Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
 
Har skruvat massor av massor av trall med A4 skruven från Byggmax utan problem, antar att det är MFT va?
 
  • Gilla
Loni3 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har skruvat massor av massor av trall med A4 skruven från Byggmax utan problem, antar att det är MFT va?
Nja. Har jag svårt att tro. Försöker undvika både Byggmax och Biltema när det kommer till just trallskruv. Så mycket jobb nerlagt och så snålar man på det viktigaste.
 
  • Gilla
GurraGrus och 1 till
  • Laddar…
Den rostfria lär inte gå av, men det är också den man behöver använda tyvärr. Det är den vanliga Essveskruven som inte fungerar till lite grövre trall.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den rostfria lär inte gå av, men det är också den man behöver använda tyvärr. Det är den vanliga Essveskruven som inte fungerar till lite grövre trall.
Precis. Corrseal är kass.

Glömde nämna att det är 28x120 jag ska ha.

Vilken skruv skulle du ha valt?
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Nja. Har jag svårt att tro. Försöker undvika både Byggmax och Biltema när det kommer till just trallskruv. Så mycket jobb nerlagt och så snålar man på det viktigaste.
Helt rätt, de kallade dem "InFe".. My bad...

Biltema har jag dålig erfarenhet av, de var hopplöst mjuka sist jag köpte där.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har skruvat massor av massor av trall med A4 skruven från Byggmax utan problem, antar att det är MFT va?
Också nöjd med Byggmax, bättre att lägga pengarna på virket. Valde dock dold skruv vid senaste altanbygge, för att ytterligare krångla till det för dig
 
E Ergo16 skrev:
Precis. Corrseal är kass.

Glömde nämna att det är 28x120 jag ska ha.

Vilken skruv skulle du ha valt?
Ja jag har en hel altan med 34mm trall och där har de flesta skruven gått av (corroseal) så jag kommer inte använda något annat än RF i trall från och med nu. Satans dyrt men väldigt tråkigt att behöva göra om när skruven går av.
 
Rickard.
Är inte syrafast lite överdrivet? Borde gå att spara en del kronor på att välja A2? (rostfritt)
 
  • Gilla
7891Frasse
  • Laddar…
Tobzter
Har kört biltemas rostfri till drygt 120kvm trall. Har inget att klaga på.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är inte syrafast lite överdrivet? Borde gå att spara en del kronor på att välja A2? (rostfritt)

Fått för mig att A4 är starkare än A2 mot påfrestningar i sidled. De är lite lite bättre helt enkelt. Men jag kan ha fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrBugge och 1 till
  • Laddar…
Mitt enda tips är att använda bandad skruv. Det sparat otroligt mycket tid
 
  • Gilla
Forzza
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Fått för mig att A4 är starkare än A2 mot påfrestningar i sidled. De är lite lite bättre helt enkelt. Men jag kan ha fel.
Nja, det är nog marginellt i såna fall.. Har aldrig sett att en A2-skruv gått av i "normala" miljöer, dvs icke kustmiljö...

De behandlade är poänglösa dock... Skulle lossa ett par plankor på min ena altan efter ett år, och majoriteten av skruvarna gick av vid huvudet...
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
E Ergo16 skrev:
Fått för mig att A4 är starkare än A2 mot påfrestningar i sidled. De är lite lite bättre helt enkelt. Men jag kan ha fel.
Så kanske det kan vara, jag är inte särskilt insatt eller kunnig men där jag har någon gång läst om infästning har A2 och A4 klassats lika i hållbarhet.
Just A2 och A4 har väl egentligen bara med rostskyddet att göra och båda är av ohärdat rostfritt stål så dom bör vara rätt lika.
 
  • Gilla
Skägget1860 och 1 till
  • Laddar…
Tittar man på Essves sida så tycker de att deras A4 är segare och lämpligare i miljöer där stora rörelser förekommer.
 
  • Gilla
Najkire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.