800 MPa och sträckgräns på 600 MPa, dvs. rätt likt 8.8 skruvar. Den högre hållfastheten får man genom värmebehandling och kallbearbetning. Det innebär att om man t.ex. skulle svetsa fast en A4-80 mutter så kommer uppvärmningen att göra att mycket av den höga hållfastheten försvinner. Jag vet inte vad man kan räkna med för hållfasthet på A2 eller A4 träskruvar, jag skulle gissa att hållfasthetvärdena ligger närmare grundmaterialet än motsvarande 80-kvalitet. Jag upplever att de är mjukare än en icke rostfri skruv, vilket styrker min gissning. Jag skulle tro att de motsvarar A4-50, men jag vet inte.

Det blev en lång uppsats, men jag jobbar dagligen med hållfasthetsanalyser, så det här är liksom mitt område.
 
  • Gilla
debbo och 9 till
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Jag håller inte riktigt med om det här. Om man tittar på vanliga konstruktionsstål t.ex. rostfritt EN 1.4301 så har det sträckgräns på ungefär 210 MPa och en brottgräns någonstans mellan 550-700 MPa, vilket innebär att från att material börjar deformeras plastiskt kan det bära mycket mer last innan det går av, man kommer att uppleva att det är segt, det har typ töjt sig 40% innan det går av. Om man istället tar vanliga icke rostfria konstruktionsstål, t.ex. S235 så har det en stäckgräns på 235 MPa och brottgräns på 360 MPa. S355 är också vanligt det har sträckgräns på 355 MPa och brottgräns på 470 MPa. Det här var exempel på vanliga konstruktionsstål och då kan man konstatera att de rostfria autentiska stålen har betydligt högre brottgräns än vanliga icke rostfria stål. De autentiska rostfria stålen är också betydligt segare, eller mer duktila än kolstålen. Sen finns det ju förstås stål med mycket högre hållfasthet, men det är en annan historia.

A2 och A4 är benämning på två olika stålsorter, varför de heter A2 och A4 vet jag inte, A:et står för autentisk, men de motsvarar 304 respektive 316 stål. Jag kan inte garantera att det inte finns vissa skillnader i legeringar, men de lär vara väldigt små. För maskinskruvar använder man ett tilläggsnummer typ 50, 70, 80, .. som anger skruvarna brottgräns. A4-80 används mycket, den har brottgräns på 800 MPa och sträckgräns på 600 MPa, dvs. rätt likt 8.8 skruvar. Den högre hållfastheten får man genom värmebehandling och kallbearbetning. Det innebär att om man t.ex. skulle svetsa fast en A4-80 mutter så kommer uppvärmningen att göra att mycket av den höga hållfastheten försvinner. Jag vet inte vad man kan räkna med för hållfasthet på A2 eller A4 träskruvar, jag skulle gissa att hållfasthetvärdena ligger närmare grundmaterialet än motsvarande 80-kvalitet. Jag upplever att de är mjukare än en icke rostfri skruv, vilket styrker min gissning. Jag skulle tro att de motsvarar A4-50, men jag vet inte.

Det blev en lång uppsats, men jag jobbar dagligen med hållfasthetsanalyser, så det här är liksom mitt område.
Du får kika på de olika skruvarnas brottgräns/spec/klassificering och inte olika stålsorter .
Generellt har A2/A4 en betydligt lägre brottgräns än icke rostfri skruv av samma fabrikat.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du får kika på de olika skruvarnas brottgräns/spec/klassificering och inte olika stålsorter .
Generellt har A2/A4 en betydligt lägre brottgräns än icke rostfri skruv av samma fabrikat.
Det beror på vilken hållfasthetsklass skruvarna har, A2/A4 är bara vilket material eller legering det är. Men visst är det så att en vanlig icke rostfri skruv går att få med högre hållfasthetklass än en rostfri, det finns ju t.ex. 12.9. Av rostfria känner jag inte till någon "bättre" än Bumax 109. Så jag tycker inte att man kan säga att rostfria skruvar generellt skulle ha en lägre brottgräns än en icke rostfri skruv. Skruvars hållsfasthetsklasser och material är generellt bestämda av olika standarder, så vem som tillverkat skruvarna ska inte spela någon roll. Hur det är med träskruvar vet inte jag eftersom de inte verkar följa någon hållfasthetsklassificering.
 
Rödmålat trähus med altan och vit räcke, omgiven av tallar, person på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också använt Byggmax rostfria (A4) på altaner nära havet (ö i Gävlebukten) och som nån skrev, det är snart dags att byta ut virket. Lossar skruvar ibland för att komma åt under och det har inte varit några problem. Hade corrseal på en altan tidigare och de är körda efter bara några år.
 
  • Ett barn med ett virtuellt ansiktsfilter som ger hen hundöron och nos, omgiven av digitala blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Skulle rekommendera dold infästning. Har både esse och camo i min trall. Vet tyvärr inte vilken klassning.
 
Jag kan verkligen rekommendera Heco från Jula.
Byggde en trall på ca 120 m2 förra sommaren och köpte Biltemas, byggmax, essve och jula för att undersöka skillnaden.
Ska bygga en till i sommar.:)

Julas var helt klart bäst och tom billigast då dom körde mån kampanj hela sommaren
 
Jag har en trall 110m2 med Essve Corrseal och det är bara att konstatera Essve har gjort bort sig på dessa, funkar inte att ha i trallvirke som rör sig så mycket. Senare byggde jag en till trall 55m2 köpte Heco A2 från Jula på prov, inte en skruv har gått av!!! Och dessutom kostade Heco nog 1/3 av priset jämfört med Essve!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Nja. Har jag svårt att tro. Försöker undvika både Byggmax och Biltema när det kommer till just trallskruv. Så mycket jobb nerlagt och så snålar man på det viktigaste.
Kör också med Hecoskruv från Byggmax. Aldrig problem. Men tro vad du vill. Det är gratis.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Många bra inlägg i den här tråden ! Jag håller med att Rostfritt A2 eller A4 är bäst för trall då de tål mer rörelser än tex Essves Correseal som är en katastrof om man lägger 34mm trädäck för då får man byta stora mängder skruv efter varje säsong . Enda nackdelen med rostfritt som jag upplevt är när man träffar någon väldigt hård kvist el dyl att de kan gå av när man skruvar in dem pga att de är rätt mjuka så spetsen står stilla medans skruvskallen snurrar men segheten i A4 och A2 för att ta upp rörelser är oöverträffat bäst
 
Jag har använt rostfri trallskruv A2 från olika företag. De enda som jag upplevt vara sämre än andra var från Biltema men de är tunnare, 3,9 mm. De gick lätt av. Nu säljer Biltema A2 som är 3,9 mm och A4 som är 4,2 mm så det gäller att se upp, och jag köper på annat håll.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Jag håller med se senaste inläggen och lägger en röst på Heco. Jag tycker att trallskruven från InFe är för mjuk och har haft några som böjer sig när man ska skruva i skruven. Skruven som länkades tidigare i tråden från proffsproduktershop.se har grundare spår, kanske inte spelar så stor roll om man har gott om utrymme för dragaren och har något lugnare tempo. Jag har inte provat biltemas trallskruv men att gå ner i dimension till 3,9 lockar inte mig.
 
Nissens
K Karven skrev:
Jag kan verkligen rekommendera Heco från Jula.
Byggde en trall på ca 120 m2 förra sommaren och köpte Biltemas, byggmax, essve och jula för att undersöka skillnaden.
Ska bygga en till i sommar.:)

Julas var helt klart bäst och tom billigast då dom körde mån kampanj hela sommaren
Det är väl lite svårt att dra den slutsatsen efter ett år. Efter 15 år vet du mer. :)
 
Nissens
K Karven skrev:
Jag kan verkligen rekommendera Heco från Jula.
Byggde en trall på ca 120 m2 förra sommaren och köpte Biltemas, byggmax, essve och jula för att undersöka skillnaden.
Ska bygga en till i sommar.:)

Julas var helt klart bäst och tom billigast då dom körde mån kampanj hela sommaren
Hur kom du fram till att Julas var bäst?
Om Heco levereras av Jula eller Byggmax påverkar alltså hur bra de är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.