richardtenggren
R roli skrev:
När havet, hur långt är det och vilket hav? Östersjön norr om Stockholm ser det ut som om man tittar på din profil, där är det väl nästan sötvatten eller?

Själv bor jag kanske inte nära men ca 1 km från Kattegatt dvs på västkusten och där är det mer salt. Men tycker ändå att A2-kvaliteten fungerar alldeles utmärkt. Hade jag bott precis vid havsbandet och konstruktionen blir bestänkt eller att vågorna slår upp på den då hade jag valt A4.
Att välja A4 är inte fel men det är lite att skjuta över målet när det finns en något billigare kvalitet som fungerar lika bra.
Precis, vi har ju mer bräckt vatten, men har väl typ 50 m ner till vattnet.
Kändes dumt att snåla ändå :)
 
E
Kör spik. Slå efter om 5-10 år. Trallskruv går du räkna med att byta ut och skruva nytt åtminstone 10-15% efter några vintrar.
 
  • Gilla
Plattsättareninorr och 2 till
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Verkar jättebra, men har aldrig hört talas om dem. Ett noname företag. Kanske lite konservativ, men jag tror man får det man betalar för.
R roli skrev:
Säljs mest hos Jem&fix, Jula och Byggmax. Handlar du inte hos någon av dessa så lär du nog heller inte höra något om dem. Gå in på heco.se och läs, de är i alla fall inget "garageföretag", moderbolaget finns i Tyskland.
Gekås säljer även Heco, brukar finnas ett par pallar med olika varianter inför ”trall”-säsong.
 
Rostfri skruv har sämre hållfasthet än stålskruv. Gäller i princip alla sorters skruvar!

Måste man ha rostfritt och inte tycker att korrosionsskyddade eller galvade skruvar duger så får man ta till en grövre dimension än med stålskruv.
Håller annars med epw ovan.
 
  • Gilla
Carloloftobias
  • Laddar…
Nissens
E Ergo16 skrev:
Nja. Har jag svårt att tro. Försöker undvika både Byggmax och Biltema när det kommer till just trallskruv. Så mycket jobb nerlagt och så snålar man på det viktigaste.
Mina trallskruv från Byggmax har suttit i ca 15 år, de ser lika fina ut fortfarande. Snart är det dags att byta ut trallen. :)
 
  • Gilla
Loni3 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Mina trallskruv från Byggmax har suttit i ca 15 år, de ser lika fina ut fortfarande. Snart är det dags att byta ut trallen. :)
Ska inte trall hålla längre än 15 år? Eller är den omskruvad för 15 år sedan?
 
Har du större altan måste du ha rostfri a2 eller a4 syrafast. Vanlig c3/c4 går av pga rörelser.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ska inte trall hålla längre än 15 år? Eller är den omskruvad för 15 år sedan?
Nej, den var ny för 15 år sedan. Typ 15-20 år är väl normal livslängd för trallvirke. Stommen däremot håller längre.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Rostfri skruv har sämre hållfasthet än stålskruv. Gäller i princip alla sorters skruvar!

Måste man ha rostfritt och inte tycker att korrosionsskyddade eller galvade skruvar duger så får man ta till en grövre dimension än med stålskruv.
Håller annars med epw ovan.
Nej, stålskruv är skörare, rostfritt är ”segare” och håller bättre.
 
Nissens
E epw skrev:
Kör spik. Slå efter om 5-10 år. Trallskruv går du räkna med att byta ut och skruva nytt åtminstone 10-15% efter några vintrar.
Jag har inte bytt en enda skruv efter 15 år...min altan är 55m2
 
Essves Corrseal har gått av lite här och där runtom huset, däremot har deras A2 hållit desto bättre runt pool och på andra ställen.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, den var ny för 15 år sedan. Typ 15-20 år är väl normal livslängd för trallvirke. Stommen däremot håller längre.
Tror att det beror på hur snabbt virket torkar upp. Har altan på västkusten och som är utsatt för vind. Inga träd. Håller 30 år.
 
Nissens
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror att det beror på hur snabbt virket torkar upp. Har altan på västkusten och som är utsatt för vind. Inga träd. Håller 30 år.
Beror nog på hur man sköter det också. Tvättar man ofta tex så sliter det.
 
Har förlängt en altan och byggt en ny förra året. Körde på Essve torpedo max iii 4.8x55 A2, blev väl en 1400-1500skruvar och jag hade inte en enda skruv som strulade. Än så länge har alla hållit också. Lite dyrare men känns dumt att snåla på det området.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, stålskruv är skörare, rostfritt är ”segare” och håller bättre.
Det handlar inte om skör eller seg utan som materialets sträckgräns och brottgräns.
Rostfritt har i regel en klart lägre brottgräns och det är den som avgör hur mycket du kan belasta skruven innan den går av. Antingen när du drar fast den eller efter en tid när trät efter regn sväller.
Läs lite metallurgi och hållfasthetslära och vanliga stållegeringar.

En M:gängad rostfri A2/4 skruv har ofta en brottgräns.sträckgräns under std stålskruv 4.6.
A2 eller A4 har ingenting med dessa gränser att göra och det finns otaliga legeringar och värmebehandlingar som uppfyller A2 eller A4 med stor variation i sträckgräns och brottgräns.
 
Redigerat:
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.