Mikael_L
Ohh shit ...
Där kom faktiskt ursprungsfrågan tillbaks, så här efter 494 inlägg, varav de flesta OT ... :D

d^_^b

edit: Undrar om TS har gett upp att orka läsa i sin egen tråd. :rolleyes:
 
Om vi återgår till en av frågorna i tråden, ska man som hantverkare även ta betalt för det administrativa arbetet, skicka faktura etc genom att räkna med detta i den debiterade timpenningen?

Jag själv som företagare anser att detta ska vara inbakat i timpriset och fakturerar endast tid för "praktiskt arbete ute hos kund".

Men vissa verkar räkna tid från firman tills att slutfaktureringen är färdig.
 
LAINE skrev:
Om vi återgår till en av frågorna i tråden, ska man som hantverkare även ta betalt för det administrativa arbetet, skicka faktura etc genom att räkna med detta i den debiterade timpenningen?

Jag själv som företagare anser att detta ska vara inbakat i timpriset och fakturerar endast tid för "praktiskt arbete ute hos kund".

Men vissa verkar räkna tid från firman tills att slutfaktureringen är färdig.
Vi kan väl sammanfatta denna långa slingriga tråd med att:

Man kan ta betalt på många olika sätt, men till slut så är det ju trots allt slutsumman på fakturan som spelar roll! Så hur elektrikern fördelar kostnaden (hög timpenning/lågt antal timmar, högt/lågt materialpåslag osv) spelar mindre roll!
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Vi kan väl sammanfatta denna långa slingriga tråd med att:

Man kan ta betalt på många olika sätt, men till slut så är det ju trots allt slutsumman på fakturan som spelar roll! Så hur elektrikern fördelar kostnaden (hög timpenning/lågt antal timmar, högt/lågt materialpåslag osv) spelar mindre roll!
NEJ. Som köpare vill jag hellre ha hög timpenning, inga materialpåslag och inga bilavgifter och sånt. Dvs högsta möjliga summa till ROT-avdrag (ROT-bidrag).

Sen finns det ju andra aspekter med, som har belysts men som jag inte ids dra upp igen.
 
Mikael_L skrev:
NEJ. Som köpare vill jag hellre ha hög timpenning, inga materialpåslag och inga bilavgifter och sånt. Dvs högsta möjliga summa till ROT-avdrag (ROT-bidrag).

Sen finns det ju andra aspekter med, som har belysts men som jag inte ids dra upp igen.
Med slutsumma på fakturan så menad jag SLUT-summa. Efter alla påslag/avdrag osv.

Sen är det ju vissa som bryr sig om annat än bara priset också. Vissa värdesätter kanske att elektrikern kommer fort då man vill ha hjälp, att det blir ett bra/snyggt/säkert utfört arbete osv.. Men de hör kanske till en annan tråd? :cool:
 
Mikael_L
Visst finns det annat att beakta än slutsumman.
Och ännu viktigare att ej fokusera på endast själva timpriset.

Men nu ska jag hålla tyst igen. Har ingen lust att ge mig in getingboet ... :rolleyes:
 
Rrrrr! Det där med säkert är väl ett krav man inte ska behöva nämna ens?!
Däremot så kan ju det där med snyggt, bra och snabb leverans vara en del som ska värderas! Kolla bara installationerna i nån gammal hyreshuskällare från nån stehphen king bok i nån förort till stockholm, där är det inte säkert att installationen blev snygg! Men vem orkar engagera sig med 18-22 cm klammringsavstånd och latexfogar ikring apparatdosorna där nere där solen sällan skiner!
Naturligtvis måste en installation hålla sig till någon slags rim & reson vad gäller priset!
Jag tror att en liten(enmannare) firma har lättare att skriva låga priser pga samvetet?! Men har ett högre materialpåslag då han kanske pga lägre omsättning hos grossisten har ett sämre inköpspris!
EIAB Sverige har nog ett lägre pris på uttag än Erkkis el i Övertorneå!
Dock så har nog inte EIAB,s faktureringsavdelning lika mycket samvete vad gäller att dra av från slutnotan som vad Erkki hade den dagen han gick på halvfart och var förkyld!
 
mr.Ola skrev:
EIAB Sverige har nog ett lägre pris på uttag än Erkkis el i Övertorneå!
De tror jag knappast! EIAB har helt garanterat bra mycket bättre inköpspris än Erkkis EL, men detta kommer knappast kunden till nytta, utan hamnar i EIABs djupa skattkista :D
 
Varför kan man inte vara lite mer tydlig gentemot privatpersoner? "Montage av två strömbrytare, det kommer att kosta dig x kr och är klart tisdag förmiddag". Strunta i detaljer, tjafsa inte om materialkostnad kontra timkostnad eller hur långt man behöver åka. Fast pris för enkla jobb, kanske ett första fast pris för analys och planering ( som antagligen behövs innan du kan ge ett pris på själva jobbet)?
 
Bra fråga! Hyresvärdar har en tabell som jag inte kommer ihåg namnet på som beskriver hur lång tid ett arbete får ta, t.ex byta lamputtag.
Den innehåller även en generell timtaxa för sådana jobb!
Att i större arbeten tillämpa en sådan kan dock vara vådligt då den endast täcker 1 jobb åt gången, t 1 lamputtag =1 timme(i verkligheten arbete motsvarande 5-10 min med mejseln)
Att byta 2 uttag skulle gå att göra inom samma timme men ändå debitera 2 timmar.
 
Michael Ebner skrev:
Varför kan man inte vara lite mer tydlig gentemot privatpersoner? "Montage av två strömbrytare, det kommer att kosta dig x kr och är klart tisdag förmiddag". Strunta i detaljer, tjafsa inte om materialkostnad kontra timkostnad eller hur långt man behöver åka. Fast pris för enkla jobb, kanske ett första fast pris för analys och planering ( som antagligen behövs innan du kan ge ett pris på själva jobbet)?
De kan vi självklart! Vi lämnar fast pris då kunderna frågar efter detta.

På sådana där små jobb så blir det dock garanterat dyrare med fast pris än löpande. Ger man ett fast pris på ett jobb måste man ju lägga på lite extra så att man inte riskerar att gå BACK.
 
Rrrrr skrev:
De kan vi självklart! Vi lämnar fast pris då kunderna frågar efter detta.

På sådana där små jobb så blir det dock garanterat dyrare med fast pris än löpande. Ger man ett fast pris på ett jobb måste man ju lägga på lite extra så att man inte riskerar att gå BACK.
Man får skilja på två saker,
Vid fast pris kommer inte alla jobb att gå på plus
Man kan inte ta betalt så att alla jobb garanterat går på plus.
Däremot kan man lägga på en försäkringspremie, så att ett minusjobb vägs upp av tio jobb som man räknat rätt på.

Om du har standardjobb som du vet brukar gå på 2h, men i ett fall på 20 går på 8 timmar. Om du då offererar 2,5 timmars arbete har du på 20 jobb klarat att fakturera 50 timmar, men faktiskt lagt ner 48 timmars arbete, du har lyckats höja ditt timpris med 4%
 
magnu skrev:
Man får skilja på två saker,
Vid fast pris kommer inte alla jobb att gå på plus
Man kan inte ta betalt så att alla jobb garanterat går på plus.
Däremot kan man lägga på en försäkringspremie, så att ett minusjobb vägs upp av tio jobb som man räknat rätt på.

Om du har standardjobb som du vet brukar gå på 2h, men i ett fall på 20 går på 8 timmar. Om du då offererar 2,5 timmars arbete har du på 20 jobb klarat att fakturera 50 timmar, men faktiskt lagt ner 48 timmars arbete, du har lyckats höja ditt timpris med 4%
Var de inte exakt de jag just sa? :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Var de inte exakt de jag just sa? :rolleyes:
Det går att tolka på två sätt,

Det tar oftast 2 timmar, då lägger jag på en halvtimme som säkerhetsmarginal

eller

Det kan ta 8 timmar, bäst jag tar betalt för 8 timmar.

I det senare fallet är det väl svårt att få jobbet.

Men om vi räknar som i det förra fallet, slipper man allt trassel med vad materialet kostar etc, eftersom man offererar en klumpsumma.

Oups, - glömde ROT-avdraget

Med fast pris behöver man inte betala för 3 vändor till grossisten, det blir aldrig någon diskussion när kunden fått fakturan.
 
magnu skrev:
Med fast pris behöver man inte betala för 3 vändor till grossisten, det blir aldrig någon diskussion när kunden fått fakturan.
Tja.. diskussion kan de bli ändå! Jag har sett inlägg här på detta forum där det var en kille som hade anlitat en målare för ett fast pris. Efter jobbet var klart hade den kunden klockat hur lång tid det tog och räknade ut målarens timpenning som han då tyckte var oskäligt högt ;)

Fast de flesta fattar ju att om man har godtagit ett fast pris så har man ju accepterat vad det ska kosta att utföra ett specifikt arbete. Ska ju då inte spela någon roll om de tar 2 eller 6 timmar för målaren/elektrikern :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.