Kört med Grabbers, funka bra.
Gunnebos ser ju dock intressant ut. Dessutom billigare! Verkar bara finnas i proffsbutiker dock
 
Ja, priset är ju inte helt oviktigt om de funkar likvärdigt i övrigt.
 
nikasp
Gah, tänkte spika lekstugan för att slippa dyr Grabber men så insåg jag att det är nästan omöjligt att spika på en del ställen. Vad säger ni om trallskruv. Klarar de 22x120 brädor och vädrets växlingar med krymp och svällande trä då längden är perfekt eller är panelskruv hållbarare?

Har massa trallskruv hemma men inte just panelskruv. En del trallskruv har så dålig draghållfasthet så jag är lite orolig att de ska dras av när träet rör på sig.
 
nikasp nikasp skrev:
Gah, tänkte spika lekstugan för att slippa dyr Grabber men så insåg jag att det är nästan omöjligt att spika på en del ställen. Vad säger ni om trallskruv. Klarar de 22x120 brädor och vädrets växlingar med krymp och svällande trä då längden är perfekt eller är panelskruv hållbarare?

Har massa trallskruv hemma men inte just panelskruv. En del trallskruv har så dålig draghållfasthet så jag är lite orolig att de ska dras av när träet rör på sig.
Köp skruv för ändamålet. Dumt att snåla in, brukar sällan löna sig i slutändan tyvärr.
 
nikasp
kapten_krok kapten_krok skrev:
Köp skruv för ändamålet. Dumt att snåla in, brukar sällan löna sig i slutändan tyvärr.
Jag vet och håller på att lägga av med det. Blev en dyr lekstuga men dock egen tillverkning. Får åka och köpa fönster för 700 och skruv för 600 eller 900 imorrn :)
 
nikasp
My precious! Lär spika det mesta framöver men som maskiningenjör är det ju lite porr :)


En hög med gråa pluggskruvar i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med Grabber panelskruv 4,2x48 mm, 250 stycken, för spikfria montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
B
Vilken skruv till panel = spik :)
Bra rundbandad i pickadoll
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
B byron v2 skrev:
Vilken skruv till panel = spik :)
Bra rundbandad i pickadoll
Det här projektet är en lekstuga bara, på torpet spikade jag för hand förra sommaren när jag renoverade taket och bytte massa lockbrädor. Ganska meditativt att knacka i 4 och 5” hela dagarna men picka går nog väldigt mycket snabbare.


Hammare på ett nylagt tak på en lekstuga med grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B byron v2 skrev:
Vilken skruv till panel = spik :)
Bra rundbandad i pickadoll
Även jag har landat i detta. Det lät bra med skruv och var inne på att köra med en skruvautomat men dessa tycks bara gå upp till 55 mm och det blir lite snålt för lockbrädan. Dessutom blir en spik snyggare tycker jag.

Vad tror ni om att mixa?
Dvs skruva bottenbrädan ganska nära kanten (~15mm) så att skruvskallen göms bakom lockbrädan. En skruv per ”spikläkt” men sicksack på varannan sida. Därefter spika lockbrädan med en pickadoll. Är det förresten nån som har tips på:

1. Bra skruvautomat / bra bandad panelskruv?
2. Bra rundbandad spikpistol / bra bandad panelspik?
 
nikasp
H H.G.R. skrev:
Även jag har landat i detta. Det lät bra med skruv och var inne på att köra med en skruvautomat men dessa tycks bara gå upp till 55 mm och det blir lite snålt för lockbrädan. Dessutom blir en spik snyggare tycker jag.
Spik blir snyggare men skulle du ha skruvat så ska du ha 75 mm skruv till lockbräda eller lockläkt. Annars 4” spik.
 
Hade också tänkt detta men så läste jag någonstans att det är viktigt att spik/skruv inte penetrerar bakomliggande vindskydd. I mitt fall med 28x70 spikläkt och 22 mm botten-/lockbräda blir det panelskruv/-spik som är 48 mm resp. 70 mm. Med kamgängad panelspik hoppas jag att lockbrädan sitter tillräckligt ändå... Nu undrar jag mest vart jag jag ska köpa följande skruv och spik billigt:

1. För bottenbräda:
- Bandad självborrande panelskruv (48 mm, Korrosionsklass C4)?
2. För lockbräda:
- Bandad panelspik med runt kamgängat skaft (70 mm, varmförzinkad) för en rundbandad spikpistol?
 
B
Nackdelen med spik är att det blir lite svårare att flytta om brädor när man sätt lite fel eller lite snett.
Dock mycket fulare.

Kör liggande plank, sen lockbräda vid varje stolpe. Blir snyggt med skruv
 
nikasp
B byron v2 skrev:
Nackdelen med spik är att det blir lite svårare att flytta om brädor när man sätt lite fel eller lite snett.
Dock mycket fulare.

Kör liggande plank, sen lockbräda vid varje stolpe. Blir snyggt med skruv
Jag får återkomma när jag testat skruva. De här Grabber har ju en väldigt diskret skalle. MEN - jag är lite skeptisk till att skruva då det lär vara ett helvete att riva när den dagen kommer. Är ju enkelt med kofot att riva många, många år efter utan att förstöra så mycket. Tvivlar på att man kan skruva ut de flesta skruvarna efter 10-15 år om det skulle behövas fixas något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.